گزارش و تحلیل

بیش از 220 تروریست انتحاری زیر کنترل و نظارت دستگاه امنیتی روسیه هستند

© Sputnik / Michael KlimentyevДиректор Федеральной службы безопасности Александр Бортников выступает на заседании коллегии Федеральной службы безопасности в Москве
Директор Федеральной службы безопасности Александр Бортников выступает на заседании коллегии Федеральной службы безопасности в Москве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلکساندر بورتنیکوف، رئیس دستگاه امنیت روسیه اعلام کرد که بیش از 220 تروریست انتحاری که بصورت بالقوه آماده انجام عمل شوم هستند زیر کنترل و نظارت عملیاتی در خاک روسیه قرار دارند.

آقای بورتنیکوف ضمن سخنرانی در پانزدهمین جلسۀ روسای دستگاه های سرویس، امنیت و نیروی انتظامی اظهار کرد:

"تعداد باصطلاح " شبه شهیدان " بالقوه که در روسیه زیر نظارت و کنترل هستند بیش از 220 نفراند. مأمورین دستگاه امنیت روسیه، کار پیگیری در جهت آشکار و کشف اشخاص مرتبط به تدارک و استفاده از آن مثل بمبهای زنده در اعمال تروریستی انجام می دهند".


غیر از این، رئیس دستگاه امنیت خاطر نشان کرد که مقامات ذیربط در تفحص و جستجوی بین المللی بیش از 260 نفر هستند که بالفعل در کشورهای گوناگون عملیات تروریستی را تدارک می بینند.
خبرگزاری RIA Novosty اظهارات آقای بورتنیکوف ذیلاً نقل قول می کند:

" مقامات ذیربط روسیه بیش از 260 نفر را که اکثر آنها در خارج از کشور به سر می برند و به فعالیت سازماندهی و تدارکاتی شدید در جهت انتقال فعالیت تروریستی خود به خاک روسیه و کشورهای همجوار ادامه می دهند به تفحص و جستجوی بین المللی اعلان کرده اند".


رئیس دستگاه امنیت روسیه ضمن اشاره به موضوع تسلیم و استرداد مجرمین یاد آوری نمود که نباید روند استرداد تروریست های فحص شونده که از طرف کشورهای گوناگون درخواست می شود پوشش سیاسی داشته باشد.
آقای بورتنیکوف در این زمینه گفت:

" با تأسف، در عمل بین المللی کنونی مواردی مشاهده می کنیم که با بهانۀ رعایت حقوق و آزادی بشر یا انگیزه های سیاسی، رد تقاضای استرداد جانی اتخاذ می شود".


وی قید کرد که عاقبت چنین کار، بی اعتبار ساختن تلاشهای دستگاه امنیت و مقامات ذیربط می باشد. اکثر اوقات عملیات طولانی و با دقت طرح ریزی شده در جهت پیدا کردن محل مجرمین به هدر می روند.
ضمن اشاره به موضوع عدم کنترل فضای مجازی، آقای بورتنیکوف خاطر نشان کرد که برای مقابله اثربخش با طرح های تروریست های بین المللی باید مُعضل عدم کنترل اینترنت را حل کرد.
رئیس دستگاه امنیت روسیه تأکید کرد:

"باید مُعضل عدم کنترل اینترنت و گمنامی فضای مجازی جهانی را که تروریستها از آنها فعالانه استقاده می کنند حل و فصل کرد".


رئیس دستگاه امنیت همچنین قید کرد که برای سازماندهی عملیات تروریستی، مفسدجویان از پیامک های رواج یافته سود می برند.
وی چنین توضیح می دهد:

"سرکردگان مجرمین با فعالیت عادی استخدام افراد قانع نشده فعالانه، توصل به کُد رمزی و مبادله آنی پیامها می شوند، از جمله پیامهای رواج یافته Telegram، WhatsApp و Viber که به واسطه آنها به طرفداران خود دستورالعمل های مفصل مبنی بر انجام تاکتیک اعمال تروریستی و تخریبی با ذکر کردن اهداف مشخص عملیات تروریستی می فرستند. سرکردگان مزبور همچنین اطلاعاتی را در باره طرز و روش کار دستگاه امنیت در اختیار آنان قرار می دهند".


آقای بورتنیکوف توجه حاضرین به آن مبذول داشت که برای انجام حملات سایبری بر اهداف مهم و حیاتی، تروریستها می توانند هکرها را جلب و جزب کنند.
وی به سخنرانی خود ادامه داده گفت:

" همه ما چون حرفه ای هستیم، می فهمیم که دخالت هدف جویانه شبیه می تواند به وضع فوق العاده و حوادث وحشتناک با فجایه کثیر انسانی منجر شود و ضربه و زیان چشم گیری اقتصادی به کشور برساند".


در این جلسه ضمن اشاره به کارهای تدارکاتی در بدو جام جهانی سال 2018 ، آقای آلکساندر بورتنیکوف اعلام کرد که تیم کاری بین المللی مشمول کارشناسان دستگاه امنیت و نیروی انتظامی، در جهت تأمین امنیت اقدامات بزرگ بین المللی، کار خود را با هدف جمع آوری و ارائه پیشنهادات در جهت تأمین امنیت بازیهای جام جهانی فوتبال 2018 و یونیورسیاد 2019 ، از سر می گیرد.
رئیس دستگاه امنیت روسیه در این خصوص چنین اظهار نظری کرد:

" امروز، بعد از وقفه دو ساله، تیم کاری فعالیت خود را از سر می گیرد. نخستین بار جلسه این تیم در چارچوب بخش موضوعی این جلسه برگزار می شود و دستور کار آن، مسائل امنیت جام جهانی فوتبال 2018 و یونیورسیاد 2019 خواهند بود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала