گزارش و تحلیل

انحطاط تمدنها

© Sputnik / Maksim BlinovУчастники парада во время празднования Дня святого Патрика в Москве
Участники парада во время празднования Дня святого Патрика в Москве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ماه مبارك رمضان، گروهى از مسلمانان ايرلندى تحت عنوان "شوراى صلح و همگرايى مسلمانان ايرلند"، نمايندگانى را از جامعه دگرباشان ايرلندى، به مراسم افطاری، دعوت كردند. شيخ عمر القدرى، امام و رئيس شورا كه هدف اصلى آن ترويج صلح و همگرايى در ايرلند است، قصد خود را نمايش "ارزش هاى واقعى اسلام" ناميد.

اين رويداد باعث طرح چنين سوالى مى شود كه تا چه حد مذاهب سنتى با ارزش هاى ليبرال معاصر غربى، هم خوانى دارند. اغلب روحانيون بانفوذ مسلمان، عقيده دارند كه همجنسگرايى نه تنها با اسلام سازگارى ندارد، بلكه به عنوان يك گناه كبيره، مستحق مجازات است. اما چنين نگرشى با الگو واره و پارادايم جامعه ليبرالِ غالب در غرب، متناسب نيست. با وجود اينكه در يك "جامعه چند فرهنگى" كه در آن مى بايست كليه فرهنگ ها و سنت هاى اخلاقى و مذهبى به يك اندازه مورد احترام قرار گرفته و قابل توسعه باشند، در عمل متوجه مى شويم كه وقتى صحبت بر سر اسلام سنتى مى شود، با جهان بينى ليبرال، هم خوانى ندارد.

هرگز نمى توان خلقيات سختگيرانه اسلام را كه در آن انسان موظف به اطاعت از دستورات الهى و امتناع از گناه است را با ارزش هاى جامعه مصرفى كه كه شعار او زندگى براى عيش و نوش نامحدوديت، بدون معنويت و رعايت آداب مذهبى است را در غالب يك جامعه، ادغام كرد. وجود چنين تضاد واضحى، باعث بروز افراط گرايى در بين مسلمانان جوان از نسل دوم و سوم ساكن در اروپا مى شود.

بنابراين اسلام براى غرب تبديل به يك معضل شده است كه در نظر دارد يا مسلمانان را از دين خود برگرداند و يا اسلام را همچون فعاليت هاى شوراى صلح و همگرايى مسلمان ايرلند، تغيير شكل دهد. به عبارت ديگر غربى ها مى خواهند تا اسلام را تحت عنوان "ارزش هاى واقعى اسلامى"، نمايش دهند.
راستگرايان اروپايى معتقدند كه اسلام و  مهاجران، با تهديد جامعه غربى، ارزش هاى آنها را نابود مى كند، حال آنكه برگزارى افطار توسط شوراى صلح و همگرايى مسلمانان ايرلند، باعث شده  تا ما مشكلات اسلام در اروپا را از  دريچه و زاويه ديگرى مشاهده كنيم. آنها تلاش دارند بطور مخفيانه اساس اسلام را طبق ارزش هاى اروپاى معاصر، تغيير دهند. بدين ترتيب خود جامعه مسلمان اروپا نيز مورد تهديد قرار مى گيرد.  علاوه بر اين ريسكى كه مى تواند مسلمانان را در تلاش براى تجزيه دين آنها (همچون مسيحيت در اروپا) تهديد كند، عواقب خطرناكى را به همراه خواهد داشت. بدين معنى كه هر چه بيشتر شاهد برگزارى مراسمى همچون "افطارى دگرباشان" در اروپا باشيم، تبليغات گروه هاى تندرو و افراطى با شعار ضرورت دفاع از مذهب، قانع كننده تر خواهد بود.

بدين ترتيب تبليغ دگرباشى، فمنيسم، تراجنسيتى و غيره، رابطه مستقيمى با رشد راديكاليسم و تروريسم، نه تنها در اروپا بلكه در خاورميانه خواهد داشت كه بخش اعظمى از اعضاى سازمان هاى ترريستى در آنجا از مسلمانان  اروپايى مى باشند. زمانى كه اروپايى ها ادعاى آمادگى ميزبانى از مهاجرين مسلمان را می کنند، نخبگان آنها در مقابل عدم احترام به سنن و دين آنان، سكوت اختیار مى كنند.

لذا با اینکه در نگاه اول اين واقعيت با هم در تناقض اند، اما ارزش هاى راستگرايان اروپايى و مسلمانان سنتى به هم نزديك هستند. طرفین در نظر دارند تا ريشه و اساس روحانى و معنوی تمدن خود را حفظ كنند، در حالى كه سياست ليبرال غربی، به دنبال انحطاط و تغيير همه چيز در جامعه مصرفگرا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала