گزارش و تحلیل

ترکیه برای بسته شدن مرز با سوریه آماده می‌شود

© AFP 2023 / Ozan Koseاحتمال حضور نظامیان ترک در خاک قطر
احتمال حضور نظامیان ترک در خاک قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو در جریان کار کمیسیون مشترک روسیه و ترکیه با شرکت نهاد های دیپلماتیک، دفاع و سرویس های ویژه در دو کشور درجه اول مساله بسته شدن مرز سوریه – ترکیه را مطرح کرد

ویکتور ولوداتسکی معاون کمیته دفاع پارلمان روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی «ایزوستیا» در باره این موضوع تعریف کرده چنین گفت:

این دیدار ادامه گفت و گوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای» ترک او — رجب طیب اردوغان بود. آن‌ها از جمله مساله رو براه کردن زندگی صلح آمیز در سوریه را بررسی کردند و به این خاطر ما موضوع بسته شدن مرز های سوریه — ترکیه برای متوقف کردن سیلی از تروریست ها و تسلیحات را مطرح کردیم تا شبه نظامیان از همه گونه کمک‌ها از خارج محروم شوند. این مساله به این خاطر هم اهمیت دارد که به تأمین امینت ملی روسیه ربط مستقیمی دارد. روسیه می‌تواند برای این کار عکس های ماهواره ای محل های تحویل اسلحه و مسیر های حرکت داعشی ها را در اختیار طرف ترکیه واگزار کند».

به اطلاعی که اسپوتنیک در اختیار دارد ترکیه هم اینک به بررسی این امکان پرداخته و با در نظر داشت عادی شدن مناسبات دو کشور و توافق های معیین حاصل شده در جریان دیدار پوتین و اردغان نتیجه این کار به احتمال قوی مثبت خواهد بود.

برای بررسی بحران سوریه هیات نمایندگان نیرو های مسلح، وزارت خارجه و سرویس های ویژه ترکیه 11 اوت در مسکو با همتایان روسی خود تشکیل جلسه داد. ابراهیم کالین نماینده رسمی رئیس جمهور ترکیه یک روز پیش گزارش مربوطه داد.

کالین در باره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز صحبت کرده گفت که هنوز سخن گفتن در باره امکان گذار سیاسی حکومت در زمان رژیم کنونی زود است. ولی آنکارا موضع خود را عوض نکرده و بر آن است که اسد باید برود.

ویاچسلاو ماتوزوف شرق شناس و دیپلمات سابق روس در این رابطه در مصاحبه با «ایزوستیا» گفت که نمایندگان رهبری ترکیه می‌توانند در باره نامشروع بودن رهبر سوریه صحبت کنند و بدین سان برای سیاستمداران غربی زمینه مطلوبشان را ایجاد کنند. اگر آنکارا مرز با سوریه را بطور واقعی ببندد مسکو این گفته‌ها را نادیده خواهد گرفت. ماتوزوف ادامه داد

«برایم تصور این امر که پروژه های اقتصادی حاصل شده قبلی دو کشور در حالی پیاده شوند که از خاک سوریه همسایه هزاران نفر از داعشی هایی به سوریه رخنه کنند که مایل اند با ارتش سوریه نبرد کنند که نیروی فضاهوای روسیه از آن حمایت می کند. این چیز هایی است که با هم دیگر نمی گنجند. رسیدن به خروج از موقعیت پدید آمده بدون مصالحه با اردوغان میسر نیست. انجام مذاکرات سران که با اعلامیه ها در باره پیشرفت در در رشته‌های اقتصادی و پولی همراه است فقط با حل اختلاف اصلی امکان‌پذیر است و آن در خصوص مرز ترکیه — سوریه می باشد. شاید گونه از توافق ها حاصل شده باشد ولی هنوز هیچ یک از طرفین نمی‌تواند در باره آن‌ها آشکارا صحبت کند».

گفتنی است که 9 اوت اولین دیدار رؤسای جمهوری ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سن پترزبورگ پس از سردی مناسبات فی مابین بگزار شد و در آن از جمله بحران سوریه بررسی شد. رهبر ترکیه قبل از آعاز مذاکرات اعلام کرد که آنکارا برای مبارزه با تروریسم قصد دارد به اقدام های مشترک با مسکو دست بزند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала