بمب اتمی آمریکا

© Fotolia / Romolo Tavaniآماده سازی برای تولید بمب اتمی مدرن B61-12 در آمریکا
آماده سازی برای تولید بمب اتمی مدرن B61-12 در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بمب اتمی جدید، آمریکا را به استفاده از آن وسوسه خواهد کرد.

اداره ملی  امنیت هسته ای آمریکا (NNSA) آغاز مقدمات  تکنولوژیکی برای  تولید  بمب اتمی مدرنیزه شده « B61-12» را اطلاع داد. تولید این نوع بمب  برای سال مالی 2020  درنظرگرفته شده است.

بمب ترمو هسته ای  « ب 61»  از دهه 1960  تولید می شود و یکی از بخش های  نیروهای مسلح  استراتژیک هسته ای آمریکاست.  طراحی  گزینه جدید  این نوع بمب ها  چهار سال پیش آغاز شد و قرار است  نسل قدیمی  این نوع مهمات جنگی  را جایگزین کند و  در بمب افکن های  استراتژیکی  و  هواپیماهای  تاکتیکی  نصب  شوند.

از سال 2020 آمریکا قصد دارد این نوع بمب را در پایگاه های اروپایی مستقر سازد  که  نوع قبلی  این نوع بمب های هسته ای در آنجا مستقرند.

در روسیه  به بررسی  این موضوع خواهند پرداخت  که آیا  سلاح جدید هسته ای  آمریکا برای توازن هسته ای  خطری ایجاد می کند تا در صورت  نیاز اقداماتی جهت به حداقل رسانی این خطرات  به انجام برسد.

الکساندر پِرِنجییف سیاست شناس نظامی  و دانشیار کرسی   جامعه شناسی و علوم سیاسی  دانشگاه « پلخانوف»  در برنامه رادیو « سپوتنیک»  در این خصوص اظهار نظر نمود.

—  از یکسو مدرنیزه کردن  سلاح هسته ای بر طبق برنامه انجام می شود.  سلاح هسته ای قدیمی یا باید  از بین برده شود و یا « به روز» شود. از سوی دیگر  حدس زده می شود که  با مدرنیزه کردن این بمب ها،  گزینه  کنترل عوامل  مخرب  انفجار هسته ای  پایه ریزی شود.  شایان ذکر است که  5 عامل  وجود دارند:  موج انفجار، تابش نوری، تشعشعات نافذ،  آلودگی رادیو اکتیو، پالس الکترومغناطیسی.  این روندی غیرقابل کنترل فرض می شد.  و حال موضوع نوع  بمب هسته ای « پاک»  عنوان می شود  که  گویا در چنین بمبی می توان  پخش رادیواکتیو  را  به صفر رساند و یا  موج  انفجار را  تنظیم کرد».

به نظر کارشناس، این امر می تواند  به توسعه راه حل های  نظامی — سیاسی این موضوع کمک کند که از چنین سلاحی در عملیات نظامی استفاده شود.

—   من با این نظریه موافق نیستم که  اگر این  سلاح قابل کنترل باشد خطر آن از سلاح عادی کمتر خواهد بود. به نظر من، همانا در اینجا توازن امنیت هسته ای می تواند برهم بخورد. تا کنون  فکر می کردیم که کاربرد سلاح هسته ای برای طرفی که از آن استفاده می کند خطرناک است.اما حالا به نظر می رسد که می توان به  دشمن ضربه زد  و خود از تمام  عوامل مخرب انفجار هسته ای در امان ماند.

به عقیده این کارشناس، این نکته می تواند  اساسی برای  کاربرد  اینگونه سلاح در عمل بشود.

—   صحبت ها در باره احتمال کاربرد  بمب هسته ای  حتی در  سطح کارشناسی   انجام می  شود- اینکه سلاح هسته ای می تواند به یک سلاح واقعی و نه فقط یک عامل ترسناک مبدل شود. ما دوباره در جهتی پیش می رویم که کاربرد سلاح هسته ای در عملیات جنگی را سعی می کنند به یک واقعیت مبدل سازند. در  آینده نزدیک، فکر می کنم آمریکا نمی تواند از آن استفاده کند. اما وقتی این تسلیحات مدرنیزه شوند، پس از سال 2020میلادی، اینگونه سلاح ها ممکن است بطور جدی  آمریکایی ها را وسوسه کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала