گزارش و تحلیل

تصمیم کمیته المپیک برای حضور روسیه در المپیک ریو و نارضایتی رسانه های غربی

© Sputnik / Anton Denisovتصمیم کمیته المپیک برای حضور روسیه در المپیک ریو و نارضایتی رسانه های غربی
تصمیم کمیته المپیک برای حضور روسیه در المپیک ریو و نارضایتی رسانه های غربی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الکساندر ژوکوف ، رئیس کمیته المپیک روسیه معتقد است که کمیته المپیک قبل از صدور حکم مربوط به حضور تیم ملی روسیه در بازی های المپیک 2016، فشار سیاسی شدیدی را حس می کرد.

در عین حال کمیته بین المللی تصمیم نهایی را اتخاذ نمود و تیم ملی روسیه را از حضور در بازی های المپیک محروم نکرد. در این ارتباط ، کمیته و رئیس آن توماس باخ انتقاد شدیدی را از جانب رسانه های غربی متحمل شدند ، آنها معتقدند که کمیته بین المللی المپیک از اصول " وحدت " و " بازی های صادقانه " خارج شده است. در عین حال خبرنگاران رسانه های غربی از مدت ها پیش تا صدور حکم کمیته بین المللی المپیک عمدا سعی داشتند با نقض مهم ترین اصل ایدئولوژی المپیک یعنی "جدایی ورزش از سیاست" بر روی این تصمیم تاثیر بگذارد.
بارزترین نمونه روزنامه بریتانیایی تایمز بود. این خبرگزاری نه تنها نظر خود را ابراز داشته بلکه نامه ای به کمیته المپیک فرستاد و با لحن اولتیماتوم خواستار ممنوعیت حضور تیم ملی روسیه در بازی ها شد. نامه با امضای خبرنگار برجسته ی ورزشی این روزنامه ارسال گردید. گاردین بریتانیایی در مقاله ی خود نوشت: " ریو — جایی برای متقلبین نیست." دانیل رایان ، خبرنگار ایرلندی در مقاله ی خود برای راشا تودی خاطر نشان می کند: ممکن است که این عادلانه بود اگر حتی یک "اما " وجود نداشت. گاردین ضمن درخواست برای حذف تیم ملی روسیه ، می خواست تمامی ورزشکاران صادق روسی را مجازات کند. رایان تاکید می کند که اگر نزاع دوپینگ المپیک برای ورزشکاران آمریکایی با اتهامات ثابت نشده در حمایت از متقلبین در سطح دولتی پیش می آمد، روزنامه های بریتانیایی تمامی ورزشکاران آمریکایی را از بازی ها در ریو محروم نمی کردند. خوشبختانه ، تصمیم کمیته المپیک بر پایه اصل " ورزش فراتر از سیاست" بود. بنابراین کمیته المپیک تمرکز اصلی در بیانیه مربوط به تیم ملی روسیه را بر صداقت کامل ورزشکاران به عنوان ملاک اصلی برای شرکت در مسابقات قرار داد.
در واقع برپایه خلوص و صداقت این اصول، در کنفرانس خبری فدراسیون بین المللی تنیس گفته می شود که ورزشکاران تنیس روسیه که در بیانیه ی المپیکی وارد شده اند تمامی تقاضاها برای اجازه ورود به المپیک ریو سال 2016 را اجرا خواهند کرد. رئیس فدراسیون تنیس روسیه و عضو کمیته بین المللی المپیک شامیل تارپیشف در خصوص این خبر مسرت بخش رادیو اسپوتنیک نظر داد:
روسیه از این تصمیم کمیته المپیک که به ورزشکاران درستکار اجازه می دهد در بازهای المپیک ریو —2016 شرکت کنند ، استقبال می کند. هشت بازیکن تنیس انتخاب شده برای المپیک ، بارها برنامه های آزمایش ضد دوپینگ سخت گیرانه در خارج از مرزهای روسیه را پشت سر گذاشته اند. این برنامه 250 نمونه سال 2014 را در کل شامل می شد. گمان می کنم که کاملا کافی است تا پاسخگوی سخت ترین تقاضاهای امروز برای تصمیم شورای اجرای کمیته ی المپیک باشند. بدین ترتیب تمامی هشت عضو تیم ملی تنیس روسیه در بازی های المپیک شرکت می کنند و حتی یکی از بازیکنان مجوز گرفته تیم ملی تنیس روسیه در ریو در گزارش ماکلارن وارد نشده و در رسوایی دوپینگ بی اعتبار نشده اند.
شامیل تارپیشف، در پاسخ به این پرسش اسپوتنیک که در ارتباط با رسوایی دوپینگ امروز روحیه ورزشکاران درست کار روسی پیش از بازی های المپیک چگونه است، گفت:
ما می دانیم که ورزشکاران خارجی به المپیک راه می یابند و از جمله با معروفیت جهانی که زمانی همانند ورزشکاران روسی مشکل دوپینگ داشتند. آنها با آرامش در المپیک شرکت می کنند. در عین حال ورزشکاران روسی اگر حتی مدت دوره رد صلاحیت آنها به خاطر مشکلات دوپینگ مدت ها پیش طی شده است شرکت نمی کنند. این شرایط به نظر می رسد که کاملا عادلانه و درست نباشد. برای همین فکر می کنم که روحیه ورزشی روسها خوب خواهد بود. چرا که اگر این وضعیت برای هر ورزشکاری به صورت ناعادلانه بروز کند در بهترین حالت به خشم ورزشی تبدیل خواهد شد.
در عین حال لازم به یادآوری است همه رسانه های خارجی عکس العمل منفی برای تصمیم کمیته المپیک در خصوص اجازه حضور تیم ملی روسیه در المپیک ریو نشان نداده اند. NHK می نویسد ، 25 جولای ورزشکار ژیمناستیک ژاپنی کوخی اوتیمورا ، قهرمان المپیک و صاحب چند دوره قهرمانی جهان ضمن تبریک برای حضور تیم روسیه در المپیک گفت: من می خواهم که روسیه حتما حضور پیدا کند.
Corriere della Sera می نویسد: رسانه های ایتالیایی نیز این نظر را تائید کردند که کمیته المپیک موفق شد به جای تصمیم افراطی، روش مصالحه را برگزیند و تیم ملی روسیه را به طور کامل حذف نکرد. La Stampa نیز نوشت: کمیته المپیک نتوانست کل کشور را حذف کند: ورزشکاران درست کار بسیاری ناعادلانه مجازات می شدند. اما اگر کمیته المپیک واقعا می تواند آن کسانی را که حقیقت دوپینگ را در بازی های المپیک مخفی کرده اند حذف کند ، آنوقت نباید تنها روس ها را از عرصه این رقابت ها کنار می کشید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала