گزارش و تحلیل

طالبان و داعش: اختلافات موقتاً به فراموشی سپرده شده است

© AP Photo / Allauddin KhanАфганские талибы с оружием
Афганские талибы с оружием - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش وال استریت ژورنال جنبش افراطی طالبان و گروه تروریستی داعش توافق آتشبس بستند. این توافق به آن‌ها امکان می‌دهد بر عملیات علیه دولت کابل و گروهبندی ناتو به ریاست آمریکا متمرکز شوند. از آشتی دشمنان قسم خورده سابق چه می‌شود توقوع داشت؟

این نشریه می افزاید:همکوششی این شبه نظامیان دو ماه است ادامه دارد، بر اثر آن داعش توانسته است بر مبارزه با یگان های آمریکایی که در ولایت ننگرهار از نظامیان افغانی حمایت می‌کنند متمرکز شده و به ولایت کنار واقع در شمال منتقل شود. همچنین مصالحه با طالبان به داعش اجازه داد نواحی عملیات تروریستی خود را گسترش دهد. داعش مسئولیت بزرگترین اعمال تروریستی 15 سال اخیر در کابل را به عهده خود گرفته است بر اثر آن‌ها 85 نفر جان باختند.

«دمیتری ورخوتورف» کارشناس مرکز مطالعه افغانستان معاصر گفت

«داعش از سال 2014 در افغانستان عمل می‌کند ولی مواضع آن در آنجا زیاد قوی نیست. تعداد دسته های داعش در آنجا حدود یک و نیم — دو هزار نفر است. یکی از آن‌ها در ننگرهار و دیگری در هرات و سوم در ولایت کنار مستقر است و حالا همراه با طالبان عمل می کند».

به عقیده ناظران دسته داعش در ننگرهار حالا برای توسعه ناحیه عمل خود اقدام می‌کند و ممکن است سعی کند در ولایت های همسایه کنار و نورستان به تعرض بپردازد و از آنجا می تواند تا بدخشان هم‌مرز تاجیکستان و چین برسد. و اما طالبان مساعی خود را بر کندز و بغلان متمرکز کردند. کندز با تاجیکستان مرز مشترک دارد.
«دمیتری ورخوتورف» تأکید کرد:

داعش نمی‌تواند در افغانستان بدون حمایت طالبان اقدام کند زیرا طالبان کل راه‌ها و انبار هایی را در دست دارند که داعش می‌تواند از آنجا تسلیحات، مهمات و خواربار دریافت کنند. این دو گروه خطر بالقوه به جمهوری های سابق شوروی در آسیای مرکزی است. اکثر شبه نظامیان خارجی که در افغانستان در طرف طالبان جنگیدند ازبک ها از جنبش اسلامی ازبکستان و تاجیک ها هستند. الان بسیاری از آن‌ها به داعش پیوستند. یعنی اینکه داعش دارای هسته ای مرکب از برخاستگان شوروی سابق برای تشکیل دسته های خود است. این علامت هشدار دهند اضطراب است».

یگان های دولتی افغانستان پس از عمل تروریستی ماه ژوئیه در کابل به دسته های داعش به تعرض پرداختند. به گزارش وزارت دفاع افغانستان بر اثر ضربات هوایی در ولایت ننگرهار 230 نفر شبه نظامی از جمله عرب ها، پاکستانی ها، تاجیک ها چچن ها و ازبک ها کشته شدند. هویت آن‌ها مطابق شناس‌نامه های رمزی که نزدشان یافت شده بودند مشخص گردید. پنتاگون در یک زمان برای شرکت در عملیات ضد داعش در ننگرهار یگان های ارتشی اضافی خود را منتقل می کند. پس از خروج نیروهای بین‌المللی مساعدت به امنیت در آن کشور هیات محدود ناتو به فرماندهی آمریکا باقی مانده و تعداد رسمی آن 13 هزار نفر است. وظیفه رسمی ماموریت با عنوان «حمایت قطعی» به فرماندهی ژنرال آمریکایی جان نیکلسون آموزش و بالا بردن معلومات حرفه‌ای کارمندان امنیت، پلیس و ارتش افغانستان است.

کارشناس یوگنی میخایلوف گفت:

«دسته های داعش در افغانستان تقریباً تماماً از طالبانی متشکل است که زیر پرچم های جدید قرار گرفتند. این وضعیت با این امر مربوط است که تعدادی از شبه نظامیان پس از چند سال شکست ها تا درجه‌ای از رهبری طالبان دلسرد شد و وقتی سازمان جدید دارای تبلیغات خشن و خون آشام که به سرعت از شهرت بین‌المللی برخوردار شد ظاهر گرید این بخش طالبان بزودی سوگند وفاداری به رهبری داعش خوردند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала