گزارش و تحلیل

نزدیک شدن مواضع امریکا در قبال سوریه به روسیه

© AFP 2023 / Amer AlmohibanyВоенные из сирийской оппозиционной группировки Джейш аль-Ислам
Военные из сирийской оппозиционной группировки Джейш аль-Ислам - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مواضع ایالات متحده امریکا و روسیه در خصوص عادی سازی بحران سوریه چندان تفاوتی ندارند.

جون کیبری سخنگوی رسمی وزارت خارجه امریکا اظهار کرد که مواضع ایالات متحده امریکا و روسیه در خصوص عادی سازی بحران سوریه چندان تفاوتی ندارند.

امریکا به دفعات از تلاش خود برای غلبه بر اختلاف نظرها با روسیه در مساله سوریه سخن گفته بود، و واشنگتن چندین مرتبه از همکاری با مسکو در این جریان خودداری کرده است، هر بار نیز به مواضع مختلف خود در این برنامه و بویژه روند سیاسی در سوریه اشاره کرده است. روسیه معتقد است که فقط مردم سوریه حق دارند آینده سیاسی کشور را تعیین کنند، اما امریکا حاضر نیز از خواسته خود برای کنار رفتن بشار اسد رییس جمهور این کشور دست بردارد.

می توان گفت که اظهارات جون کیبری حاکی از این است که مواضع امریکا در خصوص سوریه تغییر کرده. آندرانیک میگرانیان استاد دانشگاه روابط بین الملل مسکو به خبرنگار اسپوتنیک می گوید که نسبت به این تغییرات باید تا حدی خوشبین بود. وی در ادامه توضیح می دهد: «ما می دانیم که در این قبیل مسایل، معمولا جزییات را پنهان نگه می دارند. نماینده وزارت خارجه امریکا می گوید که اختلاف نظرهای ما آنقدر جدی نیست، اما از طرف دیگر می گوید که در برخی مسایل هنوز اختلاف نظر داریم و در برخی مسایل به هم نزدیک هستیم. به همین خاطر باید توجه داشت که این قبیل سخنان یک خوشبینی همراه با احتیاط نیاز دارد».

در عین حال به گفته این سیاست پرداز روس، آمریکا آرام آرام مواضع خود را تغییر می دهد، اما روسیه تغییر نمی دهد.

وی همچنین می گوید: «واضح است که در سال های گذشته مواضع روسیه به امریکا نزدیک نشده، بلکه تغییرات در مواضع امریکا به سمت روسیه بوده است. امریکا و شرکایش قبلا دایم بر رفتن اسد تاکید می کردند و هر مذاکره و مصالحه ای منوط به کنار رفتن بشار اسد بود. اما الان موضع آنها عوض شده است. با این حال، یک سال بیشتر است که هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. دست کشیدن از این خواسته اشان مشکل است، اما روی آن مانور می دهند و می گویند بدون پیش شرط، اما باز تاکید می کنند که اسد باید برود».

سیاست پرداز روس توجه را به برخی اختلاف نظرها جلب می کند که از جمله آنها موضوع اپوزیسیون میانه رو است. وی می گوید:«ما هنوز روی یک فهرست مشخص از سازمان های تروریستی به توافق نرسیده ایم. در واشنگتن به خوبی می دانند که طرف روس در خصوص اپوزیسیون میانه رو در سوریه اشتباه نمی کند. به خاطر داریم که امریکایی ها این افراد را آموزش می دادند و بعد همین افراد سلاح به دست در صف داعش یا گروه های شبیه به آنها ظاهر شدند و در سوریه و عراق به جنگ پرداختند. ما نمی توانیم در خصوص اهداف و مناطقی که امریکا تعیین می کند و اجازه حمله نمی دهد، موافقت کنیم. روسیه می خواهد که تمام برنامه های نظامی و اهداف برای حمله روشن باشد. اما در واشنگتن دایم می گویند که روسیه می خواهد محل استقرار مخالفان اسد را شناسایی و بمباران کند. بی اعتمادی نسبت به روسیه وجود دارد و همین کار را سخت می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала