گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین: مساله وضعیت کریمه از این به بعد هرگز در شورای امنیت بررسی نخواهد شد

© AFP 2023 / Kena Betancurروسیه یک ماه رییس شورای امنیت سازمان ملل می شود
روسیه یک ماه رییس شورای امنیت سازمان ملل می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری تاس، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که دیدار در شورای امنیت این سازمان در خصوص موقعیت در کریمه مفید بود هر چند که هیات آمریکا سعی کرد منظره غیر واقعی حوادث در اوکراین را معرفی کند. بقیه برای ما مفید بود و ما در باره آن حوادث اطلاعات واگزار کردیم

این دیپلمات روس ذکر کرد که موضع روسیه و بسیاری اعضای شورای امنیت در مورد اوکراین با هم مطابقت دارد

وی اظهار داشت:

بسیاری اعضای شورای امینت به اجرای کامل توافق های مینسک فرا خواندند. این فراخوانی با موضع ما مطابقت دارد.

ویتالی چورکین تأکید کرد که تلاش‌های سرویس های ویژه اوکراین به از ثبات اندازی موقعیت در کریمه نشان می‌دهد که کی یف این نکته را درک نمی‌کند که باید کاری شود تا احتلاف خاموش گردد.

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت:

«من گمان می‌کنم که این امر نشان می‌دهد که در کی یف هرج و مرج حکمفرما است. آن‌ها نمی‌دانند که با دونتسک چه باید کرد. مقامات اوکراینی برای انجام کار های واجب از اراده سیاسی برخوردار نیستند و بحای اینکه برای انجام این کار ها اراده سیاسی را جمع کنند کاری می‌کنند تا فکر دیگران به دیگر چیز ها جلب شود».

با وجود این دیپلمات روس به خردمندی کی یف و به اینکه اوکراین دیگر به تحریک تیرگی موقعیت نپردازد ابراز امیدواری کرد. به عقیده وی گروه‌های افراطی که در شرق اوکراین عمل می‌کنند از این لحاظ بسیار خطرناک می باشند.

چورکین گفت:

«خردمندی این گروه‌ها و زیر کنترل بودن آن‌ها سؤال بر انگیز است. همانطوری که شما اطلاع دارید در شرق آن کشور گردان های افراطی داوطلبان عمل می کنند. ما در مورد توانایی مقامات اوکراین به کنترل افراد خود شک داریم».

دیپلمات روس بار دیگر تأیید کرد که وضعیت کریمه در شورای امنیت بررسی نخواهد شد.

خبر گزاری «ریا نووستی» سخنان او را چنین نقل کرد:

«مساله وضعیت کریمه از این به بعد در شورای امنیت مطرح و بررسی نخواهد شد. پیوند مجدد کریمه و روسیه دو سال پیش بعد از برگزاری رفراندوم صورت پذیرفت».

لازم به یادآوری است که روز گذشته سرویس فدرال امنیت روسیه اعلام کرد که در کریمه چند عمل تروریستی خنثی شد که اداره کل جاسوسی اوکراین آن‌ها را علیه واحد های اصلی زیر بنایی و تأمین زندگی در آن شبه جزیره را تدارک دیده بود. در جریان عملیات مرتبط یک مامور سرویس ویژه و یک نظامی روسی جان باختند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала