گزارش و تحلیل

غرب با دست چین را عقب می زند با پا پیش می کشد

© AFP 2023 / Mark RalstonОфициальный представитель МИД КНР Хун Лэй на пресс-конференции в Пекине
Официальный представитель МИД КНР Хун Лэй на пресс-конференции в Пекине - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپا باید برای تقویت شراکت خود با چین در حوزه فناوری دیجیتال بیشتر تلاش کند.

لوییجی گامباردلی رییس انجمن تجاری «چاینا ای یو» به روزنامه «چاینا دیلی» می گوید که اروپا باید روی جذب سرمایه چین در حوزه فناوری اطلاعات و مخابرات متمرکز شود. وی از اروپاییان می خواهد که ظرفیت های چین را در این حوزه کاملا شناخته و از امکانات موجود برای همکاری ها در حوزه سرمایه گذاری استفاده کنند. زیرا چین به بازیگر مهم دنیا تبدیل خواهد شد.

لویجی معتقد است که اروپا باید برای تقویت شراکت خود با چین در حوزه فناوری دیجیتال بیشتر تلاش کند. بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط در اروپا فناوری های جالبی دارند، اما به خاطر محدودیت مالی با مشکل روبرو می شوند.

دو روز بعد از دعوت پکن از بروکسل برای ایجاد شرایط کاری مناسب و شفاف این مقاله در چاینا دیلی به چاپ رسید. چین به بروکسل پیشنهاد داد که شرکت های کوچک را با هم ادغام کند. خون لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنان اخیر خود به این موضوع اشاره کرد. این اواخر چین دایم در حال خرید سهام شرکت های اروپایی اعم از شرکت های کوچک و بزرگ است. این موضوع کمی کشورهای اروپایی را نگران کرده است. برای همین است که چین از کشورهای اروپایی می خواهد در ارتباطات خود واقع بین و منصف باشند.

سر و صدایی که در آلمان به خاطر فروش شرکت های آلمانی به چین راه افتاد و خصوصی سازی فرودگاه فرانکفورت هم در همین رابطه بود. در مودر خرید شرکت بزرگ آلمانی ساخت ربات به نام کوکا با رقم 4،5 میلیارد یورو روبرو هستیم که بالاترین قیمت معامله است. در مورد فرودگاه آلمان نیز در حقیقت حق انتخاب داشتند و از دو گزینه موجود به فروش آن به ازای 16 میلیون یورو به چین رضایت دادند. در هر دو مورد محافل سیاسی آلمان بلافاصله به فشار بر تجار و مسئولین حکومتی متوسل شدند تا جلوی این معامله را بگیرند. به همین خاطر فروش فرودگاه فعلا به خاطر عدم جابجایی به موقع پول توسط چین به تعویق افتاده است.

خوآن ویپین کارشناس مسایل اروپا از دانشگاه خلق چین معتقد است که طرفین باید همکاری ها را بدون توجه به موانع سرمایه گذاری توسعه بدهند. وی در ادامه توضیح می دهد: «هر کشوری می تواند نسبت به ورود سرمایه خارجی به حوزه های حساس کشور واکنش نشان بدهد. اما چارچوب حوزه های حساس به قدری بزرگ است که در کشورها می توانند بر شرایط تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، برخی کشورها نگران هستند که بعد از ورود سرمایه چین، فناوریها بلعیده شوند و به برتری های کشور برای رقابت صدمه وارد شود. از طرف دیگر، رقابت چین در حوزه سرمایه های خارجی و در حوزه تجاری — اقتصادی معمولا به عنوان یک رقابت ناعادلانه تلقی می شود. همچنین می گویند که راه های رقابت سرمایه چین ازروش های سرمایه گذاران دیگر خارجی متفاوت است. با این حال من فکر می کنم با وجود اینکه هنوز مذاکرات برای موافقت نامه سرمایه گذاری چین — اتحادیه اروپا به نتیجه نرسیده است، اما روند همکاری های سرمایه گذاری بین چین و اتحادیه اروپا دایما بیشتر می شود و انگیزه های بیشتری بوجود می آید. علاوه بر این، چارچوب حوزه های حساس در اروپا در مقایسه با امریکا بیشتر هستند. بهترین راه برای برداشتن موانع سرمایه گذاری این است که طبق قانون عمل کنیم: اولین چیز برای تاجر این است که سود تجاری داشته باشد و نباید تجارت را با انگیزه های سیاسی اشتباه گرفت.

شرایط به هر صورت که باشد، فقدان یک موافقت نامه سرمایه گذاری بین چین و اتحادیه اروپا همچنان مانع اصلی برای همکاری های کامل است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала