گزارش و تحلیل

زیردریایی اتمی جدید چین

© Sputnik / Vitaliy Ankovزیردریایی موشک بر
زیردریایی موشک بر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین با دو زیردریایی می تواند کنترل خود بر حوضه آبی دریای جنوب چین را تحکیم بخشد.

چندی پیش در  سایت های اینترنتی چین عکس زیردریایی  اتمی موشک بر جدید چین  پروژه 094 منتشر شد  که کاربران چینی آن را  « 094آ» نامیدند.  واسیلی کاشین  کارشناس نظامی  روسیه  در خصوص  این موضوع  اظهار نظر کرد.

 فرق این زیردریایی  با انواع قبلی در جایگاه موشک ها و  تغییرات دیگر در بدنه  آن است. کاربران اینترنتی چینی  در خصوص این زیردریایی گفتند  که زیردریایی جدید مجهز به موشک های بالستیکی «  جولانگ-3» است که برد آن بیش از « جولانگ —2» است.

 چین در جزیره « خاینان» پایگاه اصلی  زیردریایی های  اتمی موشک بر را  بنا کرده است (هر چند پایگاه قبلی در « جیندائو» نیز حفظ شده است).  زیرا نیروی دریایی  چین فقط در  دریای جنوب چین از  شانس واقعی  تأمین امنیت  زیردریایی  های اتمی  خود با کلاهک های هسته ای برخوردار است.

اما برد  موشک های « جولانک —2»  که صنعت چین  زحمت زیادی برای ساخت  آنها متقبل شد و  به  نیروهای مسلح  چین تحویل داده شده اند،  حدود 8000 کیلومتر است.  از دریای جنوب چین  نمی توانند به  خاک آمریکا برسند.  از آنها می توان برای  ضربه زدن به  پایگاه های آمریکایی  و  متحدان آن در سراسر آسیا استفاده کرد، به عنوان مثال با استفاده از این موشک ها می توان  از جهتی به  ژاپن حمله کرد  که سیستم دفاع ضد موشکی در آنجا ضعیف تر باشد.  اما این موشک ها قادر  نیستند چین را به هدف اصلی خود نزدیک کنند —  بازدارندگی هسته ای آمریکا.  چین در این اواخر روی  موشک های جدیدی با برد بیشتر کار می کرد.  اما نمی توان گفت که این موشک ها  ساخته شده اند و  ارتش چین به آنها مسلح شده است.

طراحی موشک، طراحی و ساخت زیردریایی  اتمی  بطور همزمان کار ساده ای نیست.  اولین زیردریایی پروژه 094 چند سال پیش،  قبل از  آزمایش  موشک های « جولانگ —2»  ساخته شدند.  مورد مشابهی نیز در روسیه  وجود داشت.  موشک های « بولاو»  دیرتر از  اولین زیردریایی اتمی  پروژه «  Borei»  ساخته شدند.

پس از تحویل  موشک های « جولانگ —3» به ارتش چین، چه اتفاقی خواهد افتاد؟  سرنوشت  4 زیردریایی پروژه « 094»  با موشک های « جولانگ —2» چگونه رقم خواهد خورد؟  در مقایسه با زیردریایی های جدید، امکانات آنها محدودتر است و بهره برداری و  تأمین امنیت آنها هزینه زیادی طلب می کند.  البته حفظ فقط زیردریایی هایی که بتوانند  به خاک آمریکا ضربه بزنند   در ترکیب نیروی دریایی  بی معناست.

یکی از  گزینه ها  بازسازی  زیردریایی های موجود پروژه (094) با موشک های « جولانگ —2»  و ساخت زیردریایی جدید است.  از نظر فنی  انجام این کار ممکن است اما هزینه زیادی می برد. بهترین گزینه استفاده از  زیردریایی های پروژه « 094»  با موشک های « جولانگ —2»   به عنوان  اساس  نیروی  منطقه ای بازدارنده است.   زیردریایی پروژه « 094آ»  با موشک های « جولانگ —3»  نوعی خواهد بود که می توان از آن برای آزمایش  سیستم های جدید تسلیحاتی استفاده کرد که در پی آن  می توان  زیردریایی های بزرگتر  پروژه « 096»  را ساخت که قادر به حمل 24  موشک « جولانگ-3» خواهد بود.

دو زیردریایی  اتمی  موشک بر  موجود در پایگاه « خانیان»  به گشت زنی  نظامی جلب خواهند شد تا چین بتواند  کنترل خود بر  حوضه  آبی دریای جنوب چین را تحکیم بخشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала