گزارش و تحلیل

تربیت رهبران آینده ایران؛ از جیب سعودی‌ها با فکر آمریکایی‌ها

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است
ایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال‌ها پیش پروژه‌ای با عنوان "رهبران جوان جهان" از سوی ایالات متحده در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت که دارای ابعاد پنهان و چند لایه ای بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از فارس- در سال‌های اخیر از سوی دولت آمریکا شبکه‌ای جهانی متشکل از نخبگان موسوم به رهبران جوان جهانی، زیر نظر مجمع جهانی اقتصاد شکل گرفته که به‌دنبال شبکه‌سازی بین‌المللی با اهداف مورد نظر دولت آمریکاست. تعدادی از اعضای این شبکه توسط مجمع جهانی اقتصادی داووس به‌عنوان رهبران جوان جهان برگزیده می‌شوند که وظیفه و نحوه تعریف کار این افراد منتخب، تحقق اهداف آمریکایی در بعد بین المللی و منطقه‌ای است.

افراد این شبکه در قالب همایش‌های پی‌ در پی و بودجه‌های کلان خرج شده توسط دولت آمریکا که ذیل عنوان دیپلماسی عمومی به پیش برده می شود، برای ماموریت‌های سیاسی آموزش می‌بینند. در حقیقت، این اشخاص در پارادایمی از ارزش های آمریکایی مورد تربیت دقیق قرار گرفته و سپس به جامعه خود برگشته یا در مجامع بین‌المللی ایفای نقش جدی می کنند. اتفاقی که در یک فرآیند میان مدت، مجموعه‌ای از تصمیم سازان را وابسته و ادامه دهنده گفتمان آمریکایی قرار می‌دهد.

این شبکه بر اساس سند امنیت ملی آمریکا برای سال‌های 2016-2015 با پوشش علم و فناوری به‌ دنبال تربیت و سازماندهی جریانی است که بتواند با به‌ چالش کشیدن حکومت‌های مدنظر، نقش تاثیرگذاری در عرصه حاکمیتی و جامعه مدنی این کشورها داشته باشد. آنها در میدان عمل، ماموریت خود را در قالب یک مطالبه اجتماعی و مدنی به نمایش گذاشته و البته، حمایت های مادی، رسانه ای و پشتیبانی بالایی را نیز در پشت خود می بینند.

در بخشی از سند امنیت ملی آمریکا آمده است: "ما در حال به‌دست گرفتن ابتکار عمل برای ایجاد روابط جهانی و شناسایی رهبران آینده در دولت، کسب و کار و اتصال آنها به یکدیگر و جامعه مدنی و مهارت‌های مورد نیاز برای رشد کردن آنها هستیم. ما برنامه‌های جدید تبادلات میان جوانان آمریکایی از آفریقا گرفته تا جنوب شرق آسیا را پیگیری می‌کنیم."

مجمع رهبران جوان جهانی از سال 2004 به عنوان زیرمجموعه‌ای از مجمع جهانی اقتصاد آغاز به کار کرد و بنیانگذار آن هم کلاوس شواب موسس مجمع جهانی اقتصاد است آنچه که در توضیح کارکرد این مجمع در وبگاه آن ذکر شده عبارت است از «جذب جوانان شاخص برای شکل‌دهی به آینده جهان».

این مجمع هر سال 200 تا 300 جوان برگزیده از سراسر جهان را به عضویت و حضور در برنامه‌های شبکه رهبران جوان دعوت کرده و در فرآیندی 5 ساله آنها را برای پیشبرد اهداف جهانی خود آماده می‌کنند، هدف نهایی تربیت رهبرانی برای آینده کشورهای مورد نظر است. تاکنون 1000 نفر از جوانان منتخب از سراسر جهان عضو رهبران جوان جهانی هستند.

تربیت رهبران آینده ایران؛ از جیب سعودی‌ها با فکر آمریکایی‌ها

این شبکه چند سالی است فعالیت خود را در کشور ما نیز شروع کرده است اما به تازگی موج جدیدی از  اقدامات خود را با هدف براندازی نرم با سرعت چشمگیری پیگیری می‌کند.

در این بین، شاهدیم که برخی دستگاه‌ها نیز اسیر این جریان شده و عملا به عنوان پیاده نظام این فرآیند ایفای نقش می کنند. البته این شبکه گسترده بین المللی، این بار وظایف اجرایی را به دولت سعودی و ترکیه سپرده تا عملا هوشمندی خود را نشان دهد که چقدر لایه لایه و پنهانی به کار خود مشغول است.

مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی که تحت سیطره عربستان سعودی است، این وظیفه را در کشورهای اسلامی برعهده گرفته است. آمریکا که آگاهی از میزان منفوریت و عدم اقبال خود در جهان اسلام دارد، این وظیفه را به نقش آفرین سیاست هایش در منطقه سپرده است. این سازمان وظیفه دارد تا این پروژه را در کشورهای اسلامی به پیش ببرد تا کمترین میزان حساسیت را نیز ببیند.

میزبانی و اجرا نیز با کشور ترکیه است که بالاترین قرابت را با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد و دیگر بازوی سرمایه داری در منطقه است.

نکته جالب این است که این برنامه قرار است از 28 مرداد ماه جاری تا 3 شهریور در آنتالیا برگزار شود.

نفوذی که این بار با چراغ روشن آمد

یکی از نکات جالب درباره این نشست، محل برگزاری اردوست که در فصل تابستان و جزیره توریستی آنتالیا است که خود گویای نوع و محتوای برنامه هاست. این جزیره که اصطلاحاً پاتوق توریست‌های خوش گذران است، میزبان کنفرانس یک سازمان اسلامی است.

ریشه این اقدام را می توان در نگاه دقیق برنامه ریزان دانست که در پروژه خود، آن‌قدر دقیق هستند که حتی مکان برگزاری چنین اردویی یک مکان خاص است که به مدت یک هفته، جوانانی را پذیراست که قرار است اجراکنندگان رویای آمریکایی باشند.

اما اهداف برگزاری کاملا عیان و بدون پرده عنوان شده که نشان از آن دارد که چگونه دستگاه‌های دولتی ما حتی از دریافت و تحلیل ساده یک روند نفوذ نیز غیرمطلع هستند.

در نامه مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان شده است "ساختن آینده قدرتمند و ارزش‌های مشترک، کمک به پرورش رهبران جوان آینده، ترویج رفاه جامعه و بشریت و…" که بیانی ساده از پروژه بزرگ تغییر در جهان است که به سادگی در حال اجراست.

البته درباره شرایط حضور در این دوره نیز عنوان شده که "توانایی ایفای نقش به عنوان یکی از رهبران جوان با ایجاد یک تغییر خاص در جامعه محلی خود" که این جمله مصداقی است از نفوذ و پروژه آمریکایی است که در جهان اسلام به محوریت آل سعود و ترکیه در حال انجام است. به راستی، تغییر خاص در جامعه محلی خود، در جوامع اسلامی چه مصداقی می تواند داشته باشد؟ این تغییر خاص مصادیقی غیر از هنجارشکنی و ایجاد زیرساخت های مقابله نرم است؟ آیا مسئولان وزارت ورزش و جوانان متوجه یک موضوع به این سادگی نشده اند؟

براندازی از درون و خواب خوش دولتی‌ها

در چنین شرایطی که این پروژه یک بسترسازی بلندمدت و هدفمند را  دنبال می‌کند، شاهدیم که دستگاه های دولتی مانند وزارت ورزش و جوانان نیز نهایت همکاری را دارند.

در حقیقت، طرف آمریکایی در پوشش یک طرح و با بهره مندی از ظرفیت یک سازمان به اصطلاح اسلامی، طرحی شوم را در کشور ما و سایر کشورهای اسلامی دنبال می کند.

در این طرح، شبکه ای از جوانان که دارای ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی متناسب با خواست دشمن هستند، به همسانان خود در جهان اسلام متصل شده و یک راهبرد معین را پیگیری خواهند کرد.

از سوی دیگر، شاهدیم که با اجرا شدن این طرح که با حمایت وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است، یک شبکه نفوذ را برای دستگاه های امنیتی و برانداز سعودی و ترک که عاملان طرف آمریکایی — صهیونیستی هستند، ایجاد می شود.

در حقیقت، یک خواب خوش در ساختار عریض و طویل وزارت ورزش و جوانان موجب شده تا یک پروژه راهبردی جریان استکبار با دست خودمان در کشور به جلو حرکت کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала