گزارش و تحلیل

آنتن های ماهواره ای هم در قبال رعایت اصول اخلاقی مسئول هستند

© Flickr / Sean MacEnteeантенна
антенна - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکشنبه گذشته در ایران، همراه با اقدام PRرنگارنگ و پر سر و صدا جلوه گر شده بود . در کشور همزمان، تقریبا صد هزار آنتن ماهواره ای و گیرنده نابود شده بود. مراسم اصلی این کمپین ملی در تهران، در یکی از میادین مرکزی پایتخت، برگزار شده بود.

سرتیپ محمد رضا نهدی که فرماندهی نیروهای مقاومت "بسیج" (سازمانی که وظایف داوطلب عشایر ، گارد ملی و پولیس مردمی را در بر می گیرد) در آن شرکت کرده است. ویژگی های این کمپین ها چیست؟ و مؤثریت آنها چه گونه است؟ ریشه سخن را به ولادیمیر ساژین، دانشمند و شرق شناس می دهیم.


"این اولین اقدام از این نوع نیست. گاه به گاه مقامات (به خصوص جناح محافظه کاران رادیکال) مبارزه علیه نفوذ غرب بر جمعیت ایران را تجدید می کنند. آنها اعتقاد دارند که تماشای برنامه های تلویزیونی خارجی، اخلاق ایرانیان، به خصوص جوانان را فاسد و در مقابل تاثیرپوسیده غرب بی دفاع می کند".


ساژین ادامه می دهد:محمد رضا نهدی در اجتماع شهروندان، مختص به مبارزه با آنتن های ماهواره ای گفت:

" حقیقت این است که اکثریت کانال های ماهواره ای… از مسائل اخلاق و فرهنگ تخطی می کنند…. عاقبت تماشای این کانال ها، افزایش تعداد طلاق، اعتیاد و تهدید امنیت عامه است. سرتیپ نهدی افزود که یک میلیون ایرانی تجهیزات غیر قانونی را به طور داوطلبانه تسلیم کردند.

 

یادآور می شویم که قوانین ایران نصب دیش ماهواره ای را ممنوع می کند. توزیع و حتی تعمیر گیرنده های ماهواره ای با جریمۀ معادل 2،500 یورو که حدوداً 10 میلیون تومان و مبلغ قابل ملاحظه است روبرو می شود. دستمزد متوسط ماهیانه، مثلا، در تهران و دیگر شهرهای عمده از یک میلیون تومان تجاوز نمی کند.
پلیس به طور منظم آنتن ها را منفصل می کند. راستش، شاهدان می گویند که غالبا "بشقابهای سرنگونی" دوباره در "بازار سیاه" پیدا می شوند. تجارت تجارت است.
ولی در بالاترین رده های دولت، همه از اقدام "ضد بشقابی" حمایت نمی کند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بارها به تغییر قانون و لغو بعضی مواد که طبق آن نصب آنتن های ماهواره ای جرم است، دعوت می کرد. وی خاطرنشان کرده بود که وضعیتی که در آن 70 درصد شهروندان کشور مجرمین اعلام می شوند غیر قابل قبول است.در واقع، همین تعداد ایرانیان از تلویزیون ماهواره ای استفاده می کنند.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز بارها اظهار می کرد که ممنوعیت آنتن های ماهواره ای، غیر ضروری و معکوس است.
و این حقیقتاً درست است. سانسور شدید تمام رسانه ها، " دستگاه های پخش پارازیت » که از گوش دادن به ایستگاه های رادیویی خارجی چون در آن وقت تلویزیون ماهواره ای وجود نداشت، ممانعت می کردند، رژیم کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی را از سقوط نجات نداد.
ساژین می گوید: به خصوص امروز، امکانات فناوری و قبل از همه، اینترنت اجازه می دهد تا ما تمام دنیا را تماشا کنیم، ببینیم ،گوش کنیم و بشنویم و با جهانیان صحبت کنیم. این شاید به خصوص به ایران مرتبط است.چون ایران یکی از کشورهای خاور میانه بود که در اوایل سالهای 1990 اینترنت را تطبیق کرده بود.


سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، اظهار کرد که در جمهوری اسلامی ایران 80 درصد جمعیت، زیر پوشش اینترنت قرار می گیرند و تعداد کاربران تلفن های هوشمند به 40 میلیون می رسد که تغریباً نصف جمعیت کشور است. در میان جوانان "فیس بوک"، "توییتر" و LinkedIn، و همچنین پیام رسان "تلگرام" بسیار محبوب هستند. اخبار، فیلم، اکشن، بازی ها، نرم افزار، شبکه های اجتماعی و مواد آموزشی مورد علاقه شدید کاربران اینترنت می باشند. حدود 72 درصد جوانان در سن 18 تا 29 سال فعالانه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. طبق پژوهش های انجام شده، بطور متوسط ایرانیان روزانه 5 تا 9 ساعت در شبکه های اجتماعی می گذرانند. با توجه به اینکه میانگین نشانگر جهانی 16 ساعت در ماه است.
البته، در ایران سانسور شدید از اینترنت وجود دارد. تمام سایت ها باید مورد ثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد و فعالیت رسانندگان خدامات اینترنتی محلی شدیدا تنظیم می شود. با این حال که قبلا اشاره شده بود، امکانات بالافن اجازه می دهند تمام ممنوعیت را نادیده گرفت. و ایرانیان غالبا از این استفاده می کنند.
ولادیمیر ساژین نتیجه گیری می کند: بنابراین، مبارزه با تلویزیون ماهواره ای و همچنین با اینترنت، بیشتر به "مبارزه با آسیای بادی" می ماند، یعنی تقابل ناکارآمد و روی هم رفته بی فایده. البته، اگر آن را به عنوان کمپین تبلیغاتی در جهت نه تنها غرب بدخواهانه بلکه علیه رقبای سیاسی داخلی و مخالفان در خود ایران به کار برده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала