گزارش و تحلیل

چرا باید اسرائیل را الگوی مصرف آب قرار داد؟

© Sputnik / Stringer چرا باید اسرائیل را الگوی مصرف آب قرار داد؟
چرا باید اسرائیل را الگوی مصرف آب قرار داد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهر دوشنبه برای سه روز به پایتخت آبی کل سیاره زمین تبدیل شد.

در تاجیکستان کنفرانس بین المللی سطح عالی مربوط به مشکلات آب برگزار می شود. این کنفرانس تحت حمایت سازمان ملل متحد است. حلیم فسخ الدینوف، خبرنگار ویژه ی اسپوتنیک در دوشنبه درخصوص جزئیات این مراسم شرح می دهد.
بیش از 500 هیات از 80 کشور جهان در اجلاس آب دوشنبه شرکت کردند. موضوع استفاده ی درست از آب ، هدف مورد توجه کارشناسان است. سیاست مداران و کارشناسان قصد دارند، مسائل ممانعت از درگیری های احتمالی به خاطر بحران آب را بررسی کنند. امروز در زمین بر اساس ارزیابی های مختلف تقریبا 40 نقطه هستند که مناقشات آب ممکن است به سطح درگیری نظامی کشیده شود. یکی از این مناطق آسیای مرکزی است. تعداد ساکنین اینجا طی نیم قرن بیش از سه برابر افزایش یافته است. متعاقبا رشد سریع ، رشد شاخص های استفاده از آب برای نیازهای کشاورزی را به دنبال داشت. در نتیجه درگیری هایی نیز به وجود آمد. کشورهای پایین دست رودخانه مانند قزاقستان ، ترکمنستان و ازبکستان به هر شکلی علیه دولت هایی که در بالادست رودخانه ها قرار دارند مانند قرقیزستان و تاجیکستان اعتراض کردند. سلطان رحیموف معاون اول وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان می گوید:
در ارتباط با افزایش جمعیت و رشد اقتصاد کشورهای منطقه ، نیاز به منابع آب هر سال رشد بیشتری داشته است. در چشم انداز میان مدت و طولانی مدت اوضاع منابع آبی وخیم تر خواهد شد. نیاز به منابع آبی در حال حاضر در حوضه سیردریا (سیحون) ، جریان طبیعی این رودخانه را به 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.
کارشناسان معتقدند که کشورهای منطقه باید روش های استفاده از آب را بازبینی کنند. فعلا از آن درست و موثر استفاده نمی شود. به طور مثال ، آبیاری مزارع پنبه به روش آبپاشی انجام می شود. کانال هایی باز می کنند و آب بدون نفوذ به مزرعه جاری می شود. اگرچه کارشناسان از مدت ها پیش آبیاری قطره ای را پیشنهاد می دهند. حاجی محمد عمروف اقتصاددان اهل دوشنبه می گوید:
اگر محدوده ی اسرائیل را در نظر بگیریم و از جمله بخش غربی رودخانه اردن ، در آنجا در هر هکتار 5 هزار 600 متر مکعب آب استفاده می شود. مسئله این است که در آنجا آبیاری قطره ای صورت می گیرد. در این محدوده در لوله ها نه آب بلکه مواد مغذی جریان دارد. به اندازه ای که برای ریشه های پنبه لازم است. بعدا این آبیاری به طور خودکار موقتا قطع می شود. اما ما چه کار می کنیم؟ تاجیکستان برای یک هکتار پنبه ، 11 هزار و 600 متر مکعب آب مصرف می کند. ازبکستان 17 هزار و 500 متر مکعب. ترکمنستان دو برابر بیشتر از تاجیکستان مصرف دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала