گزارش و تحلیل

کور یک دفعه عصای خود را گم می کند

© AFP 2023 / Jack GuezАэропорт Бен-Гурион в Тель-Авиве, Израиль
Аэропорт Бен-Гурион в Тель-Авиве, Израиль - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوید سلیمان، خبرنگار اسرائیلی، ماکت بمب را به هواپیمایی که در فرودگاه تل-آویو توقف کرده بود با خود آورده است. بنابراین، وی در واقع عمل تروریست ها را که در آسمان شبه جزیره سینا در ماه اکتبر سال گذشته “Airbus A321” منفجر دادند، تجدید کرد.

در مصاحبه با کانال تلویزیونی RT ،وی از چگونگی دریافت کار در فرودگاه بِن-گوریئون و از پشت سر گذشتن تدابیر امنیتی قصه کرد.
خبرنگار توضیح داد، چگونه وی کار نظافتچی را دریافت کرد و به اطاقهای دفتر فرودگاه دسترسی پیدا کرده است.
به قول سلیمان، استخدام به کار 2-3 دقیقه طول کشید. وی چند اسناد را امضاء کرد و بس. از وی هیچ سوئالی نکرده حتی نپرسیدند، آیا وی قبلاً کار شبیه انجام داده بود یا نه.
خبرنگار می گوید که وی دو روز مصروف نظافت 12 هواپیما بود و 9 تا ماکت مواد منفجره در قوطی حلبی و سیگار پنهان کرده است.
وی قصه خود را ادامه می دهد:" من شلواری با جیبهای گشاد برای پنهان کردن قوطی های حلبی و سیگار را خریده ام. ماکت بمب را درون قوطی سیگار جاسازی کرده ام. این یک قوطی عادی بود و هیچ کس متوجه بمبی داخل آن نشده است. غیر از این ماکت بمب را در داخل قوطی Sprite جاسازی کرده سرش را بسته ام.
سلیمان اشاره نمود که وی فقط به نظافت هواپیماها دسترسی داشت ولی می خواست اقدامات دیگر را هم امتحان کند. وی توانست داخل پست فرمان و تنظیم شود و ماکت را در یخچال جاسازی کند.
قصه را از قول وی ادامه می دهیم:"با دریافت حق عبور، من هر چه دلم خواسته باشد می کردم. بعداً من فهمیدم که فقط به داخل هواپیماها اجازه ورود دارم، نه اینکه هر جایی که دلم خواست. ولی هیچ کس متوچه من نمی شد. هیچ کس جواز من را کنترل نمی کرد."
یاد آور می شویم که بعد از سانحه هوایی سینا، داعش در مجله اونلاین خود عکس مواد دست ساز منفجره یعنی قوطی نوشابه با چاشنی فرضی را که گویا شریکان داعش داخل هواپیما Airbus نمودند،نشر کرده بود.
هم زمان مدیریت فرودگاه اعلام کرد که امنیت فرودگاه بعد از دو روز کار وی به حیث نظافت چی موفق به افشاء خبرنگار شد و "تحقیق را با هدف جلوگیری از تکرار موارد شبیه در آینده شروع کردند".
مدیریت فرودگاه به پولیس هم شکایت کرده است.
بزرگترین سانحه در تاریخ هوانوردی شوروی و روسیه 31 اکتبر سال گذشته به وقوع پیوست. در آن روز Airbus A321"" شرکت هوایی "کوگالیم آویئا" که از شرم الشیخ به سوی سن پترزبورگ در حال پرواز بود، در آسمان شبه جزیره سینا منفجر شد. 217 سرنشین و 7 خدمه هواپیما که اکثر آنها اتباع روسیه بودند کشته شدند. بعداً آلکساندر بورتنیکوف، رئیس دستگاه امنیتی فدراسیون روسیه اعلام کرد که سانحه بر اثر عمل تروریستی صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала