گزارش و تحلیل

صربستان نه ناتو را از دست می دهد نه روسیه

© AP Photo / Darko VojinovicБаннер с флагами России и Сербии в Белграде
Баннер с флагами России и Сербии в Белграде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیچ کس صربستان را وادار نمی کند به همکاری های نظامی خود با روسیه خاتمه بدهد.

زوران جورجِویچ وزیر دفاع صربستان در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک گفت که هیچ کس صربستان را وادار نمی کند به همکاری های نظامی خود با روسیه خاتمه بدهد.

صربستان با حضور خود در اجلاس اخیر ناتو در ورشو خاطرنشان کرد که در سطح بین الملل موضع ثابت و متعهدی را اتخاذ کرده است. دعوت از صربستان هم نشان داد که این کشور فرصت ها و امکاناتی برای مساعدت در فرایند برقراری صبح و امنیت جهانی در اختیار دارد، اما نقش آن در منطقه بیشتر است.

بسیاری از شرکت کنندگان در اجلاس تاکید کرده اند که به خاطر افزایش تهدیدها از سوی روسیه، حضور ناتو در اروپای شرقی افزایش پیدا می کند، اما برخی نیز به گفتگو با روسیه و ضرورت آن اشاره کرده اند. جورجویچ در این رابطه می گوید: «اظهارات در اجلاس و حتی پیش از آن نشان می دهد که ائتلاف ناتو علیرغم روابط پیچیده امروز، قصد عادی سازی روابط با روسیه را دارد. این اواخر نمایندگان بلندپایه کشورهای عضو ناتو از امکانات و فرصت های موجود برای تقویت همبستگی داخلی ناتو استفاده کرده و در عین حال به تقویت روابط با روسیه اشاره می کنند. من شخصا می گویم که این اجلاس با حال و هوای مخالفت و تقابل برگزار نشد. در صحبت ها با نمایندگان رسمی سایر کشورها نیز من  به گفتگو برای حل اختلافات تاکید کردم، همچنین گفتم که باید نسبت به معاهده مینسک توجه کرده و اهمیت کلیدی آن را برای تقویت امنیت منطقه و دنیا جدی گرفت».

به گفته زوران جورجویچ، ناتو به دنبال راه هایی برای گفتگوی سیاسی با صربستان است. اما گفتگوهای جدی به معنای تغییر مواضع صربستان در بخش نظامی نیست.

جورجویچ ضمن ارزیابی همکاری های نظامی کشورش با روسیه می گوید: «این همکاری ها برای صربستان از اهمیت زیادی برخوردار است. اولا، روسیه یکی از چهار ستون سیاست خارجی صربستان است و به غیر از آن شریک استراتژیک ما نیز محسوب می شود. طبیعی است که ما تلاشمان را بر توسعه مناسبات دوجانبه در تمام حوزه ها و از جمله در حوزه دفاعی می گذاریم. تا همین تازگی، مناسبات کلی و سیاسی ما با روسیه در سطح بسیار بالایی بود و همکاری های نظامی نه با سرعت اما در حال توسعه بود که قطعا باید تغییراتی در آن اعمال کرد. امروز ما می توانیم با خرسندی بگوییم که همکاری ها در حوزه دفاعی به سطح همکاری های سیاسی رسیده و در حوزه آموزش نظامی و فناوری های نظامی و همچنین برگزاری مانور مشترک رشد کرده ایم. طبیعی است که ما باید مانورهای بیشتری با کشورهای قوی برگزار کنیم. صربستان از امتیازات خوبی برای همکاری با همه برخوردار است. به همین خاطر است که ما مسیر درست خنثی بودن در بحث نظامی را انتخاب کرده ایم».

یادآور می شویم که چندی پیش نیروهای هوایی و پدافند ضدموشکی صربستان با دو هلی کوپتر میگ 17 ب-5 حمل ونقلی چند منظوره تقویت شد. این اولین اقدام جدی صربستان در طول 36 سال گذشته بود. وزیر صربستان ابراز امیدواری کرده است که این اقدام نقطه شروعی برای تقویت همکاری ها در حوزه فناوری نظامی با روسیه باشد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала