گزارش و تحلیل

آمریکا دوباره به بمباران لیبی پرداخت

© REUTERS / Goran Tomasevicآمریکا دوباره به بمباران لیبی پرداخت
آمریکا دوباره به بمباران لیبی پرداخت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش قبلی اسپواتنیک اول اوت نیروی هوایی آمریکا به ایراد ضربات به مواضع داعش در سرت لیبی پرداخت.

فیض سراج نخست وزیر دولت تفاهم ملی لیبی در نشستی در پایگاه نظامی در نزدیکی طرابلس این را اعلام کرد. به گفته وی واشنگتن به خواهش دولت تفاهم ملی عملیات انجام می دهد. وی اشاره کرد که این عملیات قهری آمریکا به سرت محدود بوده و مناطق دیگر لیبی را در بر نخواهد گرفت.

پیتر کوک نماینده رسمی پنتاگون اعلام کرد که  این نهاد آغاز عملیات نیروی هوایی آمریکا علیه داعش در سرت را تأیید می کند. پیتر کوک متذکر شد که تصمیم مربوطه را شخصاً باراک اوباما گرفت.

خانم فاطمه النیران رئیس اتحادیه «بخاطر لیبی واحد و دمکراتیک»  در مصاحبه با روزنانه «ایزوسیتا» چاپ روسیه اعلام کرد که عملیات آمریکا در لیبی مداخله آشکار واشنگتن در امور داخلی این کشور است. به گفته وی آمریکا به بهانه مبارزه با یک گروه تروریستی از گروه تروریستی دیگری حمایت می کند.

وی افزود: عملیات علیه داعش نمایشی بیش نیست. هدف اصلی آمریکا تقویت مواضع دولت وحدت ملی است که عمدتا از اخوان المسلمین تشکیل شده و در یک زمان تضعیف مواضع مجلس طبرق است. بعید نمی‌دانم که کار تنها به سرت محدود نشود و آمریکایی ها در نهایت به بمباران مواضع ارتش لیبی دست خواهند زد.

با وجود اینکه جامعه جهانی دولت طرابلس و مجلس طبرق را به رسمیت شناختند میان آن‌ها باز هم یک تعداد اختلافات حفظ می شود. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه 15 ژوئن طی بیاناتی در پارلمان روسیه موقعیت پدید آمده در لیبی را چنین توصیف کرد:

«توافقنامه صخیرات منعقده 17 دسامبر 2015 در مراکش و تأیید شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل هست. مطابق آن دولت وحدت ملی تشکیل شده. مطابق این توافق تشکیل دولت باید از سوی پارلمانی تأیید شود که در طبرق تشکیل جلسه می‌دهد و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. همتایان غربی ما این وسوسه را دارا می‌باشند که این بخش توافقات را نادیده گرفته و بر حمایت از افرادی که از دولت وحدت ملی رهبری می‌کنند متمرکز شوند ولی عجالتاً حتی امکان ندارند وارد طرابلس شوند و بنا به ملاحظات امنیتی در پایگاه نظامی هوایی در نزدیکی آن شهر قرار دارند».

لازم به یادآوری است که در آوریل 2016  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تجاوز مسلحانه به لیبی در 2011  را  بزرگترین اشتباه خود دانست. اوباما به ناچار از این امر عذرخواهی کرد که آماده نبود با پیامد های سرنگونی سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی مواجه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала