گزارش و تحلیل

ترکیه سیاست فشار بر سوریه را متوقف می کند

© REUTERS / Umit Bektasنخست وزیر ترکیه
نخست وزیر ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه به عادی سازی روابط با سوریه برای مبارزه موثر با تروریسم نیاز دارد.

بینالی ایلدریم نخست وزیر ترکیه در پیام تلویزیونی خود خطاب به مردم کشور گفت که ترکیه به عادی سازی روابط با سوریه برای مبارزه موثر با تروریسم نیاز دارد. با این حال کمی بعد یاسین آکتای رییس حزب حاکم ضمن تفسیر سخنان ایلدریم تاکید کرد که منظور وی عادی سازی مناسبات در زمان حکومت اسد نیست.

آتیلا ساندیکلی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و سیاست پرداز ترک ضمن گفتگو با اسپوتنیک توضیحاتی درباره تغییر سیاست خارجی ترکیه ارایه می دهد. به گفته وی تغییرات بویژه در مناسبات کشور با روسیه و اسراییل آشکار است. ساندیکلی معتقد است که رهبر ترکیه جهت گیری خود را در بحث سوریه تغییر داده اما هنوز از موضع سابق خود مبنی بر کنار رفتن بشار اسد به طور کامل دست نکشیده است. دولت ترکیه کم کم از سیاست «فشار» دست برمی دارد و وی اقدامات مشترک با شرکا و همسایگانش در منطقه روی می آورد.

ساندیکلی می گوید: «رهبر ترکیه در چارچوب سیستم ارزش ها و ارتباطات بین المللی، متوجه بی اثر بودن سیاست فشار شده و در مناسبات خود با دول دوست، متحدین و شرکایش بازنگری کرده، آرام آرام به دنبال استراتژی درست با حفظ منافع متقابل می گردد»

سرگی لاوروف اخیرا ابراز امیدواری کرده بود که عادی سازی مناسبات روسیه با ترکیه به حل بحران سوریه کمک کند. آیا ترکیه و روسیه می توانند به توافق دست یافته و استراتِ اقدام مشترک برای حل مشکل سوریه پیدا کنند؟

آتیلا ساندیکلی بر اهمیت فرایند عادی سازی مناسبات ترکیه — روسیه برای برقراری صلح در سوریه و به طور کل در خاورمیانه تاکید کرده و می گوید: «برای بالابردن تاثیرات مثبت عادی سازی مناسبات، ترکیه باید راهی برای گفتگو درباره مسایل بین الملل و منطقه ای پیدا کند، به گونه ای که سیاستمداران ترکیه در خاورمیانه وظایف مشخصی داشته و منافع ملی آنها با منافع ملی روسیه مطابقت داشته باشد. یک بار دیگر خاطرنشان می کنم که اولین گامها برای گرم شدن مجدد روابط ترکیه و روسیه اهمیت زیادی دارند. اما برای تقویت این فرایند مثبت، دولت ترکیه باید مرزهای همکاریهای دوجانبه با روسیه را نه تنها در محور سوریه که در کل منطقه خاورمیانه توسعه دهد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала