فرهنگ مدرن

© Sputnik / Vladimir Astapkovichموزه هنرهای تجسمی
موزه هنرهای تجسمی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شعار پروژه – جستجوی راهی برای درک دنیای درون و بیرون.

نیروگاه اتمی  به اندازه فوق العاده کوچک،  دفتر کار دانشمند دیوانه و رقص  دوقلوهای گچی… پنجمین نمایشگاه   بین المللی هنر مدرن در مسکو  جریان دارد. 87 هنرمند از 35 کشور جهان   آثار خود را در این نمایشگاه عرضه کرده اند. نمایشگاه در  ساختمان « کارگاه  تریوخگورنی»  برپاست  که قبلا کارگاه  بافندگی  بود که مدتهاست به حومه شهر منتقل شده است. پروژه اصلی — نمایشگاه  بین المللی  تحت عنوان « عمق درون» در این کارگاه  پیاده شده است.  شعار این پروژه — جستجوی  راهی برای درک  دنیای درون و بیرون-  به اشکال مختلف  مجسم شده است  که آثار ارائه شده شوکه کننده  هستند  که البته  بخشی از ایده های هنرمندان جوان  است.

شانزده طرح ویژه نمایشگاه بسیار جالب اند و حتی  به ابتکار موزه های معروف برگزار می شوند.  به عنوان نمونه،  طرح نمایشگاهی  موزه  هنرهای تجسمی پوشکین  که «  درون هنر» نامیده می شود و  هماهنگی یکسانی با عنوان نمایشگاه — « عمق درون» دارد.  این نمایشگاه به 120 مین سالگرد اولین  عکس رنتگن اختصاص داده شده است.  ایده این نمایشگاه چنین است:  فرایند عادی  فنی  مطالعه تابلوها و  مجسمه ها با کمک رنتگن   که  معمولا  باصطلاح در پشت صحنه  زندگی موزه باقی می ماند. عکس های رنتگنی در آرشیوهای موزه باقی می مانند و کمتر کسی آنها را می بیند.  هرازگاهی اگر اینگونه کارهای پژوهشی  جنجال به پا کند، مثل نمونه تابلوی  «مکعب سیاه» مالویچ  که رنتگن  سه  تابلو در یک تابلو   را نشان داد،  عکس های رنتگن  برای عموم به معرض نمایش گذاشته می شوند.  به عقیده الکساندرا دانیلووا هماهنگ کننده نمایشگاه این عکس ها  بدون برپایی جنجال نیز برای  بینندگان  جالب هستند.

—  پرتونگاری یک پدیده عادی در کار موزه هاست که برای مطالعه تابلوها و مجسمه ها  زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 در این اواخر نتایج اینگونه تحقیقات به نمایش عموم گذاشته می شوند. این نکته مهمی است، زیرا حداکثر امکان را برای  مطالعه ایده  هنرمند و تغییر آن طی کار  و فن کار  بدست می دهد.  همه اینها در کنار یکدیگر،  تصور  چگونگی خلق اثر را برای بیننده  ممکن می سازد.  برای شرکت در نمایشگاه، تابلوهای  امپرسیونیست ها را  انتخاب کردیم که  هر نقطه و  حرکت قلم مو  حاوی « یک جهان کامل»  است:  عکس های رنتگنی  تابلوهای «وان گوگ» ، « کلود مونه»، « رنوآر»، « سِزان» و دیگران  که غنی از لایه های رنگ هستند.  آثار دهها نقاش جوان نیز به آنها اضافه می شود که به شکل خاص خود از  فن  مدرن در کارهای خود استفاده می کنند  و پیشنهاد  می شود  از زاویه دیگری به این شاهکارها نگریسته شود. »

یان بایتلیک — طراح گرافیک از لهستان  به اعتراف خودش،  از  ادبیات روسی الهام می گیرد به ویژه از اشعار پوشکین،  خلبنیکوف، ماندلشتام. در مسکو  پلاکاردهای او  به نمایش درآمده است  که نقاش نشان می دهد که «حرف» با شکل خاص خود  می تواند به معنای پنهان  واژه اشاره کند.

 نمایشگاه مسکو نشانگر آن است  که هنر روسی —  نه فقط بخش لاینفک  کد جهانی فرهنگ است  بلکه  الهام بخش  ایده های جدید هنری است که در آثار  نقاشان ژاپن، سوئد، بریتانیا، سوئیس و استونی ودیگر کشورها هویداست…انگیزه های روسی فقط بر بوم  و یا بصورت گرافیک ظاهر نمی شوند- طبیعت، معماری و موسیقی  روسی الهام بخش  طراحان مشهور  لباس در  جهان اند و  سیمای پوشکین  انگیزه ای بود برای عطرسازان فرانسوی در ساخت  عطر  چوب کاج به نام « الکساندر».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала