گزارش و تحلیل

یوزپلنگ های قفقاز

© Photo / Spencer Wrightیوزپلنگ
یوزپلنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان دوره دانش افزایی نظارت صحرایی بر یوزپلنگ های آسیایی را در ایران گذراندند .

به گزارش وزارت منابع طبیعی  روسیه، سه یوزپلنگ که هفته گذشته  در پارک ملی  قفقاز رها شدند  با شرایط جدید انس می گیرند.

هفته گذشته  در منطقه کوهستانی قفقاز سه پلنگ  در پارک ملی جنگلی  رها  شدند  که در چارچوب  برنامه احیای  این جانوران در این منطقه  بدنیا آمده بودند.  محل آزاد کردن این جانوران با دقت زیاد انتخاب شده بود تا از نقاط مسکونی دور  و پر از جانوران دیگر باشد تا پلنگ بتواند براحتی غذای خود را تهیه کند.

سرگی دونسکوی  وزیر منابع طبیعی روسیه گفت: « یوزپلنگ ها  طی هفته اول  در  7 کیلومتری از محل آزاد شدن آنها  قرار دارند  (کوهپایه آرخسارخف). اطمینان دارم که جانوران  در محیط طبیعی شکار می کنند.  مطابق با اطلاعات دریافتی نظارت ماهواره ای،  « آخون» یوزپلنگ نر  در یک محوطه کوچک  دور می زند که نشانه  شکار موفق است».

 مطابق با اطلاعات گروهی  نظارت، «آخون و کیلی» یوزپلنگ های نر زیاد دور نرفتند، اما  ویکتوریا، یوزپلنگ ماده  دورتر از آنها  رفته است.

 به گفته ایگور چستین  رئیس بنیاد جهانی  طبیعت وحش  روسیه،  « آخون»  بهترین جا  در شیب  صخره ای را  برای خود انتخاب کرده است  که در آنجا بزکوهی زیاد است.

متخصصان جانورشناس  انستیتوی  مسائل  محیط زیست و تکامل آکادمی علوم روسیه،  مرکز علمی  کاباردو — بالکاریا آکادمی علوم روسیه ، پارک جنگلی  قفقاز و  انستیتوی  اکولوژی منطقه کوهستانی  به نظارت بر  یوزپلنگ های قفقاز  می پردازند.  دو متخصص دوره دانش افزایی   نظارت صحرایی  بر  یوزپلنگ های آسیایی  را در آذربایجان و ایران گذراندند که از طرف  بنیاد جهانی  طبیعت وحش  روسیه سازماندهی شده بود.  در صورت بروز  شرایط اضطراری، گروه  نظارت فورا واکنش نشان خواهد داد  و از تجهیزات  خود  برای بیهوش کردن جانوران بزرگ وحشی  استفاده  کرده و بلافاصله به محل  وقوع حادثه خواهند رسید تا به یوزپلنگ ها کمک کنند.

ویکتوریا، آخون و کیلی بنیان گذاران  خانواده جدید یوزپلنگ ها در قفقاز خواهند بود.  هر سه آنها در  مرکز  احیای یوزپلنگ آسیایی بدنیا آمدند که در سال 2009 میلادی  با شرکت بنیاد بین المللی حمایت از طبیعت وحش  روسیه ایجاد شد.  یوزپلنگ های  ساکن در باغ وحش را  نمی توان  در طبیعت رها کرد: آنها از عهده شکار برنمی آیند  و از انسان نمی ترسند.  در این مرکز  از زوج هایی  که از کشورهای مختلف به این مرکز منتقل شدند  طی 4 سال،  14 بچه یوزپلنگ متولد شدند.

 در وزارت منابع طبیعی گفته شد: «  در مرکز احیای یوزپلنگ ها، ویکتوریا، آخون و کیلی، جهت زندگی مستقل  در طبیعت آموزش دیدند.  در آینده هر یک از آنها باید « خانه» ای برای خود انتخاب کند-  مساحت  محل  استقرار آنها 200-100 کیلومتر  مربع  است».

 پلنگ های آسیایی از این نوع قبلا  در اراضی از  قفقاز شمالی  تا دریای سرخ   از  بوسفر تا هند  وجود داشتند.  اما در قرن 20  محل زندگی پلنگ ها  کاهش یافت.  هم اکنون بندرت می توان این نوع یوزپلنگ را در  قفقاز  پیدا کرد.  پلنگ آسیایی  در کتاب سرخ  به عنوان نوع در حال انقراض به ثبت رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала