گزارش و تحلیل

مردم ترکیه فریاد ما اعدام می خواهیم سردادند

© AFP 2023 / Ozan KoseПротестующие с турецкими флагами в Стамбуле
Протестующие с турецкими флагами в Стамбуле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم آمدند و تحولات ترکیه منجمله مسائلی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

فدریکا موگیرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی محکم و صریح به ترکیه هشدار داد در صورت بازگرداندن مجازات اعدام، ترکیه نخواهد توانست به این اتحادیه بپیوندد. دکترعباس کاراآقاشلی- استاد روابط بین الملل دانشگاه گرسون و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کاراسام ترکیه در خصوص احتمال بازگرداندن حکم اعدام برای مجازات کودتاچیان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:


« در ترکیه مجازات اعدام صادر نمی شود، اما هزاران تن از مردم این کشور که برای شرکت در مراسم تشیع جنازه قربانیان کودتای ناموفق ترکیه به خیابانها ریختند فریاد ما اعدام می خواهیم سر داده اند. آقای اردوغان نیز اعلام نموده است در صورتیکه که مردم خواهان مجازات اعدام باشند من اجازه آن را خواهم داد.
بازگرداندن مجازات اعدام در ترکیه کار بسیار پیچیده ای است. قانون منع اعدام از سال 1980 تاکنون در این کشور اجرا می گردد و در سال 2002 با پروتکل شماره 13 کنوانسیون اروپا جهت پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اعدام به کلی از سیستم جزای ترکیه خارج گردید. اکنون طبق ماده 15 قانون اساسی و 311 قانون جزای ترکیه حکم حبس ابد برای افرادی که به وطن خیانت نموده اند انجام می گیرد. ترکیه بشدت بدنبال آن است تا آقای فتح الله گولن که اکنون ساکن پنسیلوانیای آمریکا است را به ترکیه بازگرداند. اگر حکم اعدام مجددا در این کشور اجرا گردد، در خواست استرداد گولن و سایر افرادی که خارج ازترکیه هستند به دلیل نگرانی از اعدام این افراد به ترکیه پذیرفته نمی شود. به همین دلیل هم معتقدم به احتمال قوی حکم اعدام در ترکیه باز نخواهد گشت. اما این را می توان گفت که شکافها و چند دستگی در جامعه ترکیه منجر به درخواست چنین امری شده است. باید این حقیقت را پذیرفت که وقتی جریان یا نیرویی در داخل ارتش نفوذ نموده و یا وجود داشته، از سوی دیگر همزمان با سیاستهای آقای اردوغان مخالف بوده طبیعتا در شرایط فعلی که قدرت آنها تضعیف شده است اردوغان برای تحکیم قدرت خود از آن بهره برداری خواهد نمود.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала