گزارش و تحلیل

چرا رنگ نارنجی، ویژگی واحد و تکراری تمام فیلم های داعش است؟

© AFP 2023اعدام بیش از 800 زن در موصل طی یک سال و نیم به دست داعش
اعدام بیش از 800 زن در موصل طی یک سال و نیم به دست داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش، گروهی تروریستی که چون قارچ از عراق و سوریه سربرآورده و دایره جنایات خود را تا اروپا گسترش داد وکشتارهای خونین را در فرانسه، بلژیک و آلمان رقم زد و در فضای مجازی از جمله توئیتر و نیز ساخت فیلم جنایتکاری های خود به عرض اندام پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک و برگرفته از یادداشتی در سایت خبرگزاری تسنیم-  نام گروه ترورستی داعش با جنایت وخشونت و آدم کشی عجین شده است و بارها فیلم هایی ازصحنه قربانی کردن  گروگان های این گروه  به فجیع ترین وضع در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

این گروه مخوف که بی‌رحمانه قربانیان خود را به کام مرگ می فرستد، کجا و چگونه تشکیل شد؟ وجه تمایز آن با گروه‌های مشابه از جمله القاعده چیست؟ چگونه توانست بسیاری از دختران و پسران جوان را از نقاط مختلف جهان جذب کند؟

 

هسته‌های اولیه تشکیل داعش

داعش مخفف «دولت اسلامی عراق و شام» یکی از شاخه‌های القاعده است که به صورت غیر رسمی از آن جدا شده و فعالیت مستقل خود را آغاز کرد.

این گروه در واقع یک شاخه از القاعده  تحت رهبری «ابومصعب  الزرقاوی» عرب اردنی تبار بود. او در جریان اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق، به همراه داوطلبان عرب عازم افغانستان شد و به جنگ با روس‌ها پرداخت اما به تدریج تشکیلاتی به راه انداخت که مستقل از گروه مجاهدین افغانستان عمل می‌کرد.

 

همکاری مثلث بن لادن، الظواهری و الزرقاوی

در آن زمان بن لادن و ایمن الظواهری و ابومصعب الزرقاوی کنار یکدیگر قرار گرفتند. زرقاوی در افغانستان اردوگاه جداگانه ای داشت که به شامی‌ها معروف شده بود.

 

خشونت الزرقاوی خط قرمز نمی‌شناخت

یکی از ویژگی‌های الزرقاوی خشونت‌ورزی شدید بود و به راحتی و بدون هیچ خط قرمزی دست به جنایت می‌زد. او پس از سرنگونی صدام، به سرعت خود را به عراق رساند و تحت عنوان مبارزه با اشغالگران آمریکایی شاخه جدیدی از القاعده را در آنجا تاسیس کرد که مورد استقبال جوانان عراقی قرار گرفت و حتی افراد بسیاری از کشورهای دیگر برای پیوستن به او راهی عراق شدند.

 

قدرت گرفتن الزرقاوی در عراق و تیره شدن روابط با بن لادن

 

به این ترتیب الزرقاوی به یک قدرت در عراق تبدیل شد و اتفاقات و اقدامات بعدی وی در این کشور  موجب شد  به تدریج روابط میان او و بن لادن تیره شود، زیرا الزرقاوی به هیچ عنوان زیر بار دستورات و برنامه‌های بن لادن نمی‌رفت و براساس تشخیص خود عمل می‌کرد.

 

آغاز شکل گیری داعش در سال 2003

گروه مسلح «داعش» جزو گروه‌های سلفی جهادی و تروریستی است که تلاش داشته است بر اساس تفکرات افراطی و تکفیری، در سوریه و عراق «خلافت اسلامی» برپا کند.

این گروه پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در 15 اکتبر 2006 در عراق شکل گرفت. در این نشست «ابوعمر البغدادی» به عنوان سرکرده این گروه تروریستی انتخاب شد.

اما اگر به قبل از این تاریخ بازگردیم باید گفت که  تحولات ناشی از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 اولین زمینه شکل گیری داعش را فراهم کرد، به این معنی که در آن زمان فضای مناسبی برای شکل گیری و فعالیت بسیاری از گروه‌های مسلح در عراق از جمله گروه‌های تکفیری و جهادی القاعده و گروه‌‏های بعثی و سنی مذهب که مخالف شرایط جدید در این کشور بودند، به وجود آمد در نتیجه این گروه‌های مسلح با جذب منابع مالی و انسانی در صدد مقابله با نیروهای نظامی آمریکایی و عراقی برآمدند.

 

تشکیل گروه التوحید و الجهاد به سرکردگی الزرقاوی (2004)

یکی از مهم‏ترین گروههای مزبور گروه موسوم به «التوحید و الجهاد» به رهبری ابومصعب الزرقاوی بود که در سال 2004 تشکیل شد.

الزرقاوی پس از بیعت با اسامه بن لادن رهبر القاعده، تشکّل «تنظیم القاعده فی بلادالرافدین» را پایه‌گذاری کرد که عامل عملیات‏‌های تروریستی گسترده و بی‌رحمانه مانند ترور و بمب‌گذاری در بازار و محله‌های پر رفت و آمد، تخریب مساجد و بارگاه امامین عسکریین (علیهما السّلام) بودند و در این راه تا آنجا پیش رفتند که به یکی از قوی‌ترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شدند و نفوذ خود را در بسیاری از مناطق افزایش دادند.

 

رهبری ابوبکر البغدادی و آغاز مرحله جدید اقدامات ترویستی داعش

در سال 2006 الزرقاوی، «شورای مجاهدین» را به سرکردگی «عبدالله رشید البغدادی» تأسیس کرد اما پس از هلاکت الزرقاوی به دست نیروهای آمریکایی در همان سال  «ابوحمزه المهاجر» به جانشینی وی تعیین شد و در پایان سال 2006 نیز دولت اسلامی عراق به سرکردگی «ابوعمرالبغدادی» تشکیل شد.

 

مهم ترین هدف داعش در عراق، سازماندهی ائتلاف گسترده ای از نیروهای مخالف دولت و پیش از همه بعثی ها و وابستگان رژیم سابق عراق و همچنین برخی نیروهای عشایری مخالف دولت بودند.

با این توضیحات روشن می شود که داعش گروهی منشعب شده از القاعده و در واقع شاخه عراقی القاعده است  که با اقدامات تروریستی، به دنبال ایجاد فتنه مذهبی و جنگ داخلی در عراق برآمد.

مرگ «ابوعمر البغدادی» در سال 2010 موجب کاهش قابل ملاحظه شدت ناامنی‌هایی شد که توسط این گروه در عراق صورت می گرفت اما پس از انتخاب «ابوبکر البغدادی» به عنوان رهبر جدید این گروه،  مرحله جدیدی از عملیات‏ تروریستی در عراق آغاز شد.

به موازات این تغییر جدید عامل دیگری که باعث شدت گرفتن مجدد فعالیت‌های گروه تروریستی داعش شد، بحران سوریه بود.

 

خودداری البغدادی از بیعت با ایمن الظواهری

در این میان با گذشت زمان مشخص شد که اختلافات بین گروه‌های تروریستی در سوریه  بسیار ریشه دار است تا جایی که البغدادی از معدود افرادی بود که پس از کشته شدن «اسامه بن لادن» حاضر به بیعت با ایمن الظواهری به عنوان رهبر جدید القاعده نشد و اینجا بود که فرماندهی کل سازمان القاعده  سوم فوریه 2013 اعلام کرد که  دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) ارتباطی با القاعده ندارد.

هرچند نفوذ داعش پس از برائت از القاعده کاهش یافت اما اینکه چرا همچنان تعداد زیادی از نقاط مختلف جهان تحت عنوان مبارزه و جهاد، به این گروه پیوستند سوالی است که به نظر می‌رسد پاسخ آن در حمایت‏‌های غرب و رژیم صهیونیستی از این گروه تروریستی  نهفته باشد به اضافه اینکه این گروه  تبلیغات دروغینی را برای جذب افراد ناآگاه به راه انداخت و هدف خود را مبارزه و جهاد اعلام کرد.

 

داعش افراطی تر از القاعده

همانطور که پیش تر گفته شد الزرقاوی در خشونت و خونریزی خط قرمزی نمی شناخت از همین رو  افراط گرایی و شدت عمل در بالاترین درجه را برای این گروه به میراث گذاشت در نتیجه داعش در مقایسه با القاعده بسیار رادیکال ‏تر عمل کرد از جمله اینکه راهبرد الزرقاوی در برپاکردن جنگ فرقه ای داخلی در عراق مبتنی بر کشتار غیرنظامیان شیعه و ایجاد اختلافات شدید بین شیعه و سنی و حتی اختلافات قبیله ای بود که پس از او نیز همین رویکردها در پیش گرفته شده و ادامه یافت.

 

مردان شماره یک و دو داعش

مهم‏ترین سرکرده داعش «ابراهیم عواد ابراهیم البدری السامرایی» معروف به «ابو دعا» و «ابو عواد» یا  همان ابوبکر البغدادی است که دایره اقدامات تروریستی او «الرّقه» در سوریه و بخش هایی از عراق را در برگرفت و سپس در موصل متمرکز شد.

نفر دوم داعش «فاضل احمد عبدالله الحیالی» معروف به «ابومعتز» یا «ابومسلم الترکمانی العفری» است ومسئولیت هماهنگی امورامارت عراق را بر عهده داشته و در «نینوا» مستقر است و بر نبردهای «موصل» نظارت می کرد.

 

عرض اندام داعش در دنیای مجازی

هر چند گروهای تروریستی پیش از داعش برای تحقق اهداف خود از شبکه های ارتباطی استفاده می کردند، اما داعش با مهارتی قابل ملاحظه در زمینه دنیای مجازی، امکانات رسانه‌ای را برای تحقق اهداف خود به کار گرفت و از آن برای همراه کردن افکار عمومی بهره برداری کرد.

به عبارت بهتر یکی از ویژگی‌هایی که داعش را از سایر گروه‌های تروریستی و افراطی  متمایز می‌کند، حضور فعال و تاثیرگذار آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که با مهارت زیاد صورت گرفته و شامل استفاده از تکنیک‌های پیشرفته صوتی و تصویری برای جذب هرچه بیشتر مخاطبان است.

 

رسانه ها و شبکه های اجتماعی میدان مهم نبرد داعش

با در نظر گرفتن این نکته که داعش در بین گروه‌های تروریستی تکفیری سبک جدیدی برای اقدامات ترویستی و جنایتکارانه خود ایجاد کرد، باید گفت که در این میان رسانه یک ابزار خاص داعش بوده و جایگاه ویژه‌ای در ترویج افکار این گروه به خود اختصاص داد.

مهارت داعش در استفاده از فضای مجازی و انتشار فیلم‌های مخوف از اعدام های دسته جمعی در میادین و سربریدن قربانیان در صفحات و شبکه‌های اجتماعی به اضافه انتشار مجلات و مقالات متعدد به خوبی بیانگر حضور فعال و اثر گذار این گروه تروریستی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

نمونه این اقدامات وحشیانه داعش پرتاب قربانیان از ارتفاع، انداختن در قفس و رها کردن حیوانات وحشی برای تکه تکه کردن آنان و زنده‌سوزی قربانیان بود که نمونه آن را در مورد به آتش کشیدن خلبان اردنی شاهد بودیم.

 

جذب زنان  ودختران از نقاط مختلف دنیا

داعش از این نظر در بین گروه‌های تکفیری تروریستی سبک جدیدی را به وجود آورد و موفق شد از آن برای جذب نیرو به ویژه جوانان و حتی دختران و زنان از نقاط مختلف دنیا بهره برداری کند. این گروه تروریستی تمام عیار با تولید و پخش فیلم‌های تبلیغاتی مختلف، انتشار مجلات و مقاله به زبان‌های مطرح دنیا توانست از نقاط مختلف دنیا هوادارانی را به خود جلب کند که نمونه آن انتشار مجله «دابق» و نقش گسترده تبلیغاتی آن است به ویژه اینکه این گروه از طریق این مجله انگلیسی زبان به طور رسمی اعلام خلافت کرد. داعش از مجله دابق به عنوان بلندگویی  برای اعلام برنامه ها، ساختار به اصطلاح خلافت خود و  تشریح آن بهره بردای کرد.

 

تبلیغ آرمان شهر برای جذب جوانان با استفداده از شیوه های عجیب و غریب

داعش با معرفی و اجرای شیوه‌های جدید اعدام، تجاوز و برده‌کشی به دنبال شکار نیروهای جوان و تندرو برآمد و از آنجا که تشنه توجه است برای تحقق اهداف خود همواره به دنبال شیوه ای عجیب و غریب و جدید بود و رسانه‌های جهانی یا پوشش این تحولات ناخواسته در خدمت اهداف داعش قرار گرفتند به این ترتیب که با پرداختن به ویرانگری‌های داعش و خشونت‌های آن دقیقا همان چیزی را که این گروه تروریستی در نظر داشت، محقق ساختند.

داعش با تولید ویدئو‌ها و فیلم‌های تکان دهنده از جنایت های خود و صحنه های مربوط به حمله به مناطق مختلف سوریه و عراق توانایی نظامی و سیاسی خود را به رخ کشیده و یک مدینه فاضله را به تصویر می کشید تا از این راه تندورها را به مهاجرت و استقرار تحت خلافت ادعایی خود ترغیب کند.

همچنین این گروه تروریستی در کنار انتشار فیلم های تبلیغاتی در مورد قدرت نظامی به نمایش رفاه مردمان رقه و موصل و رخت بستن فقر از این مناطق اقدام می کرد تا به این ترتیب  زمینه مهاجرت  گروه‌ها و جوانان بیکار و سرگردان را به قلمرو خود فراهم کند.

 

حضور قوی و آنلاین داعش در توئیتر

بنا بر برخی گزارش‌ها، تویتر داعش روزانه بیش از یک هزار اکانت حمایتی داشت و یک آمار کلی در این مورد از هزاران حامی این شبکه حکایت دارد که با فعالیت مداوم و آنلاین در اخبار و برنامه های مورد نظر داعش سهیم هستند، البته این تعداد از حامیان ثابت نیستند، بلکه به طور مداوم در نوسان هستند از جمله اینکه در فاصله ماه اکتبر تا دسامبر 2014 این گروه حدود 46 هزار حامی در تویتر پیدا کرد و به این ترتیب از این طریق در صدد تحقق یکی از راهبردی ترین  اهداف خود یا همان جذب نیرو برآمد.

به این ترتیب توئیتر را می توان مهم ترین ابزار رسانه داعش دانست به ویژه اینکه این گروه توئیت های خود را ابتدا به زبان انگلیسی و سپس در سطحی اندک و ناچیز به زبان عربی ارسال می کنند.

 

تغییر سریع و همیشگی  حساب کاربری داعش در توئیتر

 

داعش با یک حساب کاربری مدتی به ارسال اخبار ادامه می دهد و سپس ناگهان حساب مزبور مسدود شده یک حساب کاربری داعشی جدید فعال می‌شود به این معنی که کاربران فعال گروه داعش، اغلب با چند نام کاربری تقریبا مشابه وارد توئیتر می‌شوند و چنانچه یکی از حساب‌های کاربری بسته شود به سرعت  حساب کاربری دیگری را فعال می‌کنند.

 

چرا توئیتر؟

با در نظر گرفتن عواملی مانند سرعت انتشار اخبار در توئیتر و دسترسی به تمام رسانه های خارجی و اینکه اغلب مخاطبان داعش آمریکایی ها و انگلیسی ها هستند متوجه می شویم که چرا داعش در توئیتر بیش از سایر شبکه های اجتماعی وارد  فعالیت شد.

 

رویکرد ضد و نقیض داعش در دنیای فیلم و رسانه

داعش در حالی از رسانه ها برای برای ترویج افکار خود استفاده کرده و به انتشار فیلم جنایت های خود رو آورده است که معتقد است استفاده از فناوری‌ باید محدود باشد از جمله اینکه بر اساس فتوای علمای داعش دیدن فیلم‌های سینمایی و حتی سینما رفتن حرام است!

 

موسسه رسانه ای فرقان

مهم ترین موسسه رسانه ای داعش فرقان نام دارد که یک سعودی به اضافه گروهی از کارشنان رسانه های مجازی مدیریت آن را برعهده دارند. «عبداللطیف الجبوری» معروف به ابوعبدالله از اعضای سرشناس سابق القاعده برای اولین بار پیشنهاد تاسیس این موسسه را به ابوعمر البغدادی مطرح کرد به این معنی که وی پیشنهاد کرد یک موسسه شبیه موسسات رسانه‌ای طالبان و القاعده تاسیس شود.

برخی گزارش‌ها در این ارتباط حاکی از این است که دست اندرکاران موسسه فرقان در زمینه مونتاژ و تولید فنی و رسانه‌ای و تولیدات صوتی و تصویری از مهارت فنی بالایی برخوردارند.

داعش با قدرت‌نمایی در تولیدات رسانه ای و تنوع آن مکتبی به نام «رسانه جهادی» را راه انداخت به گونه‌ای که گروه‌های اسلامگرای افراطی از سال 2004 به آن اقتدا کردند تا جایی که گروه «التوجید و الهجره» به رهبری ابومصعب الزرقاوی هسته‌های اولیه داعش را با سر بریدن یک گروگان آمریکایی به نام «یوجین آرمسترانگ» بنا گذاشتند. داعش فیلم سربردین ارمسترانگ را در یوتیوب منتشر کرد و در آن زمان آمریکا اعلام کرد که الزرقاوی شخصا عامل سربریدن وی بود.

 

ارتقا مهارت داعش در فیلمبرداری و صداگذاری

 

به این ترتیب با انتشار فیلم مزبور در یوتیوب اولین اقدام تبلیغاتی داعش در این خصوص کلید خورد و با وجود ابتدایی بودن فیلم از نظر تصویربرداری و مونتاژ اما داعش به مرور زمان از این نظر خود را ارتقا بخشید و در سوریه به اوج رسید.

تحول منحصر به فرد در تولید فیلم های سربریدن و کشتن قربانیان موجب شد شمار این فیلم های مستند و گزارش های تصویری مرتبط با آن ها با سرعت افزایش یابد.

به عبارت بهتر فیلم هایی که داعش از قربانی کردن گروگان های خود تهیه می کرد در ابتدا در عراق از نظر فیلمبرداری و مونتاژ ضعیف بود اما با فیلم «ولوکره المشرکون» با نوعی تحول کیفی همراه شد در این فیلم اعدام 13 سرباز به تصویر کشیده شد.

اما پس از اینکه آمریکا از تشکیل ائتلاف بین المللی علیه داعش خبر داد، این گروه یک فیلم مستند بلند را با نام «شعله های جنگ» منتشر کرد که در مقایسه با سایر تولیدات قبلی به وضوح با پیشرفت همراه بود و در آن بخش هایی از درگیری با ارتش عراق و سوریه به تصویر کشیده شده بود و برای اولین باز از تکنولوژی SLOW motionاستفاده کرد.

این فیلم توجه رسانه های جهانی را به خود جلب کرد زیرا تصاویر آن با تکنولوژی بسیار پیشرفته تهیه شده بود و متن فیلم نیز به زبان انگلیسی و مخاطب آن ملت ها و دولت هایی بودند که در ائتلاف بین المللی علیه داعش شرکت دارند.

داعش در این فیلم در مورد عاقبت حملات نظامی علیه مواضع  خود هشدار داده و با اعلام جنگ علیه اعضای ائتلاف ین المللی اعلام کرده بود که این جنگ خاک و سرزمینشان را به کام خود خواهد کشید.

با گذشت زمان داعش استفاده از دوربین را در جنگ ها و حملات خود افزایش داده و با این کار سعی کرد پیام های خود را از طریق تصاویر به گوش مخاطبان برساند و تمام این فیلم ها در پایگاههای اجتماعی منتشر می شد.داعش در این زمینه به گونه ای عمل کرد که توحش به ویژگی شماره یک این فیلم ها تبدیل شد و این ویژگی به طور خاص در عملیات «سربریدن های میدانی» نمود می یافت.

این فیلم ها  در واقع از عملیات نظامی و یا ترور قربانیان با هفت تیرهای مجهز به صدا خفه کن گرفته می شد، به این ترتیب داعش توانست تصویری قوی از خود ترسیم کند به ویژه اینکه در این فیلم ها نیروهای داعش در حال ورود به قلب مناطق «دشمن» به تصویر کشیده می شدند.

 

12 سال پس از فیلم سربریدن گروگان آمریکایی

اکنون 12 سال از نخستین فیلمی که تصویر سربریدن یک گروگان آمریکایی به دست داعش را نشان می داد، گذشته است و در این فاصله داعش شیوه کار خود را تنوع بخشیده و تصاویر متعددی از سربریدن و تیراندازی و آدم سوزی و غرق کردن قربانیان را منتشر می کرد.

 

تنوع بخشیدن کادر و زاویه فیلمبرداری و نورپردازی با استفاده از تکنولوژی مونتاژ شبیه فیلم های سینمایی بخش مهمی از فعالیت داعش در این زمینه را شامل می شود.

این شیوه به مشوقی برای سایر گروههای مسلح در سوریه از جمله جبهه النصره و احرار الشام و یا جیش الاسلام و گروههای دیگر تبدیل شد و آنان نیز در این زمینه از داعش الگو برداری می کردند، اما هیچ یک از آنان نتوانستند فیلمی که با فیلم های داعش برابری کند، تهیه کنند و در واقع تولیدات آنان در مقایسه با داعش ضعیف بود.

 

تولید فیلم های کوتاه از قربانی کردن گروگان ها

کارشناسان داعش در زمینه تولید فیلم های کوتاه نکات  جذاب تصویری و تکنولوژی با کیفیت عالی را به کار گرفتند که یکی از تولیدات آنان فیلم ویدئویی از سربریدن جیمز فولی خبرنگارآمریکایی بود.

علاوه بر این کارشناسان داعش مجموعه فیلم های ویدئویی دیگری را نیز تحت عنون (Let's Go)  تولید کردند که به سرعت مونتاژ شده و در آن با پخش تصاویر هیجانی باموسیقی تند جوانان  غربی را مخاطب قرار داده و آنان  را برای مهاجرت در راه جهاد در کنار داعش در سوریه و عراق تشویق می کردند.

این گروه همچنین در اواخر سال 2014 یک بازی رایانه ای به نام «صلیل الصوارم»  تهیه کردند و در آن راههای نظامی مورد استفاده علیه دشمنان را به تصویر کشیدند به این ترتیب که در آن نیروهای داعش به دو دسته نیروهای تک تیرانداز و نیروهای مسئول انفجارها تقسیم شده بودند.

 

استفاده از مساجد به عنوان بلندگوی تبلیغاتی در مناطق فاقد اینترنت

در کنار این موارد داعش از مساجد نیز به عنوان یکی از مهم ترین ابزار تبلیغاتی برای پاسخ به اتهامات وارده و انتشار برخی اطلاعات خاص در مناطق فاقد اینترنت و شبکه های تلویزیونی استفاده کرد.

 

بازی ویدئویی تولید داعش

داعش یک بازی ویدئویی ساخت که در آن هدف بازیگر نابودی نیروهای عراقی و آمریکایی است و به سبک بازی های معروف (GTA) طراحی شده است و در آن تمام تاکتیک های جنایتکارانه داعش علیه مخالفان استفاده شده است.

 

نرم افزار موبایلی داعش

گروه تروریستی داعش یک نرم افزار موبایل به نام «فجر البشائر» تولید کرد که به زبان عربی است و قابلیت نصب بر روی گوشی های هوشمند و سیستم عامل اندروید را دارد و به صورت خودکار،جدیدترین اخبار مربوط به داعش را در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر این با استفاده از این نرم افزار امکان دور زدن سیستم آنتی اسپم توئیتر وجود دارد و امکان فرستادن حجم انبوه اطلاعات برای دیگران نیز فراهم است.

 

حمایت عربستان از فعالیت رسانه ای داعش

عربستان برای کمک به فعالیت رسانه ای داعش، تعدادی از کارشناسان و متخصصان راه اندازی شبکه های تلویزنی خود را عازم موصل کرد به اضافه اینکه همانطور که قبلا گفته شد مدیریت موسسه رسانه ای داعش به نام فرقان را یک سعودی برعهده دارد.

البته سرازیر شدن پول های نفت سعودی برای گروههای تروریستی در عراق و سوریه به منظور به کرسی نشاندن اهداف وهابی ها نیز برکسی پوشیده نمانده است.

به گفته وی بیشتر ناظران،مدیران رسانه های وابسته به داعش را سلفی های سعودی تشکیل می دهند زیرا زبان و کلام آنان فصیح و بدون اشتباه بوده و در سخنرانی های خود برای اثبات رهبری ابوبکر البغدادی استدلال های شرعی فراوانی را مطرح می کنند.

 

انتشار فیلم برای ناشنوایان

داعش همچنین فیلمی را برای ناشنوایان تولید کرد که در آن دو شبه نظامی با استفاده از زبان اشاره خطاب به غربی ها از آنان می خواهد به داعش ملحق شوند.

در فیلم « از سوی رهاشدگان به گرفتاران» این دو شبه نظامی که برادر و ناشنوا و لال هستند، در این فیلم به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی در موصل نشان داده می شوند. این دو  اعلام می کنند که ناتوانی نباید مانعی برای خدمت نکردن به داعش باشد.

 

داعش چه کسانی را وچگونه مخاطب قرار می دهد؟

داعش تلاش داشت گروه های مختلف را جذب کند و مفاهیم زیادی را رواج دهد و با این کار دیگران را به تسلیم شدن در برابر خود و ابوبکر البغدادی سوق دهد و عملا بیشتر جوانان که جذب قدرت نمایی داعش شده بودند، به صف آن پیوستند.

لحن داعش مبتنی بر ایجاد ترس و وحشت و تکیه بر پیروزی های میدانی بود تا از این راه روحیه مبارزه جویانه دشمن را تضعیف کند اما مخاطبان آن یا اهل تسنن بودند که داعش تلاش می کرد آنان را به پیوستن به خود متقاعد کند.

 

داعش همچنین در خطاب به اهل تسنن  آنان را به کمک کردن به مبارزان و ارائه کمک در زمینه های مختلف فراخوانده در مورد ادامه دشمنی به آنان هشدار می داد و در واقع تلاش می کرد با تحریک عاطفی آنان را به خود ملحق کند.

اما در خطاب به شیعه، لحن داعش مبتنی بر کشتار و سربریدن و به طور کلی ایجاد ترس و وحشت است و در مورد پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیان و ایزدی ها نیز همین شیوه را در پیش گرفت به اضافه اینکه آنان را به پرداخت مالیات و اطاعت از خلافت ادعایی  مجبور می کرد.

داعش در مناطق تحت اشغال خود دفاتر رسانه ای به راه انداخت و رادیو آن نیز به «البیان» معروف اشت و مرکز پخش آن استان نینوا بوده و اخبار میدانی و تبلیغات داعش از آن پخش می شود.

در سطح پایگاههای اجتماعی نیز سایت های مختلفی را در اختیار دارد که تقریبا به شکل هماهنگ فعالیت می کنند.

 

آمار دقیقی از جنایت های داعش در دست نیست

اما از آنجا که ائتلاف بین المللی علیه داعش با هماهنگی شرکت های بین المللی مانند گوگل، یوتیوب، تویتر، فیسبوک و سایر پایگاههای مشابه بر سایت های اینترنتی داعش کنترل دارند و چند دقیقه پس از انتشار فیلم های داعش در این صفحات، آنان را هک می کنند، نمی توان آمار دقیقی از این فیلم ها به دست آورد.

همچنین به دلیل مسدود شدن مداوم پایگاههای اینترنتی وابسته به داعش این پایگاهها ثبات ندارند از همین رو داعش با جنگ رسانه ای روبه رو شد که به ناچار باید سایت های جدیدی را ایجاد می کرد تا جایی که هر روز دهها پایگاه و وبلاگ به نام این گروه ظاهر می شوند.

جالب اینکه انتشار تصاویر قربانیان داعش و یا خسارت های مالی آنان در این سایت ها محدودیتی ندارد، بلکه در بسیاری موارد تصاویری زنده از آخرین لحظات اعضای داعش پخش می شود که هدف از آن جلب ترحم و دلسوزی و در نتیجه جلب نیرو است.

داعش با پخش تصاویر پرهیجان و خشونت آمیز در صدد جلب جوانان است و فیلم هایی که در این زمینه تهیه می شود شامل تصاویری خشونت بار از جمله سربریدن و آدم سوزی و قطعه قطعه کردن اجساد قربانیان است.

به گفته «هشام الهاشمی» پژوهشگر گروههای جهادی، داعش به رسانه و تبیلغات اهمیت زیادی می دهد تا جایی که سرکردگان این گروه رسانه های و فضاهای مجازی را یکی از مهم ترین میدان های فعالیت خود می دانند.

 

رنگ نارنجی، ویژگی واحد و تکراری تمام فیلم های داعش

لباس نارنجی رنگ، ویژگی تمام فیلم‌هایی است که در آن قربانیان داعش به مسلخ مرگ برده می شوند. اما دلیل انتخاب این رنگ چیست و داعش با انتخاب آن به دنبال ارسال چه پیامی وبه چه کسانی است؟

در این ارتباط  واشنگتن پست در گزارشی نوشت: رنگ نارنجی که داعش بر تن گروگان های خود می کند، برگرفته از لباس زندانیان گوانتانامو و نماد مشترک تصاویر گروگان هایی است که  اعدام در انتظار آنان است.

 

گروه تروریستی داعش با انتخاب این رنگ در صدد برآمد به غرب واکنش نشان دهد به این معنی که در پی  آغاز عملیات نظامی آمریکا در افغانستان، زندان گوانتانامو نیز در سال 2002 در خاک کوبا تاسیس شد و از همان ابتدای تاسیس  از لباس نارنجی برای زندانیان  استفاده می‌شد بنابراین داعش نیز به منظور ابراز تنفر از آمریکا از رنگ نارنجی استفاده کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала