گزارش و تحلیل

تانک جدید « ت-72» شوروی

© Sputnik / Vitaliy Ankovتانک « ت -72» ساخت شوروی
تانک « ت -72» ساخت شوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تانک ت-72 شوروی دوباره به یک سلاح مخوف تبدیل می شود.

شرکت « Valhalla» از اسلووانی  مدل جنگی  « Odin 570 RCWS» با  کنترل از راه دور را برای مدرنیزه کردن  تانک های « ت-72» شوروی  معرفی کرده است که برای تعویض برج استاندارد  تانک در نظر گرفته شده است.  تانک جدید  مسلح به  توپ کالیبر  57 میلیمتری  اتوماتیک  است که در کارخانه سوئدی Bofors ساخته شده است.  سرعت شلیک آن، 200  شلیک در دقیقه است.  حداقل برد آن —8500 متر و  حداکثر 17000 متر است.  مجموعه  مهمات  100  گلوله  کالیبر 57х438 мм. علاوه بر  مهمات اولیه  می توان  از گلوله  قابل کنترل آمریکایی Mk.295 با رهگیر لیزری  استفاده کرد.

 مجموعه اولیه تانک شامل دو مسلسل 5,56-мм  و   7,62-мм است. بعلاوه می توان سیستم موشکی ضد تانک، نارنجک انداز  و یا  توپ اتوماتیک  کالیبر 25-мм   و یا    35-ммرا بر آن نصب کرد.

مدل جدید  « اودین» تانک —72 در تاریخ تولید آن  (که 30 هزار واحد تانک « ت-72» تا کنون تولید شده است)  دوباره  می تواند  سلاح مخوفی  در جنگ های معاصر باشد.

نظریه مدرنیزه کردن تانک که توسط شرکت اسلووانی  به انجام می رسد از روندی پیروی می کند  که  یکی از مشخصات جدیدترین تانک روسی  ت-14 «آرماتا» است — استفاده از برج غیرمسکونی اتوماتیک. احتمالا تانک های فرانسوی- آلمانی  آینده نیز  با توجه به این نکته ساخته خواهند شد. در فرانسه و آلمان پس از آنکه   معلوم شد  تانکی که بتواند  از عهده مقابله با تانک « ت-14» روسی برآید در اروپا وجود ندارد، با  عجله  به طراحی  تانک جدید پرداختند.

با توجه به اینکه اوضاع در جهان  بی ثبات  تر می شود،  ضرورت  تقویت قدرت  دفاعی برای بسیاری از کشورها حادتر می شود.  بعلاوه، جنگ معاصر   یک  مشغله گران قیمت است که  محتاج سرمایه گذاری  زیاد در رشته نظامی و یا خرید تسلیحات است.  شرکت در مسابقه تسلیحاتی می توانند  خیلی ها را به  ورشکستگی بکشاند  و تلاش برای رسیدن  به کشورهایی  مانند آمریکا و یا روسیه ، می تواند به بار سنگینی برای  بودجه های دولتی  کشورهایی  مبدل شود که  سعی می کنند در  برنامه های نظامی-فنی خود  از کشورهای بزرگ عقب نمانند. این امر بر  وضعیت زندگی شهروندان تأثیر خواهد گذاشت. شایان ذکر است که هزینه های ما فوق سنگین رشته نظامی یکی از دلایل فروپاشی اتحاد شوروی بود.

در چنین شرایطی،  پروژه های  مدرنیزه کردن  تسلیحات  مثل طرح ارائه شده  شرکت «Valhalla »  کاملا بموقع است. با کمک این طرح می توان  از صرف هزینه زیاد خودداری ورزید  و با سرمایه اندکی  تانک-72 شوروی را  به یک سلاح مخوف  جدید تبدیل کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала