گزارش و تحلیل

با آزادسازی حلب راه صلح در سوریه باز خواهد شد

© AFP 2023 / Jalal Al-HalabiРазрушения в Алеппо
Разрушения в Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جالب است، هر زمانی که ارتش رسمی سوریه و نیروهای مردمی و متحدان آن به موفقیت هایی دست می یابد به یک باره توجه همه جهانیان به سمت ایجاد آتش بس و توقف عملیات پیشروی فعال می شود اما اگر تروریست ها حتی تا دمشق هم پیشروی کنند آب از آب تکان نمی خورد.

این رفتار ها و واکنش ها این احساس را ایجاد می کند که از سازمان ملل گرفته تا کشورهای غربی هیچ کدام به دنبال راه حل در سوریه نمی باشند و فقط دلواپس تروریست ها در این کشور می باشند.

طرح چهارماده ای ایران، مبنی بر آتش بس — رساندن کمک های انسان دوستانه — گفتگو میان دولت و مخالفان و در نهایت ایجاد دولت وحدت ملی، در ابتدای جنگ سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت آن ارائه شد اما با مخالفت کشورهای غربی مواجه شد. در آن زمان اینان متصور بودند که مخالفان پیشروی های قابل ملاحظه ای دارند و بزودی دولت مرکزی سوریه سقوط خواهد کرد. اما پس از اینکه برگ برگشت و ارتش سوریه پیشروی کرد همین طرح در شورای امنیت، حال با عنوان دیگری، رای آورد. البته همان زمان هم آقای جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از جلسه شورای امنیت گفت که این طرح همان طرح ایران با تغییرات جزئی است.

از بدو عملیات مشترک سوریه و متحدین آن یعنی ایران و روسیه هدف اصلی بستن راه رسیدن کمک های لژستیک به تروریست ها و نابودی آنها از یک طرف و گفتگو با مخالفین سوری از طرف دیگر بود. و از همان زمان که عملیات پیشروی های زمینی ارتش سوریه و متحدین آن با پوشش هوایی روسیه شروع شد دائم صحبت از گفتگو و مذاکره و آتش بس به میان می آمد. بحث هایی که طی سه تا چهار سال هیچ کس به میان نمی کشید و همه فقط به دنبال سرنگونی دولت مشروع و قانونی و منتخب سوریه بودند.

پس از اینکه نیروهای هم پیمان دولت سوریه به حلب رسیدند این تقاضاهای بین المللی یعنی آتش بس — گفتگو و مذاکره به فشار های بین المللی تبدیل گردید،  کشورهای غربی از تمام ابزارهایی که در اختیار داشتند استفاده کردند تا همه را وادار به آتش بس و نشستن پای میز مذاکره وا دارند. در همان زمان ایرانی ها معتقد بودند که کار حلب را باید قبل از ورود به گفتگو ها یکسره کرد و بعد وارد گفتگو شد. اما به هر حال دولت سوریه برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهد وارد گفتگوهایی شد که از همان ابتدا معلوم بود به شکست خواهد انجامید. همزمان روس ها با آمریکایی ها توافق کردند که هیچ تغییراتی در جبهه مقابل انجام نشود و متحدین ایالات متحده از ارسال تجهیزات ومهمات تا زمان رسیدن به توافق خودداری کنند. روسها همچنان با آمریکایی ها توافق کرده بودند که گروه های تروریستی حق حضور در مذاکرات را نخواهند داشت و شامل آتش بس نخواهند بود.

اما با کمال ناباوری شاهد آن بودیم که آمریکایی ها از فرصت استفاده کردند و به سرعت نیروهای کرد را به عنوان همپیمان خود آموزش دادند و تجهیز نمودند تا در شمال سوریه یک محدوده یا به قول معروف کانتون خود مختار ایجاد کنند و سخن از عدم امکان ادامه حیات سوریه یکپارچه زدند، در واقع شروع بحث تقسیم سوریه به چند قسمت را کلید زدند.

از سوی دیگر هم پیمانان آنها انواع و اقسام تجهیزات مدرن را در اختیار تروریست ها و مخالفین سوری دولت مرکزی قرار دادند و گروه های تروریستی تحت پرچم مخالفین سوری که در توافق روسیه و ایالات متحده قرار داشتند به فعالیت های خود ادامه دادند تا طبق توافق از بمباران در امان باشند.

با این شرایط اینان همچنین به دنبال آن بودند که کانتون دیگری از مخالفان در شمال سوریه ایجاد کنند که تا بی نهایت با دولت مرکزی درگیر باشد.

با توجه به این شرایط وبا توجه به اینکه معلوم شد مذاکرات به دلیل کارشکنی مزدوران وابسته به عربستان سعودی در مذاکرات بی نتیجه خواهد ماند روسیه — ایران و سوریه در دو محور استراتژی خود را تغییر دادند.

محور اول گفتگوهای سیاسی وتلاش برای خارج کردن ترکیه از معادله بود که تا به حال می توان موفق بود و مخالفین را وادار به یک حرکت ناشیانه برای ایجاد کودتا در ترکیه نمود که این کودتا هم با کمک ایران و روسیه شکست خورد و در آینده پیش بینی می شود ترکیه بیشتر به ایران و روسیه و حتی سوریه نزدیک شود.

محور دوم برنامه ریزی برای عملیات یکسره کردن کار شهر حلب که قرار بود پایتخت مخالفان باشد بود. طراحی این عملیات هم به عهده مستشاران ایرانی گمارده شد. در این میان هم نیروهای ارتش سوریه برای شکست طرح تجزیه سوریه مجبور شدند به سمت رقه و منبج حرکت کنند تا اجازه ندهند کانتون مورد نظر آمریکا در آنجا تشکیل گردد. به هر حال بخش اصلی عملیات یعنی آزاد سازی کامل حلب باید انجام می شد و بهترین فرصت برای انجام این کار زمان فعلی بود، چرا که ارتش ترکیه در نابسامانی به سر می برد و دولت ترکیه در حال سامان دهی شرایط داخلی خود می باشد و خوب نیاز نیست منتظر تعیین تکلیف موضع ترکیه ماند و از سوی دیگر نیروهای مردمی و ارتش سوریه و متحدین آنها ماه ها است که خود را برای این عملیات آماده کرده اند.

با توجه به اینکه ارتش سوریه با کمک حزب الله لبنان توانسته منابع کمک به تروریست ها از سمت جنوب را خشک کند و همچنین ارتش عراق با کمک نیروهای مردمی آموزش دیده توسط ایران توانستند فلوجه را آزاد کنند و خطوط امدادی شرقی تروریست ها را نیز ببندند ارتش سوریه و متحدانش با خیال راحت سراغ حلب رفتند و مشاهده کردیم که در مدتی کوتاه توانستند کار محاصره بخش شرقی حلب را یکسره کنند و می توان گفت زمان اعلام آزاد سازی کل حلب بسیار نزدیک خواهد بود و در حال حاضر تلاش های بسیار فشرده نماینده سازمان ملل آقای دمستورا که تا چندی پیش خبری از او نبود از یکسو و هیاهوی رسانه ای غربی از سوی دیگر نشان می دهد که تروریست های موجود در بخش شرقی حلب در حال پس دادن نفس های آخر خود هستند.

به هر حال با آزاد سازی حلب می توان گفت دیگر هیچ جایی برای مخالفین دولت سوریه جز نشستن پای میز مذاکره و گفتگو باقی نمی ماند و همین مساله هدف اصلی دولت سوریه و همپیمانان آن از ابتدای جنگ بود چرا که باقیمانده سرزمین های اشغال شده سوریه عمدتا در اختیار دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره (البته برند جدید آن جبهه آزادی شام) است و می توان گفت اگر همین روند ادامه یابد بزودی می توان شاهد اعلام نابودی یا فرار کل تروریست ها در سوریه بود.

ومیتوان دیدگاه و موضع ایران را از سخنان آقای جابری انصاری معاون وزارت امور خارجه ایران در گفتگو های خود با نماینده سازمان ملل در تهران دریافت که به وی گفت: "ایران معتقد است که در شرایط فعلی امکان رسیدن به راهکار سیاسی برای بحران سوریه وجود ندارد و باید داده های میدانی تغییر کند تا شرایط برای راهکار سیاسی فراهم شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала