گزارش و تحلیل

آذربایجان حلقه ای بین روسیه و ایران

© Sputnik / Konstantin Chalabovباکو
باکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اجلاس روسیه-ایران-آذربایجان،مسائل اقتصادی منطقه بررسی خواهد شد.

 اوایل ماه اوت،  دیدار روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ایران برگزار خواهد شد.

 یلنا دوناییوا  کارمند ارشد علمی  مرکز مطالعه  کشورهای  خاورمیانه  انستیتوی خاورشناسی  آکادمی علوم روسیه در باره  مناسبات روسیه —ایران — آذربایجان   تعریف کرده گفت: ضرورت  حل و فصل  مجموعه  مسائل مهم — سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی — انسانی این سه کشور را  با هم متحد کرده است. رهبران سه کشور  بیش از هر چیز نگران   کنترل اوضاع  در منطقه و جلوگیری از  رواج افراط گرایی ، تروریسم  و  جدایی طلبی ، اوضاع در قفقاز  و  تقویت  افراط گرایی  اسلامی  هستند».

مسأله مقام دریای خزر، یک موضوع مورد بحث دیگر خواهد بود.  بیش از 20 سال است  که کشورهای حاشیه خزر در حال  طراحی کنوانسیون  مقام حقوقی خزر  هستند که موضوعات زیادی در  رابطه با استخراج نفت،  ارسال نفت از طریق  منطقه خزر — به آن بستگی دارد.

 در اجلاس قریب الوقوع  روسیه — ایران — آذربایجان،  مسائل کلیدی اقتصادی  منطقه نیز بررسی خواهد شد، زیرا  آذربایجان حلقه پیونددهنده  روسیه و ایران است.

— هر سه کشور، کشورهای استخراج کننده و صادرکننده نفت هستند.  مسأله قیمت نفت ، هماهنگی سیاست  صادرات نفت  و اتخاذ تصمیمات مشترک  در این رشته  می تواند برای هر سه کشور سودآور باشد.  ارتباط روسیه با ایران عمدتا از طریق آذربایجان برقرار می شود.  بهره برداری تمام و کمال از  خط راه آهن  ایران ، آذربایجان  و روسیه  از  طریق باصطلاح  کریدور «  شمال — جنوب»  و حل و فصل  مسأله  ترانزیت بی وقفه  از طریق جاده های شوسه آذربایجان  از ایران  و روسیه ، مسائل مهمی هستند که باید بررسی شوند و بدون حل و فصل آنها  همکاری  آتی اقتصادی  سه کشور ممکن نخواهد بود.  آذربایجان و ایران  ذینفعی خود در همکاری با منطقه آزاد اقتصادی  اتحادیه اقتصادی اورآسیا  را اعلام کردند و روسیه  موافق شرکت آنها در این طرح است».

مهمترین هدف سه کشور  تسهیل اصول همکاری اقتصادی است.  متأسفانه به  دلیل  تحریم های ضد ایرانی توجه  باید و شاید به ایجاد پایه و اساس ضروری  برای همکاری  نشده بود و  بانک ها و شرکت های بزرگ روسیه  در توسعه همکاری  با ایران ذینفع نبودند.  هم اکنون این موانع  بتدریج  برطرف می شوند  و  امکانی برای  توسعه این روابط  فراهم می گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала