گزارش و تحلیل

نظر شهروندان ترکیه درباره اجرای حکم اعدام در این کشور

© AP Photo / Thanassis Stavrakisنظر شهروندان ترکیه درباره اجرای حکم اعدام در این کشور
نظر شهروندان ترکیه درباره اجرای حکم اعدام در این کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از تلاش ها برای کودتای دولتی در شب شانزدهم جولای در ترکیه بیشتر از پیش بیانیه هایی به گوش می رسد در خصوص اینکه ، کودتاچیان باید اعدام شوند.

به گفته رهبریت کشور ، شهروندان ترکیه خواستار مجازات مرگ برای شرکت کنندگان در کودتای نافرجام ترکیه هستند. آیا در واقع همینطور است؟ ساکنین ترکیه در رابطه با بازگشت قانون اعدام در ترکیه چه فکر می کنند؟ خبرنگار اسپوتنیک در ترکیه با شهروندان استانبول مصاحبه ای انجام داده و نظر آنها را در این باره پرسیده است.
حسین نورای ، صاحب یک مغازه نه چندان بزرگ خواستار بازگشت قانون مجازات با اعدام است:
" افرادی با اعمال خود ضرر هنگفتی به جامعه وارد کرده و دلیل کشتار تعداد زیادی از افراد بوده اند. من می خواهم که قانون اعدام بازگردد ، به عنوان بالاترین مجازات برای جرائم سنگین. سخن در خصوص مجرمانی است که جرایم جدی را علیه دولت ما و علیه انسانیت مرتکب شده اند. این افراد به روی ساکنین غیرمسلح آتش گشودند. برخی معتقدند که آنها تنها فرمان را اجرا کرده اند اما من به این موضوع اعتقاد ندارم. برای آنکه سرباز واقعی به خانواده خود ، به مردم بیگناه حتی اگر فرمانده اش بگوید شلیک نمی کند. در این صورت او باید اسلحه را به سمت این فرمانده می گرفت. همه خیانتکاران به میهن از سربازان تا ژنرال ها باید در دادگاه حاضر شوند و آن کسی که تهدیدی برای امنیت کشور ما و ملت ما محسوب می شود باید به شدت مجازات شود. من معتقدم که مجازات اعدام باعث می شود یک بار و برای همیشه با تروریست ها حزب کار کردستان و سایر گروهک های غیر قانونی اتمام حجت کنیم."
باشاک شاملی اغلو ، دانشجوی دکترا می گوید:
" من مخالف مجازات اعدام هستم. معتقدم که درخواست اجرای اعدام در جهت تقویت قدرت خود دولت است. متاسفانه من به سیستم داوری اطمینان ندارم. به نظر من از آنجا که سیستم آموزش و پرورش عادلانه و سیاست ها ی درست در ارتباط با استخدام و اشتغال وجود ندارد افرادی به موقعیت های خاص می رسند که هیچ شایستگی برای آن ندارند. این مسئله مرا وا می دارد که به درستی و عدالت تصمیماتی که می گیرند شک کنم. "
حیدر کراز، فروشنده یک مغازه سبزی فروشی نیز مخالف حکم اعدام است او می گوید:
"ما نمی خواهیم که حکم اعدام اجرا شود. مجرمان باید دادگاهی و مجازات شوند اگر گناهکارند اما ما مخالف اعدام هستیم. ما به نوبه ی خود تلاش می کنیم که از این کار پرهیز شود."
یوسف سزنر، پنجاه ساله و فروشنده پرچم، موافق اجرای حکم اعدام است. او می گوید:
" چطور می شود به روش دیگری به این مسئله عکس العمل نشان داد زمانی که سربازان ما به سویمان تیراندازی می کنند؟ این کار را می شد از تروریست ها انتظار داشت اما پذیرفتن این مسئله که نظامیانی که قرار است از میهنمان دفاع کنند ، به سوی هم میهنان خود اسلحه می کشند غیر ممکن است. مردم تا به امروز از این اتفاقات شوکه هستند. من می خواهم که حکم اعدام بازگردد."
همانطور که می بینیم ، نظرات متفاوت است. رهبریت کشور چه تصمیمی خواهد گرفت؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала