گزارش و تحلیل

اردوغان پوتین را دوست عزیز خطاب کرد

© AP Photo / Alexander ZemlianichenkoПрезидент России Владимир Путин и президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган в Санкт-Петербурге
Президент России Владимир Путин и президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган в Санкт-Петербурге - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین پس از سانحه سوخو – 24 روسیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار اول را انجام داد. این دیدار در سن پترزبورگ بعمل آمد. طرفین در جریان مذاکرات دوساعته به توافق رسیدند که باید به سطح قبل از بحران مناسبات دوجانبه باز گشت. پوتین و اردوغان در جریان پرس کنفرانس پایانی به سؤال‌ها در باره سوریه، رشته نیرو و تحریمات جواب دادند

تحریمات

ولادیمیر پوتین مذاکرات با رجب اردوغان در ست پترزبورگ را سازنده و مهم برای مناسبات دوجانبه نامید. وی تأکید کرد که مسکو قصد دارد تحریمات در مورد ترکیه را مرحله به مرحله لغو کند. پوتین گفت «ما پس از کنفرانس مطبوعاتی باز هم امکان خواهیم داشت با رهبران شرکت های دو کشور به تفصیل صحبت کنیم. منظور من لغو مرحله به مرحله اقدام های ویژه اقتصادی است که پیشتر اعمال شده بودند.

ЭРДОГАН ПУТИН - اسپوتنیک ایران
اولین دیدار پوتین و اردوغان پس از بحران

گردشگری

بعلاوه رئیس جمهور روسیه متذکر شد که آنکارا به گردشگران روسیه تضمینات امنیت داد. به گفته وی مساله ازسرگیری پرواز های چارتر به ترکیه در زمان نزدیکی حل خواهد شد. پوتین اعلام کرد: «ما امکان های ازسرگیری مواصلات هوایی چارتر را بررسی کردیم. این هم یک مساله فنی است و شاید در زمان نزدیکی حل خواهد شد».

«جریان ترکیه»

رئیس جمهور روسیه همچنین متذکر شد که آنکارا در مورد راه اندازی «جریان ترکیه» اقدام های اصلی اتخاذ کرد. اردوغان به نوبه خود آمادگی برای پیاده کردن این پروژه و تأمین تحویل گاز به اروپا از طریق این خط لوله را تأیید کرد. بعلاوه طرف ترکیه در مورد ساخت نیروگاه اتمی «آک کویو» تصمیم مثبت گرفت

Встреча президентов России и Турции Владимира Путина и Реджепа Тайипа Эрдогана в Санкт-Петербурге - اسپوتنیک ایران
پوتین: ترکیه تصمیمات مثبتی را درباره از سرگیری اجرای طرح های "جریان ترکی" و "آکویو" گرفته است
سوریه

ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که امروز او و همتای ترکیه وی همه مسایل مربوط به حل و فصل در سوریه را بررسی خواهند کرد. پوتین افزود: «من اطمینان دارم که این درک ما وجود دارد که مبارزه با تروریسم مهمترین عنصر کار مشترک مان است».

نماینده دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که روسیه و ترکیه در باره عادی سازی مناسبات به توافق رسیدند. «ریا نووستی» سخنان او را چنین نقل قول کرد: «روحیه کلی ما مثبت بود و هر دو طرف مصمم اند مناسبات فی ما این را عادی کنند».

گفته شد که مذاکرات حدود دو ساعت طول کشید. سپس طرفین با حضور دستیاران به بررسی همکاری‌های دوجانبه پرداختند.

«دوست عزیر»

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در  کاخ کونستانتینوف سنت پطربورگ - اسپوتنیک ایران
اولین دیدار پوتین و اردوغان پس از بحران

اردوغان هنگام کنفرانس مطبوعاتی در باره نتایج مذاکرات، ولادیمیر پوتین همتای خود را «دوست عزیز» خطاب کرده. او گفت که روسیه و ترکیه «محور دوستی» را تشکیل می‌دهند و به سازنده بودن ملاقات شخصی اشاره کرد.

اردوغان قره کوش سرلشگر مستعفی نیروی هوایی و رئیس انجمن افسران مستعفی ترکیه بر آن است که مناسبات روسیه — ترکیه می‌توانند به سرعت در تمام شؤون پیشرفت کنند. وی در مصاحبه با بخش ترکی اسپوتنیک گفت که کشورهایی هستند که به نزدیک شدن روسیه و ترکیه علاقمند نیستند. این افسر عالی رتبه گفت:

«موقعیت در جهان ایجاب می‌کند که همکاری‌های روسیه و ترکیه در تمام شؤون زندگی با سرعت حد اکثر به پیش حرکت کنند. در یک زمان دیده می‌شود که یک تعداد کشور های دارای بلندپروازی های امپراتوری مایل نیستند دو کشور ما نزدیک شوند. حوادث 15 ژوئیه اینرا نشان دادند. غرب و مخصوصاً آمریکا از پیشرفت مناسبات روسیه — ترکیه دغدغه دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала