‌ تجربه نشان داده پشت صادرات باید سازمان توسعه ای باشد

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر Tagil Steel industrial steel holding
Tagil Steel industrial steel holding - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : صادرات غیر نفتی در سال جاری مجموعا برای 16 بخش حدود 50 میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خانه دولت- با برآورد ظرفیتها و با مشورت با تشکلها و اتحادیه های مربوط در بخش فلزی و لوازم خانگی 600 میلیون دلار، خودرو و قطعات 500میلیون دلار، تجهیزات صنعتی 800 میلیون دلار ، فرش دستباف 400 میلیون دلار هدفگذاری شده که با احتساب 5 میلیارد دلار بخش کشاورزی و 7 میلیارد دلار میعانات گازی (میعاناتی که عمدتا در فازهای پارس جنوبی تولید می شود) در مجموع 50 میلیارد دلار اهداف کمی برای سال جاری تعیین شده است.

 مجتبی خسروتاج در نشست خبری افزود:‌ با برآورد ظرفیتها و با مشورت با تشکلها و اتحادیه های مربوط در بخش فلزی و لوازم خانگی 600 میلیون دلار، خودرو و قطعات 500میلیون دلار، تجهیزات صنعتی 800 میلیون دلار، فرش دستباف 400  میلیون دلار هدفگذاری شده که با احتساب 5 میلیارد دلار بخش کشاورزی و 7 میلیارد دلار میعانات گازی (میعاناتی که عمدتا در فازهای پارس جنوبی تولید می شود) در مجموع 50 میلیارد دلار اهداف کمی برای سال جاری تعیین شده است.

 وی تصریح کرد: این رقم نسبت به سال گذشته 10 میلیارد دلار اضافه شده و با احتساب 18.7 میلیارد دلار صادرات بخشهای خدمات فنی و مهندسی، در مجموع کالا و خدمات هدفگذاری صادارت 68.7 میلیارد  دلاری را برای سال جاری داشته است.

خسروتاج اضافه کرد: تجربه نشان داده است که پشت صادرات باید سازمان توسعه ای وجود داشته باشد مانند صادرات پتروشیمی که شرکت ملی پتروشیمی را دارد و اهداف کمی برایش تعریف شده است و برای بخشها ی دیگر هم باید همین کار را کرد.

 به گفته وی برای گروههای مختلف کالایی موتور پیگیری باید داشته باشیم کما اینکه طی جلسات روسای دفاتر صنعتی و معدنی به طور مرتب گزارش می دهند و علل نرسیدن به اهداف تشریح می شود و الزامات هم در می آید که به فضای کسب و کار کلی جامعه مرتبط است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی  در ادامه با ارائه گزارشی از روند صادرات 3 ماهه ابتدای سال جاری اضافه کرد: طی سه ماهه سال جاری 10.5 میلیارد دلا رارزش صادرات بوده ولی جای نگرانی نیست چون معمولا 6 ماه اول سال صادرات کمتری صورت می گیرد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 5 درصد کاهش داشته است.

خسروتاج افزود: در همین مدت واردات 9 میلیارد دلا ربوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است اما ترازمان به طور کلی مثبت است و طی این مدت 1.5 میلیارد دلار به نفع کلان تجارت کشور بوده است و انچه که باعث کاهش بوده هر آن چیزی است که به محصولات بخش انرژی مربوط است که طی سه ماهه سال جاری کاهش داشته است.

به گفته وی در بخش محصولات صنعتی 12 درصد رشد داشتیم و در اقلام معدنی و فولاد صادرات خوب بوده است.

خسرو تاج با تشریح فضای پسا تحریم گفت:‌در این فضا سهم صادراتی برخی کشورها طی سه ماهه سال جاری  افزایش یافته و این در حالی است که برای ایتالیا 36 درصد ،‌اسپانیا 132 درصد ، آلمان 3 درصد ، تایوان 207 درصد و ویتنام 91 درصد رشد صادرات داشته ایم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала