گزارش و تحلیل

وزیر اقتصاد ترکیه: هدف تغییرناپذیر ما، رساندن حجم مبادله کالا با روسیه تا 100 میلیارد دلار است

© Fotolia / TolgaildunТурецкие флаги на острове Бююкада близ Стамбула
Турецкие флаги на острове Бююкада близ Стамбула - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیحات ذِیبِکچی، وزیر اقتصاد ترکیه در مصاحبه انحصاری با اسپوتنیک راجب دورنمای توسعه همکاری اقتصادی بین ترکیه و روسیه در جهت روند عادی سازس روابط طرفین، نظر خود را اظهار کرده است.

به قول ذِیبِکچی، برنامۀ نشستی با مشارکت وزرای اقتصادی، کشاورزی، گردشگری و انرژی روسیه و ترکیه مبنی بر تعامل اقتصادی بین دو کشور در آینده نزدیک پیشبینی می شود. ذِیبِکچی همچنین تأکید کرد که هدف رساندن حجم مبادلات کالا تا 100 میلیارد دلار که پیش از بحران قید شده بود، مورد اعتبار می باشد. وزیر قید کرد که "صرق نظر از این هدف، امکان ناپذیر است". 


وی در ادامه گفت:

" در شهر شانگهای ما نشستی با آلکسی لاخاچوف، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه داشتیم. پیش از این من منظم گقتگوی تلفنی با آلکسی اولیوکایِف، وزیر اقتصاد روسیه که از زمان دور روابط دوستانه ای داریم به عمل می آوردم. در آینده نزدیک قرار است ملاقاتی، احتمالاً در قازان یا مسکو داشته باشیم. رئیس جمهور اردوغان سفری به بلاروس دارد، احتمالاً، در بدو سفر وی من از مسکو دیدار می کنم و بعد عازم ربلاروس می شوم".


ذِیبِکچی تأکید کرد که "جانب روسی پیشنهاد گسترش ترکیب نشست آینده را نمودند که مذاکرات وزرای انرژی و معادن، کشاورزی، فرهنگ و گردشگری روسیه و ترکیه هم ترتیب داده شود. وزیر ترکیه قید کرد که "در حال حاضر ما مذاکرات سازنده و مثبت با روسیه داریم". در باره ملاقات قریب الوقوع ریاست جمهوری دو کشور، ذِیبِکچی گفت که در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص در دست ندارد. 


در مورد انتظارات طرفین از عادی سازی روابط، آقای ذِیبِکچی اشاره کرد که

"روابط بین ترکیه و روسیه، ویژگی خاص دارد. این دو کشور، هماهنگی و تناسبی که یکی دیگر را مکمل می کنند دارند. آن چیزی که روسیه ندارد، در اختیار ترکیه است و برعکس. بنابر این، جو نامطلوب در روابط تجاری و اقتصادی، تأثیر منفی بر جوانب دارد. با وجود آن، گفتمان و همکاری، اهمیت بسیار مثبت برای هر دو کشور و سهم بزرگ در جهت توسعه آینده روابط دارد. عقل سلیم، لزوم استفاده مؤثر از امکانات موجود، از این جو مثبت و دریافت منافع متقابل از آن می طلبد. امیدوارم جانبین به ارزش این روند قائل خواهد بود".


پیش از بحران روابط، مقامات روسی و ترکی هدف رساندن حجم مبادلات کالا را سالانه تا 100 میایارد دلار داشتند. به نظر نیحات ذِیبِکچی، "صرف نظر از آن که از زمان تیرگی 7 ماهِ روابط، حرکت به سوی هدف کند شده است، کدام مشکلات جدی در این موضوع احساس نمی شود. به نظر ذِیبِکچی، باید هر چه زودتر جبران زیان بحران شده از نقطه توقف آن همکاری را ادامه داد". در پرسش، آیا افزایش مبادله کالا تا 100 میلیارد دلار، هدف مبرم روز است، وزیر ترکی جواب داد:

"قطعا همین طور است. رد یا صرف نظر از این هدف، ناممکن است."
وزیر ذِیبِکچی همچنین اهمیت همکاری ترکیه و روسیه در بخش انرژی ذکر کرده و گفت که " در جریان بحران روابط، طرح های مربوط به انرژی هسته ای و ساخت و ترسیم راه های رساندن سوخت انرژی، هم از طرف روسی و هم ترکی کنار گذاشته نبود. در آینده هم ما این طرح ها را توقف نخواهیم کرد". به قول وی کارشناسان شرکت ها به تعامل ادامه می دهند و بر تطبیق پروژه ها کار می کنند. در جواب به پرسش، آیا در آینده نزدیک توافقی در خصوص ساخت لوله گاز "Turkish Stream " صورت خواهد گرفت، گفت که این موضوع در حدود صلاحیت وزرای انرژی دو کشور هست. وزیر ذِیبِکچی قید کرد که مسائل همکاری در نشست قریب الوقوع وزرای دو کشود مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
از ذکر زیانی که بر اثر بحران روابط با روسیه به بخش های کشاورزی، گردشگری و دیگر وارد شده است،وزیر ذِیبِکچی خودداری کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала