نقش روسیه در مسأله فلسطین

© AFP 2023 / Musa Al-Shaerمسیحیان فلسطین
مسیحیان فلسطین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دین و مذهب- پل صلح، برادری و عشق بین مردم است.

کنفرانس مطبوعاتی اسقف اعظم  سباستیا تئودوسیوس رهبر  مسیحیان ارتدکس فلسطین  در مسکو در مرکز خبری «  راسیا سوودنیا» برگزار  شد.  در زمان دیدار با خبرنگاران،  حیطه وسیعی از مسائل  مرتبط با  وضعیت مسیحیان در  خاور میانه  و اوضاع پیرامون درگیری  نظامی در سوریه و  مناسبات با روسیه مطرح شد.  رهبر  مسیحیان ارتدکس  فلسطین  نقش حافظ صلح  مذهب را یادآور شد و گفت: «  مذهب- پل  صلح، برادری و عشق بین مردم است.  افرادی که دین و مذهب را به  شمشیر مهلک مبدل می سازند  هیچ وجه مشترکی با آن ندارند».

 اسقف اعظم  یادآور شد  که «مسیحیت  همانا از فلسطین  به سراسر جهان رواج یافت» با توجه به  ارزش های مسیحیت،  احترام به  لیاقت انسانی  و ضرورت «دفاع از  تمام افراد مظلوم به هر  قومی که تعلق داشته باشند » مسیحیان ارتدکس فلسطین  برای  دفاع از ملت  خود بدون تقسیم آن به ادیان مختلف آماده هستند.  وی  گفت که « روحیه کلی  هموطنان او — ایده برادری و  وحدت مسیحیان و مسلمانان است». نمایندگان این دو دین  در جشن ها به دیدن یکدیگر می روند. رادیکال ها  که از موضع تنگ  و محدود مذهبی، برخورد می کنند  اکثریت  را تشکیل نمی هند.

اسقف اعظم  فئودوسیوس با پاسخ به سوالی در باره اوضاع در سوریه  گفت: آنچه در سوریه طی چند سال اخیر رخ می دهد هیچگونه  ارتباطی با  باصطلاح « بهار عربی» و عدالتخواهی مردم   ندارد. توطئه  بین المللی علیه سوریه  برای ویرانی  تمدن  و مهاجرت  ساکنان بومی آشکار است.  جنگ  بر علیه مسیحیان  و  پیروان دیگر ادیان در سوریه  جریان دارد».

اسقف اعظم در خصوص آن اهالی سوریه که مجبور به ترک خانه های خود شدند  و آنهایی که ربوده شده اند ابراز نگرانی عمیق نمود.  وی  از دو  مطران ارتدکس و یعقوبی سوری یاد کرد که  دو سال پیش ربوده شدند و مفقود الاثر اعلام  شده اند.

چگونه باید با تروریسم مبارزه کرد؟  به عقیده اسقف اعظم باید ابتدا توضیح داد که سازمان هایی مانند «داعش»  و دیگر سازمان های تروریستی هیچگونه وجه مشترکی  با  « ایده آل های اخلاقی  انسان،  فلسفه این سازمان ها — مرگ و قتل و ویرانی- ندارد».

—  روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین  اولین کشوری است  که از سوریه و ملت آن حمایت کرد.  روسیه یکی از اولین کشورهایی است که از حق مردم فلسطین دفاع می کند  و نقش مهمی در  حل و فصل مسائل فلسطین دارد».

 وی اطمینان داد  که مقابله با «داعش»  نه تنها با  کمک  نیروی نظامی  باید انجام شود بلکه « باید در عرصه فرهنگی و ایده ها و تفکرات مردم نیز صورت گیرد. باید  برنامه آموزشی در مدارس  مورد بازنگری قرار بگیرد. باید  در موعظه ها، در دانشگاه ها  و در بین جوانان  از این موضوع صحبت شود». به عقیده اسقف اعظم، کنفرانسی  که به ابتکار  مسیحیان ارتدکس و با شرکت مسلمانان  در اورشلیم  جریان دارد و به  مسائل  وحدت ملت فلسطین اختصاص دارد،  سهم معینی  در  مقابله با  ایدئولوژی ضد بشری  تروریست ها ایفا می کند.

اسقف اعظم  نقش  منحصربفرد  مسأله فلسطین را  متذکر شد که « حل و فصل عادلانه آن»  می تواند « کلید گشایش  مسائل  خاور میانه بطور کلی باشد».

 ما پیامی به مسکو آوردیم که در آن گفته می شود  مسیحیان خاور میانه  و به ویژه مسیحیان فلسطین و سوریه  نسبت به ملت خود بیگانه نیستند.  ما اخلاف صلیبیون و   اقلیت  خارجی  نیستیم. ما  بخش اصلی  جهان عرب هستیم.  ما تا قبل از ظهور اسلام در  آنجا حضور داشتیم.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала