پیشنهادات جدید امریکا برای کنترل سلاح هسته ای با مشارکت روسیه

© Photo / Public domainایران و بمب هسته ای ، داستان قدیمی که هنوز ادامه دارد
ایران و بمب هسته ای ، داستان قدیمی که هنوز ادامه دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باراک اوباما رییس جمهور امریکا قصد دارد در شش ماه آخر دوره ریاست جمهوری خود چند پیشنهاد برای کنترل بر سلاح های اتمی مطرح کرده و به روسیه نیز پیشنهاد بدهد که معاهده استارت را برای پنج سال دیگر تمدید کند.

روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه در نسخه الکترونیکی خود نوشت که این موضوع طی هفته های اخیر دو مرتبه در جلسه شورای امنیت ملی امریکا به بحث گذاشته شده است.

به گفته شخصیت های رسمی امریکا، اوباما می خواهد سلاح اتمی را کم کند و از همان ابتدای حضور در کاخ سفید نیز برای همین هدف تلاش می کرد. این اقدام بخشی از میراث سیاست خارجی وی می باشد. اوباما همچون سابق یکی از دستاوردهای اصلی دوره ریاست جمهوری خود را معاهده کاهش و محدود سازی سلاح های راهبردی تهاجمی و امضای آن با روسیه در سال 2010 می داند. دفتر ریاست جمهوری امریکا در حال بررسی این موضوع است که معاهده را با روسیه تا سال 2021 تمدید کند. به گفته واشنگتن پست، با این اقدام اوباما می تواند ضمانت بدهد که معاهده مذکور در دوره ریاست جمهوری نفر بعد از او هم اجرا خواهد شد.

از دیگر مواردی که امریکا پیشنهاد خواهد کرد این است که امریکا در استفاده از سلاح اتمی پیشدستی نخواهد کرد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره منع انفجارهای هسته ای را آماده خواهد کرد.

از آنجا که سند مربوط به معاهده منع کامل آزمایشات هسته ای در مجلس سنای امریکا تایید نخواهد شد، دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا بر ضرورت درج موارد نامبرده در سند تاکید می کند. علاوه بر این، امکان حذف بسیاری از سلاح های هسته ای از بین سلاح های مستقر برای دفاع از امنیت ملی و کاهش سلاح های به روز هسته ای امریکا و همچنین استفاده از موشک های جدید بالدار با کلاهک هسته ای نیز وجود دارد.

واشنگتن پست خاطر نشان می کند که هنوز هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. با این وجود انتظار می رود که اوباما به زودی گزینه های قابل اجرا و پیشنهادات خود را برای کاهش سلاح های هسته ای مطرح کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала