گزارش و تحلیل

محقق نظامی: آزادسازی حلب شکست سیاست آمریکا است

© AFP 2023 / Patrick KovarikВход в цитадель Алеппо
Вход в цитадель Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات آمریکا از روسیه و دولت سوریه دعوت کردند که از عملیات تهاجمی صرف نظر کنند و در عوض تاثیرگذاری بر مخالفان سوریه را وعده دادند. به گفته جان کری وزیر خارجه آمریکا روسیه باید فشار خود را به دولت سوریه افزایش دهد.

رسانه‌های غربی در زمینه سیاست رسمی آمریکا عملیات نوعدوستانه نظامیان روسیه و سوریه در حلب را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

در جریان این عملیات که نظامیان روسی آنرا همراه با دولت سوریه انجام می‌دهند در ناحیه حلب کریدور های نوعدوستانه ایجاد شده و ساکنان بی‌دفاع حلب باقی‌مانده در دست تروریست ها از آن‌ها استفاده می کنند. شبه نظامیان هم که می‌خواهند تسلیم شوند می‌توانند از این راهرو ها عبور کنند.

به عقیده «ایوان کانوالوف» رئیس مرکز مطالعه مسایل مبرم، ارزیابی منفی غرب از اعمال مسکو و دمشق در حلب با این‌ امر مربوط است که آمریکا و متحدینش پی بردند که اقدام هایشان در  خاور نزدیک و سوریه محکوم به ناکامی است. این دانشمند به اسپوتنیک گفت:

 کل سیاستشان محکوم به شکست است زیرا آن‌ها دارای طرح دقیقی نمی باشند. و اما روسیه با طرح و هدف‌های روشن و با وسایل ثمربخش — نیروی فضاهوای خود و همراه با ارتش سوریه و در حین روند مذاکراتی عمل می کند. سیاست روسیه توأم با موفقیت است که مایه حسادت شرکای ما می شود.

وی در تفسیر انتقاد برخی محققان آمریکایی از عملیات روسیه و سوریه در ناحیه حلب چنین گفت:

انتقاد از عملیات نوعدوستانه انسان را به حیرت می اندازد. می‌شود از عملیات متفاوت نظامی نقد کرد و خیلی‌ها مایل اند این کار را بکنند. ولی انتقاد از نجات جان ها، از ایجاد کریدور های فرار از میدان جنگ برای افراد بی پناه و حتی برای شبه نظامیان برای اینکه آن شهر را هر طوری شده ترک کنند ممکن نیست هدف انتقاد باشد. روسیه و دولت سوریه در راه  صلح می کوشند و خواهان ادامه جنگ و انهدام کل مخالفان نیستند که جبهه النصره و داعش و گروه‌های مرتبط خواهان این کار می باشند. طرف آمریکایی آن‌ها را مخالفان میانه رو اعلام کرده است. سقوط بالگرد ما در سوریه نشان داد که آن‌ها تا چه درجه میانه رو هستند.

به عقیده‌ این کارشناس فراخوانی جان کری از روسیه و دولت سوریه به خودداری از حملات در سوریه ناشی از علل معیینی است. وی گفت:

من گمان می‌کنم که این دستاویز متناوب برای این کار است تا روسیه و ارتش سوریه امکان نداشته باشند به موفقیت قطعی برسند. زیرا سقوط حلب به معنای چرخش در جنگ خواهد بود. اگر این عملیات به فرجام موفقیت آمیز خود برسد و حلب زیر کنترل دولت سوریه قرار بگیرد  آن وقت ترکیه مجبور خواهد شد ناتوانی کامل خود را قبول کند زیرا این کشور از گروه‌های مخالف در آن منطقه حمایت می کرد. بعلاوه این، شکست سیاست آمریکایی هم خواهد بود و آن‌ها قادر نخواند بود بر موقعیت در سوریه تأثیر بگذارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала