گزارش و تحلیل

شاعر روس و رودکی

© Fotolia / Pakhnyushchyyکتاب
کتاب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قهرمان رمان « بازگشت به پنج رود» رودکی شاعر کبیر ایرانی است .

امروز شما را با آثار آندری  وولوس  Volos آشنا می کنیم.

آندری وولوس  4 ماه  اوت سال 1955  در دوشنبه (تاجیکستان)  متولد شد.  پدرش زمین شناس بود.  وی پس از پایان  انستیتوی  پتروشیمی  و صنعت گاز مسکو  مدرک  مهندس  ژئوفیزیک را دریافت کرد و  چند سال در این رشته کار کرد.  آندری گفت: « من از دریافت مدرک فنی خوشحالم»، زیرا از اینکه می توانم با سیم و کابل  و جرثقیل کار کنم خوشحالم.  من  به مأموریت های کاری  و علمی زیادی رفتم،  با افراد زیادی آشنا شدم  و تنوع زندگی را  دیدم و حس کردم.  اگر رشته علوم انسانی را انتخاب می کردم  از  این تجربیات بدور می ماندم».

 اولین بار اشعار  شاعر 24 ساله در  سال 1979 میلادی در  مجله « پامیر»  به چاپ رسید که در زمان شوروی در تاجیکستان منتشر می شد.  در سال 1986 میلادی  اولین اثر نثر خود را  نوشت و سه سال بعد مجموعه داستان های او به چاپ رسید. هم اکنون کتاب های آندری وولوس یکی از پرخواننده ترین آثار است.  منتقدان در توضیح محبوبیت آثار وی  گفتند که  وولوس  « مرز طلایی» بین  داستان های جدی و موضوعات  هیجان انگیز را پیدا کرده است. وی از عهده  نوشتن رمانی به سبک معاصر بر آمده است  که سنت نثر کلاسیک روسی را در خود حفظ کرده است.

آندری وولوس برنده  جوایز هنری زیادی است —  جایزه دولتی  روسیه در رشته ادبیات  و هنر در ازای  رمان « خرم آباد» به وی تعلق گرفت و جایزه معتبر « بوکر روسی» را در ازای کتاب «  بازگشت به پنج رود» برنده شد.

 قهرمان رمان « بازگشت به پنج رود»  رودکی شاعر کبیر  ایرانی است که در قرن 9 می زیست.  رودکی  که به دستور امیر  بخارا  کور شد و مورد تحقیر زیاد قرار گرفت ، پس از  نیم قرن عزت و افتخار به روستای  زاد و بومی « پنج رود» بازگشت.  پسربچه ای راهنمای او شد. آنها  صدها کیلومتر راه را در کنار هم پیمودند.  طی راه، پیرمرد در باره  زندگی  خود، دانش و ایمان و عدالت و نقاط ضعف انسان برایش تعریف کرد.  پسربچه در ابتدا درک نکرد  سرنوشت  چه هدیه والایی — آشنایی با انسانی کبیر- را به او  تقدیم کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала