گزارش و تحلیل

ایران هسته ای، تغییر چهره

© AP Photo / Ebrahim Norooziعلی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر  صالحی  رئیس  سازمان  انرژی اتمی  ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موانع پذیرش عضویت ایران در ایتر رفع شده است.

پیشرفت متخصصان ایران در  عرصه  اتم صلح آمیز می تواند  در کار روی  پروژه های بزرگ  جهانی مورد استفاده قرار بگیرد.

 به گزارش آژانس خبری « ایرنا»،  علی اکبر  صالحی  رئیس  سازمان  انرژی اتمی  ایران  از  توافق های اولیه  در این خصوص  صحبت نمود که  ایران می تواند 36 — مین  کشوری شود که در  ساخت  رآکتور گرما تجربی بین المللی  (International Thermonuclear Experimental Reactor)  در شهر « کاداراش» فرانسه   شرکت خواهد داشت.

علی اکبر صالحی اعضای این طرح را شامل 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن عنوان کرد و گفت: «در سفر اخیر به فرانسه مقدمات لازم برای پیوستن ایران به این طرح ایجاد شد».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران یگانه کشور در منطقه غرب آسیا است که به عضویت این پروژه پذیرفته می شود و طرف مقابل با توجه به شناخت خوبی که از متخصصان باکفایت ایرانی دارد از عضویت ما استقبال می کند.

علی اکبر صالحی  یادآور شد که طبق پیوست 3 برجام، 1+5 متعهد شده اند که به ایران در فناوری های پیشرفته کمک کنند.
چند روز پیش 6 نفر از کارشناسان گداخت هسته ای از فرانسه به کشور مان سفر کرده اند که در سازمان انرژی اتمی در حال تبادل نظر، بررسی امکانات و ارائه مشورت هستند تا با استفاده از تجهیزات و ارتقای آمادگی متخصصان داخلی بتوانیم به عرصه گداخت وارد شویم..
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «موانع پذیرش عضویت ایران در ایتر رفع شده است، تقاضای خود را ارائه کرده ایم که در هیات مدیره این پروژه مطرح می شود و زمانی که اعضا به اتفاق آراء موافقت کنند رسما به عنوان عضو جدید پذیرفته خواهیم شد».

دورنمای پیوستن  ایران به  پروژه « ایتر» چگونه خواهد بود؟  حسن بهشتی پور، مفسر سیاسی شبکه انگلیسی زبان « پرس تی وی»  و کارشناس  مسائل هسته ای در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک» در این خصوص اظهار نظر نمود.

 فرزاد  رمضانی  بونش کارشناس مستقل و تحلیلگر مسایل  بین المللی و منطقه ای  همصحبت دیگر رادیو « سپوتنیک»  معتقد است که  زمانی که ایران را  به دلیل  برنامه هسته ای،  خطری برای امنیت  می نامیدند  سپری شده است.  این کلیشه به گذشته پیوسته است و  هم اکنون حتی کشورهای بزرگ جهان  به  شکل جدیدی به ایران می نگرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала