چین و طلای روسیه

© Fotolia / Darknightskyشمش طلا
شمش طلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ذخیره طلای بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، رو به پایان است.

مصرف روزانه  طلا در چین تا سال  2020 میلادی،  1200 تن خواهد بود.  آژانس خبری  دولتی چین — Shanghai Securities News — به نقل از وزارت صنایع  و  فناوری انفورماتیک  روز 27  ماه ژوئیه این خبر را اعلام کرد. آنها اعتراف کردند  که حجم تولید  طلا در چین  قادر نیست  تقاضای رو به افزایش را برآورد.  بدین دلیل، شرکت های چینی خواهان خریداری  سهمی در معادن  طلا  روسیه هستند.

مذاکرات در این خصوص در پکن در چارچوب  «کنگره  طلای چین  و  صادرات  2016 » انجام شد. تجارت چین  در  رشته  استخراج طلای روسیه  حضور دارد. از سال 2012 میلادی  چین در  معدن کوچک طلا سرمایه گذاری کرده است.  اما شرکای چینی هنوز  سهمی در  معادن بزرگ طلای روسیه ندارند.  در سال گذشته  شرکت چینی «  Zijin Gold- زیجین گولد»  حدود 100 میلیون دلار در  ساخت کارخانه  در « توا»ی روسیه سرمایه گذاری کرد.

سرگی کاشوب،  رئیس اتحادیه  صنعتگران طلا فدراسیون روسیه  معتقد است  که در آینده  پروژه  های بزرگ مشترک با چین بیشتر خواهد شد.  زیرا ذخیره طلای بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان،  به پایان می رسد و این کشور در بازارهای دیگر  به دنبال این ماده خام می گردد.  بعلاوه  معادن  طلای روسیه  غنی تر از نوع چینی است: در چین، یک گرم طلا در یک تن خاک طلا ، در روسیه این مقدار دو بار بیشتر است.

 کنستانتین بونین  مدیر کل  شرکت « کارات»  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  گفت که شرکت تحت ریاست وی یکی از اولین شرکت هایی بود که  وارد بازار طلای چین شد.

—  این یک جهت کاملا آینده دار است، زیرا  تعداد زیادی از معادن طلای روسیه در  قطب قرار دارند.  در آنجا کار استخراج زحمت زیادی طلب می کند  و قبل از آن باید  کارهای اکتشاف طلا انجام بشود  که کار پر هزینه ای است.  هم اکنون در بازار روسیه تعداد شرکت هایی که بتوانند از عهده تقبل چنین هزینه سنگینی برایند خیلی کم است.  از اینرو در  همکاری با  سرمایه گذاران چین می توان در این  جهت پیشرفت خوبی داشت.  بعلاوه  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه،  فرمانی در خصوص واردات و صادرات سنگ ها و فلزات قیمتی  به امضا رساند.  این سند  شرایط  صادرات  الماس  و  واردات و صادرات  فلزات  قیمتی را  آسان می کند.  به عقیده من همه  چیز بصورت همخوان  برای همکاری با  شرکای  چینی پیشرفت می کند.

سهم چین در  استخراج طلای روسیه — حدد 3 درصد  است.  اما به پیش بینی دمیتری  کیپ،  رئیس  بخش  سرمایه گذاری-  بانکی  می تواند تا 15-10 درصد افزایش یابد.  توجه چین به افزایش  ذخیره طلا  و از جمله به حساب واردات آن  ارتباط مستقیمی با  سیاست جهانی کردن  یوآن دارد.

سون سین رئیس  انجمن  طلای چین  و  رئیس شرکت  « چاینا گولد»  در کنگره  « طلای چین و صادرات-2016»  در پکن  متذکر شد که  به دلیل « خروج بریتانیا» از اتحادیه اروپا،  قیمت طلا  افزایش یافته است. بعلاوه در شش ماه اول سال جاری،  افزایش سرمایه گذاری در طلا به ثبت رسیده است.  وی اعلام نمود که در چنین شرایطی، طلا می تواند آن دارایی باشد که به جهانی کردن  یوآن کمک کند.  ریاست شرکت « چاینا گولد»  همچنین متذکر شد  که اجرای استراتژی  راه جدید ابریشم  می  تواند به همگرایی  بزرگ صنعت طلا در بازار جهانی کمک کند.  با درنظرداشت این نکته که  پروژه های بزرگ  در قالب  استراتژی راه ابریشم چین  به یوآن محاسبه خواهند شد ، ما ظاهر شدن صحنه جدیدی را مشاهده می کنیم  که چین در آنجا بطور همزمان می تواند جا را برای دلار کاغذی تنگ کند و « استاندارد  طلایی» را تحت یوآن  تنظیم کند.

چین بموازات این برنامه ها، مرکز تنظیم قیمت  طلا را ایجاد می کند که ارزش آن به یوآن تعیین خواهد شد.  قیمت  در  بورس طلای  شانگهای تعیین خواهد شد.  به عقیده دمیتری  تراتاس،  تحلیلگر مالی ، « فیکسینگ  طلای  شانگهای»  قادر است بمرور زمان چالش جدی برای « فیکسینگ  طلای لندن» باشد.

—   بورس شانگهای چین  از نظر حجم خود می تواند  جای دوم در  فروش طلا را  اشغال کند.  تقاضا برای طلا در منطقه خیلی بالاست و بانک مرکزی چین نیز از ذخیره خوبی طلا برخوردار است.  بدین ترتیب، دیر یا زود شانگهای  در یک ردیف با بورس لندن قرار خواهد گرفت.

در سال های اخیر تقاضا برای  طلا به آسیا منتقل شده است.  ظاهر شدن استاندارد طلای شانگهای به یوآن  نشانه  تحکیم جایگاه این فلز قیمتی  و  سیگنالی برای آن است  که توجه به  طلا از سوی  مصرف کنندگان چین  افزایش خواهد یافت که بنوبه خود  باعث تحکیم موضع چین  در بازار جهانی طلا خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала