سفیر ایران در مسکو: فاضل اسکندر نماد پیوند فرهنگی ایرانیان و روس ها است

© Sputnik / Владимир Трефилов /  مراجعه به بانک تصاویر مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روز وداع ملی روسیه با فاضل اسکندر نویسنده فقید ایرانی تبار این کشور، گفت: ملت ایران و روسیه پیوندهای دیرین و عمیق تاریخی، فرهنگی و تمدنی دارند و فاضل اسکندر نمونه ای افتخار آمیز از پیوند ماندگار دو ملت است.

به گزارش ایرنا، آیین رسمی وداع با نویسنده فقید امروز (سه شنبه) در خانه مرکزی ادبیات مسکو با حضور ده ها مقام بلندپایه، نویسندگان، شخصیت های فرهنگی و ادبی روسیه از جمله ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ این کشور و سفیر ایران برگزار شد.

نخست در آغاز این آیین، پیام دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه قرائت شد که در آن ارزشمند بودن جایگاه فرهنگ ساز فاضل اسکندر مورد تاکید قرار گرفت.

مدودیف همچنین آثار مختلف ادبی نویسنده فقید ایرانی تبار را که شامل رمان و داستان های کوتاه، سروده و فیلمنامه می شود، ارزشمند خواند که ماندگار خواهد بود.

صومعه زنان نوودویچی - اسپوتنیک ایران
مراسم خداحافظی با فاضل اسکندر در مسکو

در ادامه مراسم، سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ پیام تسلیت به ملت روسیه و خانواده زنده یاد فاضل اسکندر به زبان روسی، گفت: آثار نویسنده فقید ایرانی تبار روسیه جایگاهی جهانی دارد و دربرگیرنده ارزش های والای انسانی و اجتماعی می باشد.

سنایی همچنین در پاسخ به پرسش های خبرنگاران در باره رابطه فرهنگی و معنوی فاضل اسکندر با ایران و ایرانیان اظهار کرد که نویسنده زنده یاد همیشه به این موضوع که تبار ایرانی دارد، افتخار می کرد و ارتباط ادبی و فرهنگی خود را با ایران حفظ کرد.

وی ادامه داد: خوانندگان ایرانی علاقه مند به ادبیات روسی با آثار فاضل اسکندر آشنایی دارند، ولی باید مجموعه کاملی از نوشته های زنده یاد به فارسی منتشر شود تا نشانه های پیوند ارزشمند تاریخی، ادبی و فرهنگی دو ملت آشکارتر گردد.

نویسنده فقید روسی رابطه ویژه ای با ایران داشت و سال 2014 نیز مراسم ویژه ای برای گرامیداشت شخصیت فرهنگی و ادبی وی از سوی سفارت جمهوری اسلامی در روسیه با حضور سنایی سفیر ایران و شماری از چهره های برجسته فرهنگی در مسکو برگزار شد.

فاضل اسکندر طنزپرداز، شاعر و نویسنده برجسته ایرانی تبار روسیه با آثار متعدد داستانی و رمان روز یکشنبه در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.

فاضل اسکندر نویسنده کبیر روسیه - اسپوتنیک ایران
فاضل اسکندر نویسنده کبیر روسیه

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در پیام تسلیت خود که ساعتی پس از انتشار خبر فوت فاضل اسکندر صادر کرد، از وی به عنوان خالق آثار ماندگار ادبی و فرهنگی یاد کرد.

فاضل اسکندر که عضو افتخاری آکادمی ادبی روسیه و دارنده نشان های پرافتخار دولتی از جمله خدمت درجه دوم، سوم و چهارم بود و چند جایزه ادبی از جمله «یاسنایا پالیانا» روسیه و جوایزی دیگری را از کشورهای مختلف کسب کرد، سال 2012 نیز به عنوان نماینده این کشور برای رقابت در بخش ادبی جایزه نوبل معرفی شد.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала