گزارش و تحلیل

اگر روسیه و اروپا متحدان یکدیگر بودند، ایالات متحده را در رهبری جهانی به چالش می کشیدند

© Sputnik / Vladimir SergeevФлаги России и Евросоюза
Флаги России и Евросоюза - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال ژان برنار پیناتل فرانسوی، کارشناس امور ژئواستراتژی و جاسوسی اقتصادی، اخیرا در صفحات روزنامه "فیگارو" مطالبی را در مورد بیهودگی مقابله ناتو با تهدید اسلامگرایان و همچنین راجع به ایجاد روابط حسنه اروپا با روسیه را عنوان کرده است.

خبرگذاری "اسپوتنیک" موفق شد تا از ایشان در مورد مطالب فوق سوالاتی را مطرح کند.

ژنرال پیناتل، مدیریت وبلاگ "ژئوپلیتیک — ژئواسترتژی" را بر عهده دارد. او همچنین مولف آثار زیادی از جمله کتاب "روزنگار جنگ ها و بحران ها" است که در سال 2014 به چاپ رسیده است.

اولین سوال اینگونه مطرح شد که شما مدت ها است که حامی ایده ایجاد اتحاد بین فرانسه و روسیه هستید. مثلا شما در کتاب "روسیه — متحد حیاتی" چاپ 2011 به این نکته اشاره کرده اید. چه کسی از سیاستمداران و  نظامیان عالی رتبه، طرفدار چنین نگرشی هستند؟

"به نظر من سازمان ناتو محصول جنگ سرد است که ایالات متحده، پشتیبان اصلی آن تلقی می شود چرا که ناتو تنها برای منافع امریکا خدمت می کند. اما منافع آمریکایی ها و ایالات متحده در اواسط دهه 90 توسط برژینسکی تعیین شده بود. وی پیشنهاد کرده بود که تحت هر شرایطی، نباید بین اروپا و روسیه اتحادی بوجود آید. در غیر اینصورت فدراسیون روسیه می توانست در سال های 90 ، پس از سقوط و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رهبریت جهان را از چنگ ایالات متحده در بیارد. بنابراین ناتو برای آمریکایی ها ابزاری است تا با کمک آن و با استفاده از فتنه انگیزی و اطلاعات غلط، روسیه را در مقابل چشمان رهبران اروپا به عنوان رقیب و یا دشمن بالقوه، معرفی کند. من فکر می کنم منافع ای که ناتو از آن دفاع می کند با منافع فرانسه، تطابق ندارد. لذا به همین دلیل من این کتاب را نوشتم. برای اینکه مثلا من از مدت ها قبل رویارویی با تهدیدات اسلامگرایان را که متاسفانه روسیه قبل از ما با آن مواجه شده بود را پیش بینی کرده بودم. لذا من معتقدم که روسیه بهترین شریک ما برای مقابله با خطر اسلامگرایان است".

همانطور که ژان برنار پیناتل اذعان داشت، او در سال 2011 کتاب "روسیه — متحد حیاتی" را به چاپ رساند. اما او امروز بیش از قبل در ایده خود پافشاری می کند:

"به عقیده من ناتو ارگانی است که رهبریت آن بر عهده آمریکایی ها و انگلوساکسون ها است که از حافظ منافع آنها می باشد. من شخصا طرفدار اتحاد آتلانیک و مخالف عضویت فرانسه در هر یک از اتحادیه های نظامی هستم. آخر ناتو همیشه در حال انتشار اطلاعات نادرست در خصوص تهدید روسیه است و تلاش دارد تا فضای جنگ سرد را در سراسر اروپا احیا کند. آخر این، خلاف جهت منافع اروپا و فرانسه است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала