گزارش و تحلیل

روسیه پایگاه هوایی حمیمیم سوریه را توسعه می دهد

© Sputnik / Maxim Blinovروسیه پایگاه هوایی حمیمیم سوریه را توسعه می دهد
روسیه پایگاه هوایی حمیمیم سوریه را توسعه می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه قصد دارد در سوریه پایگاه نظامی کاملی ایجاد کرده و در آنجا تعداد معینی از نیروی هوافضای خود را مستقر سازد.

معاون اول ریاست کمیته شورای فدرال مربوط به دفاع ، فرانس کلینتسویچ در مصاحبه ای با روزنامه روسی " ایزوستیا" در این باره شرح داد. منابع اطلاعاتی در وزارت دفاع توضیح دادند که مقاصد نظامی به طور جدی باعث توسعه ی زیر ساخت های موجود پایگاه حمیمیم بوده و امکانات و قابلیت هایی برای استقرار نیروی هوایی سنگین ایجاد می کند و همچنین شهرک نظامی کاملی برای پرسنل ساخته خواهد شد. کارشناسان معتقدند که علی رغم نارضایتی پادشاهی های عربی ، ادامه حضور نظامی روسی تاثیر مطلوبی بر اوضاع منطقه دارد.
سناتور فرانس کلینتسویچ شرح می دهد ، فعلا مطالعه حقوقی وضعیت آینده پایگاه هوایی حمیمیم ادامه دارد اما در آینده ای نزدیک می تواند به پایگاه نظامی کامل روسی تبدیل شود.
فرانس کلینتسویچ توضیح می دهد: " پس از توافق وضعیت قانونی، حمیمیم به پایگاه نیروهای مسلح روسی تبدیل می شود و در آنجا زیرساخت های منطبق ساخته خواهد شد و نظامیان ما در شرایط مطلوبی به سر خواهند برد. گروهک های نیروی هوافضای روسیه می تواند بر طبق توافق های دوجانبه بیشتر شود اما فعلا از نقطه نظر حل برنامه های ایجاد شده ، نیروها و ابزار موجود در آنجا کافیست. تسلیحات هسته ای و بمب افکن های سنگین به طور دائم در آنجا مستقر نخواهند شد از آنجا که این مسئله برخلاف توافق بین المللی است و نگرانی و عصبانیت جدی را به دنبال خواهد داشت.
منبع آگاه در وزارت دفاع به روزنامه " ایزوستیا" اطلاع داد که توسعه ی زیر ساخت ها در پایگاه حمیمیم از پایان سال 2015 برنامه ریزی شده است و فعلا مسئله مربوط به وضعیت تاسیسات مشخص نیست.
این فرد در مصاحبه با " ایزوستیا" گفت: " توسعه ی پارکینگها برای فن آوری های هوایی برنامه ریزی شده است، از آنجا که در روزهای شلوغ و پرترافیک مشکلاتی برای استقرار هواپیماها و دفاع از مکانیزم آنها در صورت تیراندازی و بمباران وجود داشت. ممکن است برای افزایش امنیت ، پایگاه های جداگانه ای از اسکادران ها ایجاد شود و فعلا در آنجا یک پارکینگ بزرگ خواهد بود. در پایگاه تجهیزات رادیویی جدید از جمله سیستم های هدایت حرکت هواپیما نصب خواهد شد.
تبدیل حمیمیم به پایگاه دائم نیروی هوافضای روسیه هم به عنوان حل برنامه حمایت از متحد و هم به منظور تامین امنیت روسیه است.
سناتور فرانس کلینتسویچ خاطر نشان کرد: " در لحظه ی ورود نیروی هوافضای روسیه به سوریه ، نیرهای مسلح این کشور به طور جدی روحیه خود را از دست داده بودند و حمایت ما باعث از سرگیری توانایی نظامی آنها شد. حمایت اطلاعاتی و آتش بار از جانب نیروی هوافضای روسیه با موفقیت برنامه های پیش روی ارتش سوریه را حل و فصل می کند. روسیه می داند که اگر اقدامی نکند ، تهدید تروریستی گسترده به محدوده اش خواهد رسید. باید کاری کرد و برای آنکه توافق در خصوص اعمال مشترک با غرب بدست نمی آید ، تقویت ارتباط با مهره های منطقه ای یعنی سوریه ،ایران و عراق صورت می گیرد.
نورهان الشیخ ، پروفسور دانشگاه قاهره ،عضو شورای امور بین المللی مصر ، کارشناس کلوپ " والدای" معتقد است که گسترش حضور روسیه در خاور میانه تاثیر مطلوبی بر اوضاع منطقه دارد.
این کارشناس توضیح داد: " روسیه ، تنها مهره ی بین المللی است که مبارزه پیشرفته و جدی علیه تروریسم دارد. آمریکا و سایر کشورهای غربی تنها فیلم بازی می کنند اما دستاوردهای جدی در محل ندارند. بنابراین تمدید حضور روسیه در خاور میانه نه تنها به نفع سوریه بلکه کلا به سود کشورهای عربیست. "
این تحلیل گر سیاسی تاکید می کند که حضور روسیه چیز های زیادی را در سوریه در مقایسه با یک سال پیش تغییر داده است. نورهان الشیخ افزود: " در بسیاری از مناطق ، اوضاع تغییر کرده اما به ویژه باید در خصوص حلب گفت که محل مهمی برای اسلام گراهاست. شکست اسلام گراها در حلب یعنی موفقیت بیشتر روسیه ، پیروزی برای منطقه و از بین رفتن نیرویهای اسلام گراست.
وی خاطر نشان نمود که عربستان سعودی و برخی از کشورهای دیگر خلیج فارس از تصمیم ولادیمیر پوتین در خصوص حفظ حضور روسیه در سوریه ناراضیند برای آنکه آنها چشم اندازهای خودشان را از این کشور دارند و روسیه برنامه های آنها را نقض می کند. پروفسور یادآوری نمود: " اختلاف نظر این کشورها با روسیه نه تنها به همکاری با ایران بلکه به اینکه چه گروه هایی تروریست شمرده می شود بستگی دارد. نهایتا تفاوت سوم دیگر ارزیابی از بشار اسد است. در عربستان سعودی معتقدند که روسیه دقیقا از اسد حمایت می کند اما این درست نیست: روسیه حافظ سوریه و تعادل منطقه ای نیروهاست. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала