ازدواج هر چه زودتر بهتر

© Sputnik / Marina Makovetskayaعروسک تاجیک
عروسک تاجیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عروس خوب - دختری با تحصیلات عالی است.

 در تاجیکستان فیلمی به نام «  12 سال انتظار» روی پرده رفت. سوژه این فیلم داستان زندگی یک  دختر جوان است. والدین دختر او را خیلی زود شوهر دادند و او را از امکان تحصیل محروم کردند.  به گفته نویسندگان سناریو، این داستان واقعی است  و  اینگونه موارد را می توان  در  بسیاری از  اقصی و نقاط کشور مشاهده کرد.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک»  در باره  ازدواج دختران کم سن و سال و  اقدامات  مقامات  کشور جهت  منع این نوع ازدواج ها  گزارشی تهیه کرده است که اکنون مورد توجه شما قرار می دهیم.

 در زمان شوروی،  در خانواده های تاجیک، دختران پس از 20 سال  شوهر می کردند. بعلاوه عروس های  خوب دخترانی با تحصیلات  عالی بودند. ازدواج دختران کم  سن و سال  اوایل دهه 1990 در تاجیکستان آغاز شد. از پیشرفت تا سنت فقط یک قدم فاصله بود.

دلبر حیدرووا  کارشناسی از  دوشنبه در این خصوص گفت: علت اصلی — عواقب جنگ داخلی بود. در آن زمان، در روستاها و قصبات مردم به تأمین امنیت دختران خود فکر می کردند. بهرحال این امر تأثیرگذار بود».

به مرور زمان عوامل دیگری نیز به آن اضافه شد.  یکی از دلایل ازدواج زود دختران  با آداب و رسوم مذهبی مرتبط است. دین و مذهب، ازدواج دختران در سن پایین را ممنوع نکرده است.  دلیل دیگر — فقر است. والدین سعی می کنند هر چه زودتر دختر خود را شوهر بدهند  و هزینه زندگی او را  بر دوش خانواده داماد بگذارند.  سومین دلیل- کمبود  مرد است. به دلیل  مهاجرات زیاد مردان جوان،  پیدا کردن مرد مناسبی به ویژه در روستاها  کار آسانی نیست.  از اینرو والدین سعی می کنند هر چه زودتر دختران خود را  شوهر بدهند.

فیروز سعیدوف  جامعه شناس دوشنبه در این خصوص گفت: در سال های اخیر عدم تعادل در  ترکیب دموگرافیکی ساکنان دلیلی برای ازدواج های  زود دختران تاجیک شده است. این امر با مهاجرت کاری در ارتباط است.  اکثر  مردان  برای کار به خارج از کشور  می روند.  هر چند بر طبق آمار، تعداد مردان در  تاجیکستان زیاد است، اما  عملا  تعداد مردان  کمتر از آن است که در داخل کشور  بتوان تشکیل خانواده داد.  از اینرو بسیاری از خانواده ها سعی می کنند دختران خود را زود شوهر بدهند.  شانس ازدواج دختران 24-23 ساله شدیدا افت می کند.

ملکه یکی از ساکنان  « گلاب» است.  ظاهرا خیلی  جوان است  و حتی در نظر اول  مثل محصل مدرسه است اما یک بچه دارد.  البته فرزندش را با کمک والدینش بزرگ می کند. او طلاق گرفت، زیرا زندگی زناشویی اش پر از درد و رنج بود. این زوج برای زندگی  مشترک آماده نبودند.

—  من 17 سال داشتم که والدینم مرا شوهر دادند. تا قبل از عروسی شوهرم را حتی یکبار هم ندیده بودم.  بعد  از ازدواج، او به خانه می آمد و ساعت ها ساکت می نشست و حرفی نمی زد.  بعضی وقتها هم مرا کتک می زد.  من فهمیدم که او نمی خواهد با من زندگی کند. یکسال بعد، از او طلاق گرفتم.

مقامات تاجیکستان سعی می کنند  با ازدواج های زود دختران مبارزه کنند.  5 سال پیش دختران  17 ساله و حتی 16 ساله  پای سفره عقد می نشستند.  در سال 2011 ، قانون خانواده  حداقل سن ازدواج را 18 سال اعلام کرد.  در  دولت تاجیکستان  اعلام شد که ازدواج زود، مانع از پایان تحصیل  دختران می شود.  همچنین ریسک و خطراتی که مادران جوان  با آن روبرو می شوند و آمادگی دختران جوان برای  قبول  تعهدات خانوادگی نیز  در نظر گرفته شدند.

منیره عنایتووا  وزیر سابق آموزش و پرورش تاجیکستان در این خصوص گفت:  وقتی مادر جوان  نمی داند چگونه از کودک خود مراقبت کند، مسائل زیادی  بروز می کند.  یک دختر 18 ساله تفاوت زیادی با یک دختر 17 ساله  دارد.  دختران 17 ساله هم با 16 ساله ها  از نظر فکری فرق دارند. زیرا هر روز زندگی، به تجربیات انسان می افزاید.  از اینرو دولت برای  ثبات خانواده  سن ازدواج دختران را  به 18 سال افزایش داد».

تعدادی از ناظران معتقدند که حتی ازدواج در سن 18 سالگی می تواند  زود باشد.  زیرا در چنین سنی بسیاری از  جوانان فاقد تخصص و امکان مالی برای  تأمین  معاش خانواده خود هستند.  از طرف مدافعان حقوق بشر شنیده شد که سن ازدواج باید  بیشتر شود و حتی به 23 سال برسد. اما از توجه دور ماند. احتمالا از نظر تئوری  اجرای  این پیشنهاد ممکن است، اما در عمل  نمی توان اجرای چنین قانونی را کنترل کرد. زیرا قدرت سنت های شکل گرفته بیشتر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала