گزارش و تحلیل

شراکت روسیه و ترکیه در پایگاه اینجرلیک

© AFP 2023 / StringerБаза ВВС США Инджирлик в Турции
База ВВС США Инджирлик в Турции - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنکارا می¬تواند با سایر کشورها از جمله روسیه در حوزه مبارزه با سازمان تروریستی داعش همکاری کند.

همانطور که در مطالب قبلی اسپوتنیک هم ذکر شده، مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است که آنکارا می­تواند با سایر کشورها از جمله روسیه در حوزه مبارزه با سازمان­ تروریستی داعش همکاری کند.

پایگاه نظامی — هوایی اینجیرلیک هم از جمله مناطقی است که ترکیه برای این امر اختصاص داده است. بین کارشناسان بحث و اختلاف نظر بوجود آمده است. کارشناسان می پرسند آیا ترکیه و روسیه می توانند از نظر فنی در این پایگاه با هم همکاری داشته باشند؟ آیا سخنان چاووش اغلو به معنای باز شدن فصل جدیدی در مناسبات ترکیه و روسیه است و حوزه نظامی و فناوری نظامی را هم شامل می شود؟ اردوغان کاراکوش ژنرال مستعفی نیروهای هوا فضای ترکیه در این رابطه می گوید: «بی شک، همکاری های دوجانبه در مبارزه با تروریسم برای ترکیه و روسیه مهم است. روسیه برای ترکیه اهمیت فوق العاده زیادی دارد. ما از قدیم الایام همسایه بوده ایم. مناسبات ما باید در سطح خیلی خوبی باشد. اوضاع منطقه هم به همکاری ها ما وابسته است. به اعتقاد من افزایش حضور روسیه در خاور میانه سهم بزرگی در تامین ثبات منطقه دارد. همکاری های ما باید به سطح بسیار بالاتری در همه حوزه ها برسد. با همکاری دو کشور بسیاری از مشکلات در اروپا حل و فصل می شود. به عبارتی، همکاری بین کشورهای ما سهم بزرگی در تامین صلح در منطقه و دنیا دارد».

سوال دوم این است که آیا نیروهای مسلح روسیه می توانند از پایگاه هوایی — فضایی «اینجرلیک» استفاده کنند.

کارشناس ترک در این رابطه توضیح می دهد: «از نظر فنی هیچ مشکلی وجود ندارد. زیرا این پایگاه به ترکیه نیز تعلق دارد. اگر ترکیه برای حل مسایل مشخص و روشنی شرایطی را به وجود آورد که شخص دیگری هم بتواند در آن فعالیت کند، هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد».

این کارشناس در عین حال می گوید که ترکیه آماده است تا مناسبات خود را با روسیه در حوزه فناوری های نظامی نیز توسعه دهد. وی می گوید: «در حال حاضر همکاری های بالقوه با روسیه بررسی می شود. ایده استقرار سیستم پدافند ضد موشکی روسیه در ترکیه از جمله سامانه های اس 300 و اس 400 مورد توجه است. با این حال، متاسفانه به خاطر حواشی بحران سوریه برنامه استقرار پدافند ضد موشکی روسیه یا چین را به تعویق انداخته اند. این مساله در آینده می تواند در دستور کار گفتگوهای روسیه — ترکیه قرار بگیرد و به تحکیم و تقویت مناسبات دو کشور کمک کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала