ایران به خاطر درز اطلاعات محرمانه به آژانس انرژی اتمی اعتراض می کند

© Sputnik / Sergey Mamontovایران به خاطر درز اطلاعات محرمانه به آژانس انرژی اتمی اعتراض می کند
ایران به خاطر درز اطلاعات محرمانه به آژانس انرژی اتمی اعتراض می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که کشورش در روزهای آتی در رابطه با درز اسناد محرمانه مرتبط با برجان و برنامه هسته ای این کشور از آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعتراض خود را به مقامات این سازمان بین المللی ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، کمالوندی طی سخنانی که در واکنش به به انتشار محتویات یک سند محرمانه مرتبط با برجام و برنامه هسته ای ایران بوده، اظهار داشت: "بخشهایی که منتشر شده، محرمانه بوده و قرار بوده محرمانه بماند. تلقی ما این است که این بخش ها از آژانس درز کرده است".

پیش از این خبرگزاری "اسوشیتد پرس" هفته گذشته بخش های از یک سند محرمانه را منتشر کرد که حاکی است ایران از ژانویه سال 2026 یعنی یازده سال بعد از برجام، می ‌تواند سانتریفوژهای مرکزی خود را با دستگاه‌های پیشرفته جایگزین کند و پس از گذشتن 11 تا 13 سال می تواند سانتریفوژهایی را تا پنج بار کارآمدتر از سانتریفوژی که هم اکنون محدود به استفاده از آنهاست نیز نصب کند.
به نوشته "اسوشیتد پرس"، این سند نشان می دهد بخش‌های مهمی از محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته ‌ای ایران براساس برجام چند سال پیش از انقضای این توافق که برای 15 سال در نظر گرفته شده، تسهیل خواهد شد.

دیپلماتی که این سند را در اختیار اسوشیتد پرس گذاشته می گوید هرچند این سند جدا از برجام است اما عملا به تایید ایران و شش کشور عضو گروه پنج بعلاوه یک رسیده و از این رو بخشی از توافق به حساب می آید.

ایران و گروه پنج بعلاوه یک (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و المان) اندگی بیش از یک سال پیش یعنی 14 ژویئه سال 2015 به توافق تاریخی در باره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند.
برجام زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می ‌شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала