شیر مادر حکم واکسیناسیون دارد: برای اولین بار در ایران بانک شیر مادر تاسیس شد

© Fotolia / Ruslan IefremovНоги младенца в руках матери
Ноги младенца в руках матери - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخستین بانک شیر مادر کشور با حضور رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مرکز آموزش درمانی الزهرا تبریز با هدف تامین شیر مادر برای نوزادان نارس و پرخطر افتتاح شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران رور جمعه در این آیین گفت: بانک شیر مادر سرمایه بزرگی برای پیشگیری از رواج بسیاری از بیماری هاست و به منظور سلامتی افراد جامعه لازم است این بانک در کشور گسترش یابد.
وی افزود: متاسفانه در فرهنگ ما در خصوص شیردهی مادران کار نشده و باید این موضوع جزو برنامه های بهداشتی برای فرهنگ سازی باشد تا اهمیت شیر مادر در جامعه تبیین شود.
وی ادامه داد: ایجاد بانک های شیر مادر در کشور علاوه بر بعد پزشکی و بهداشتی این موضوع از بعد اقتصادی نیز آثار شگرفی در جامعه دارد.
مرندی با اشاره به اهمیت استفاده نوزادان نارس از شیر مادر اظهار کرد: به دنبال این هستیم که هیچ نوزاد نارسی لب به شیر غیر انسان نزند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این مراسم با اشاره به هزینه های سلامت در کشور گفت: شیر مادر به عنوان بهترین فراورده می تواند در خدمت رشد و توسعه نوزاد قرار گیرد.
دکتر محمد حسین صومی با تاکید بر اینکه شیر مادر حداقل در شش ماه اول باید برای استفاده نوزاد مورد توجه قرار گیرد، افزود: عدم استفاده از شیر مادر هزینه های مستقیم و غیرمستقیم و نامحسوس مختلفی بر جامعه تحمیل می کند.
صومی اظهار کرد: اگر بتوانیم استفاده از شیر مادر را 35 تا 75 درصد افزایش دهیم هزینه سنگینی از روی حوزه سلامت برداشته می شود.
وی گفت: شیر مادر برای هر نوزادی لازم و برای نوزاد نارس واجب تر است و ایجاد بانک شیر در جامعه همانند واکسیناسیون کردن جامعه در مقابل بیماریهاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه پیام این بانک این است که دست به دست هم دهیم تا سلامت را در جامعه رواج دهیم، از مادرانی که شیر اضافی دارند درخواست می کنیم شیرشان را به این بانک اهدا کنند.
دبیر کمیته ارتقا سلامت مادر و نوزاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: بر اساس یافته ها و منابع علمی تغذیه با شیر مادر با فراهم کردن سدهای دفاعی در مقابل عوامل عمومی باعث تقویت سیستم دفاعی نوزاد می شود.
دکتر محمد باقر حسینی افزود: استفاده از شیرمادران ترجیحا شیر خود مادر و یا شیر مادر اهدایی خطر ابتلا به عفونت و بیماریهای التهاب روده در نوزادان را کاهش می دهد و به افزایش هوش و تکامل نوزادان در بلند مدت کمک می کند.
وی ادامه داد: پیشگیری از بروز بیماری های مزمن حاد و عفونی، بیماریهای آلرژیک، قلب و عروق و عفونت های دستگاه گوارش، تنفس و ادراری از مزایا و فواید تغذیه با شیر مادر است.
حسینی با اشاره به اینکه تغذیه از پستان در نوزاد نارس اهمیت ویژه ای دارد، گفت: شیر مادر باعث بهبود بینایی و تکامل شناختی در این دسته نوزادان می شود حتی اگر شیر مادر از طریق دیگر و غیر از پستان مادر به صورت استفاده از شیر ذخیره شده در بانک شیر دریافت شود همین تاثیرهای خارق العاده را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شیر مادر تاثیر بسیار زیادی بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد دارد گفت: این بانک به منظور تامین شیر مورد نیاز برای نوزادان بیمار و نارس در تبریز ایجاد شده است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اذربایجان شرقی نیز گفت: در دولت تدبیر و امید روند رو به رشدی در ارائه خدمات سلامت به مردم شاهد هستیم و با وجود مشکلات زیاد در کشور شاهدیم هرروز خدمت جدیدی در حوزه سلامت به مردم ارائه می شود.
سعید شبستری افزود: شیر مادر بهترین ماده برای تغذیه شیرخواران است و منافع زیادی برای سلامتی مادر و کودک در کوتاه مدت و بلند مدت دارد.
وی ادامه داد: اهدای شیر هدیه ای برای زندگی نوزاد نارس و بیمار است و ایجاد این بانک شیر در تبریز اقدامی بسیار ارزشمند است که امیدواریم در کل کشور رواج یابد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала