55 سال پیش آمریکا ماده شیمیایی عامل نارنجی را روی ویتنام ریخت

© AFP 2023 / Stringer55 سال پیش آمریکا ماده شیمایی عامل نارنجی را روی ویتنام ریخت
55 سال پیش آمریکا ماده شیمایی عامل نارنجی را روی ویتنام ریخت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنجاه و پنج سال پیش رهبر آمریکا تصمیم گرفت تا مواد شیمیایی عامل " نارنجی" را روی ویتنام بریزد.

این مواد طی 9 سال استفاده شد. قربانیان آن تقریبا 3 میلیون ویتنامی بودند. جنگل ها ، خانه ها و قلعه های ویتنام های فراری بودند. فرماندهی آمریکا برای آنکه از عهده ی سبزها برآید عملیات Ranch Hand را ترتیب داد که در جریان آن نیروی هوایی آمریکا بر جنگل های انبوه ویتنام ماده شیمیایی عامل " نارنجی " پاشیدند تا گیاهان را نابود کنند. در ساختار آن علف کش ها و سم از بین برنده گیاهان وجود داشت. اما طی آماده سازی انبوه ماده شیمایی ، میزان مواد به کار برده شده در ساختار آن بر طبق نقشه پیش نرفت. در نتیجه در عامل " نارنجی" ناخالصی های دیوکسین نفوذ کرد که باعث سرطان در انسان و جهش های بیولوژیکی است.
آمریکایی ها از کاربرد " نارنجی " متاسف و پشیمان نبودند. بر اساس اسناد وزارت دفاع آمریکا ، آمریکایی ها از سال 1968 تا 1971 ، در 10 درصد محدوده جنوب ویتنام ، 77 میلیون لیتر عامل " نارنجی " و از جمله 44 میلیون لیتر با دیوکسین ریختند.
" انجمن آسیب دیدگان از دیوکسین" ویتنام ، اطلاعات دیگری را در خصوص نتایج جنگ شیمیایی منتشر کرده است: قربانیان آن 3 میلیون ویتنامی بودند. بیشتر از یک میلیون معلول و بیماران ناشی از آن وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала