گزارش و تحلیل

بشکه باروت به جای دیگ ذوب

© AFP 2023 / Laura Buckmanناآرامی در دالاس
ناآرامی در دالاس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعتراضات ساکنان سیاهپوست نسبت به برخورد بیرحمانه پلیس ادامه دارد.

آمریکا  به خاطر یک تراژدی بزرگ دیگر  شوکه شده است- در دالاس  11 پلیس  مورد تیراندازی قرار گرفتند که 5 نفر آنها جان سپردند.  تیراندازی در زمینه  سناریوی  مرسوم برای آمریکا  اتفاق افتاد — اعتراضات  ساکنان سیاهپوست  نسبت به  برخورد بیرحمانه پلیس.

در نگاه اول  اوضاع در آمریکا  متناقض است — در زمینه مبارزه بزرگ مقیاس  به خاطر برابری و غلبه بر میراث برده داری، تشنج در کشور  افزایش می یابد.  البته این نوع اعتراضات همیشه  به شکل خشن و خونین  برگزار نمی شوند- کافیست جنجال چندی پیش  در زمان اعطای جایزه « اسکار» را بیاد آوریم که خیلی ها  عدم وجود  نامزدهای دریافت این جایزه در بین سیاهپوستان  را نمایش تبعیض آشکار  و حتی نژادپرستی پنهان  تلقی کردند.

چرا پس از  گذشت سالها  از زمان  لغو برده داری در آمریکا  مسأله بین نژادی  دوباره  تا این حد حاد شده است؟  به احتمال زیاد  جواب این سوال را باید در عرصه دموگرافی جستجو کرد.

آمریکا در طول تاریخ خود یک کشور مهاجرنشین بوده است.  مهاجران از کشورهای مختلف  و  طبقات متفاوت اجتماعی  به آمریکا رفتند  تا زندگی جدیدی در این کشور «امکانات» آغاز کنند. آنها وارد  جامعه ای شدند که  فرهنگ  انگلو ساکسون هسته آن را تشکیل می داد.این پدیده را « دیگ ذوب» نامیدند که در آن  نمایندگان  اقوام و فرهنگ های متفاوت  در آن با هم مخلوط می شدند  و ملت واحد آمریکا از آن شکل می گرفت.

در این شِما، سیاهپوستان  همیشه  در انزوا قرار داشتند. آنها برای اولین بار در سال 1619 به عنوان برده  وارد ویرجینیا شدند  و تا اواسط  قرن 19  این مقام را حفظ کردند. در آن زمان  پس از جنگ داخلی ، برده داری در سراسر آمریکا  لغو شد.  با وجود این،  سیاهوستان  در پایین ترین طبقات اجتماعی  آمریکا و در انزوا قرار داشتند. با وجود دستیابی به  عناصر فرهنگی زیادی در آمریکا — زبان، مذهب  و فعالیت های اجتماعی — آفریقایی های آمریکا  همیشه خود را جامعه ای منسجم و به حاشیه رانده شده   حس می کرد که  به همزیستی در کنار  اکثریت سفید پوست ادامه می داد.

اما در قرن بیستم، گرایش دموگرافیکی  آمریکا بطور ریشه ای تغییر کرد — ساکنان سفید پوست  «پیر شدند» و تعداد آنها  کاهش یافت،  در حالیکه زاد و ولد در بین آفریقایی های آمریکا  در سطح بالا حفظ شد.  بعلاوه  تعداد مهاجران از کشورهای پر جمعیت آمریکای لاتین  و آسیا با اقتصاد نامطلوب  افزایش یافت. بسیاری از این افراد  بر خلاف اروپائیان  برای  رد  هویت ملی خود تا   جزئی از « دیگ ذوب» بشوند  آماده نیستند.  به ویژه که  فناوری  مدرن امکان  خوبی برای حفظ  ارتباط با  وطن  را برای آنها ایجاد می کند و با کمک اینترنت همیشه می توان با  نزدیکان و خویشاوندان باقی مانده در وطن ارتباط برقرارکرد.

وضعیت قومی — نژادی  با تغییر  جوامع اسپانیولی زبان و سیاهپوستان از اقلیت به « اکثریت دوم» در آمریکا  متشنج تر می شود. آنها سعی می کنند از حقوق خود دفاع کنند و  برخورد پلیس را  ظهور نژادپرستی پنهان می دانند.  در عین حال، آمریکای سفید احساس خطر می کند. « دیگ ذوب» شکست و به جای آن  بشکه باروت اختلافات بین نژادی و قومی ظاهر شد  که در هر لحظه ممکن است منفجر شود.

با حفظ گرایش کنونی ، تشنج در آمریکا افزایش خواهد یافت. باراک اوباما  که خیلی ها امید زیادی به وی داشتند مقام خود را ترک می کند و  مسائل زیادی در  سیاست خارجی  و داخلی باقی می گذارد.  رئیس جمهور جدید باید به حل این مسائل بپردازد.  آینده آمریکا به حل و فصل این مسائل  وابسته خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала