گزارش و تحلیل

محقق: هجوم نوعدوستانه روسیه در سوریه آمریکا را غافلگیر کرد

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyСитуация в Алеппо
Ситуация в Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان روسیه و دمشق به عملیات مقیاسی برای نجات دادن ساکنان بی‌دفاع حلب را ادامه می دهند. در این شهر موقعیت دشوار انسانی پدید آمده است

ساکنان بی‌دفاع از این شهر و شبه نظامیانی که خواستند سلاح زمین بگذارند سه کریدور ویژه ایجاد شده است. یک کریدور دیگر موجود در راستای اتوبان کاستیلو هدفش عبور دادن شبه نظامیان مسلح است. شویگو گفت: «ما صرفاً برای تأمین امنیت ساکنان حلب به این اقدام تن در دادیم». وی ذکر کرد که آمریکا هنوز هم داده‌ها در باره تجزیه جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه را در اختیار ما نگذاشته است.

از این گذشته شویگو دستور داد که هواپیما ها به حلب خواربار، دارو و کل مایحتاج برسانند.

بعد از چندی محمد مروان البی فرماندار حلب اعلام کرد که سه کریدور انسانی هم اینک باز شدند.

کرملین تأکید کرد که عملیات حلب اقدام صرفاً انسانی است و عمل نظامی نیست. دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت: «آیا شما در جایی این اعلامیه را شنیدید که این عمل تدارک هجوم است. شما نشنیدید. این تدارک عملیات نوعدوستانه است و پایه‌ای برای شک و تردید وجود ندارد».

رئیس انجمن دوستی و همکاری بازرگانی روسیه با کشور های عرب با رادیو اسپوتنیک مصاحبه کرده و اشاره نمود که حلب و دمشق دو شهر مهم سوریه است و در آن‌ها بخش اساسی جمعیت سوریه سکونت دارد. ویاچساو ماتوزوف چنین گفت:

«روسیه تصمیم گرفت در حلب برای خروج اهالی غیر مسلح و شبه نظامیان خلع سلاح شده سه کریرور باز شود و کریدور چهارم برای تروریست های مسلح هم باز می‌شود. ولی مسایل حالا هم شروع شدند. آن‌ها در جا هایی که شهروندان بی‌دفاع شهر را ترک می‌کنند بروز کردند. تروریست ها می‌خواهند از این افراد بعنوان سپر زنده استفاده کنند و مزاحم رفتنشان از حلب می شوند».

به عقیده ماتوزوف تصمیم روسیه و سوریه مبنی بر باز کردن کریدور های نوعدوستانه از حلب آمریکا را غافلگیر کرده است. او گفت:

«تصمیم باصطلاح حمله نوعدوستانه به مواضع تروریست هایی که ساکنان را اسیر کردند آمریکایی ها را سر در گم‌کرده است. آن‌ها نمی‌دانند چکار کنند. از سوی دیگر آن‌ها خوب می‌دانند که وقتی ساکنان غیر نظامی این شهر را ترک کنند عملیات در شهر جنبه کاملاً نظامی را به خود خواهد گرفت. این امر این برهان را از دست آمریکایی ها می‌گیرد که هواپیماهای روسیه فقط زنان باردار، پیران و کودکان را بمباران می کنند. برخورد نوعدوستانه روسیه — ضربه شدید کشور ما به سیاست آمریکا در سوریه است».

ماتوزوف بر آن است که غرب مجبور خواهد شد روال روسی آزادسازی حلب را بپذیرد. وی چنین گفت:

«من بر آن هستم که دستپاچگی غرب بعد از چندی سپری شده و آن‌ها به ناچار برای آزادسازی حلب روالی را خواهند پذیرفت که روسیه آنرا پیشنهاد کرده است. این بزرگترین شکست نه تنها گروه‌های تروریستی سوریه بلکه ضربه بسیار شدید به موضع سیاسی واشنگتن در این منطقه خواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала