آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا ادامه دارد

© REUTERSوقوع انفجاری مهیب در یک کارخانه شیمیایی چین
وقوع انفجاری مهیب در یک کارخانه شیمیایی چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژیر خطر در پتروشیمی بوعلی سینا که از روزچهارشنبه، ١٦ تیرماه در آتش می سوزد به دلیل ازدیاد حریق مخزن ٢٠٠١ به صدا درآمد، این مخزن صبح امروز تا حدودی مهار شده بود.

خبرگزاری اسوتنیک به نقل از انتخاب آتش سوزی مخزن ٢٠٠١ پتروشیمی بوعلی سینا که از صبح پنجشنبه ١٧ تیرماه تا حدودی مهار شده بود و تلاش برای مهار کامل آن ادامه داشت بار دیگر شعله ور شد، این مخزن حاوی خوراک نفت است.
خاموش کردن کامل آتش مخزن ٢٠٠١ مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا براساس آخرین تمهید تیم های آتش نشانی مستقر در محل آتش سوزی سایت ٤ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ریختن فوم های مخصوص از سه جهت انجام شد.
آتش سوزی در برج ٨٠٠١ که با ١٢١ متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی است، بامداد امروز (پنجشنبه، ١٧ تیرماه) تقریبا بطور کامل مهار شده است.
برجی که آتش آن مهار شد، بلندترین برج فلزی خاورمیانه به ارتفاع ١٢١ متر به وزن ١٥٠٥ تن و قطر ٨ متر است. این برج سال ٧٨ از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل ١٢٠٠ تنی نصب شد.
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع است،خوراک پتروشیمی ماهشهر نفتهای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL (١٠٠٠/٩٠٠ پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می شود و در فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

احتمال وقوع بحران در ماهشهر؛ HSE و ستاد مديريت بحران در تعطيلات!

ماهشهر ؛ منطقه ای که محل قرار گیری تاسیسات و مواد خطرناک صنعتی است و کوچکترین بی توجهی به آن می تواند فجایع بزرگی را رقم زند فاقد کمترین امکانات مهار حوادثی اینچنینی است، به طوریکه در حادثه روز گذشته بالگردی از سایر نقاط و بنا بر گزارشی از ماهشهر برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی بر آسمان پتروشیمی بوعلی سینا به پرواز در آمده بود.
به نوشته نفت ما، به نظر می رسد موضوع HSE و اهمیت به آن در صنایعی همچون پتروشیمی که می تواند باعث بحران های غیر قابل برگشت شود آن هم در منطقه ای مانند ماهشهر که قلب تپنده این صنعت تلقی می گردد، تنها به گزارشات پر رنگ و لعابی که برای دریافت تقدیر نامه برای رعایت استاندارهای ایمنی — که اگر جنبه واقعیت داشته باشد- ختم می شود و برای پیاده سازی این مهم کوچکترین قدمی برداشته نمی شود نمونه کوچک آن، همان نبود بالگرد در این منطقه.

جدا از آنکه پتروشیمی بوعلی سینا ، منبع تامین خوراک سایر پتروشیمی های همجوار بوده و ایجاد مشکل در این واحد می تواند بر مجتمع های دیگر نیز تاثیر گذار باشد اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه ویژه داشت اطلاع رسانی دقیق از ابعاد وقوع این حادثه در در بلندترین برج پتروشیمی خاورمیانه بود.
براساس خبرهای منتشر شده، تمامی واحدهای پتروشیمی ماهشهر تخلیه شده اند. همچنین جاده ماهشهر به بندر امام خمینی هم مسدود شد. تاکنون هیچ خبری درباره تلفات انسانی این حادثه منتشر نشده است.

ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی:خطری، ماهشهر و بندر امام را تهدید نمی کند

فرمانده ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت:هیچ خطری، شهرهای همجوار ، شهر بندر ماهشهر و شهر بندر امام خمینی (ره) را تهدید نمی کند و موضوع نیز تحت کنترل است.
فرمانده ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی:خطری، ماهشهر و بندر امام را تهدید نمی کند.
سید امید شهیدی نیا فرمانده ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در خصوص آخرین تمهیدات اندیشیده شده برای کنترل آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی شهرستان بندر ماهشهر گفت:بر اساس آخرین اخبار، طی آتش سوزی روز گذشته در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا که منجر به آتش سوزی در برج ۸۰۰۱ و مخازنa 2001 وc2001 شد، با تلاش سیستم های عملیاتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، شرکت های مستقر در منطقه و سایر سازمان های صنعت نفت و استان، آتش در برج ۸۰۰۱ و مخزنa 2001 مهار شده است.
وی اضافه کرد:آتش در مخزنc 2001 کماکان ادامه دارد و تلاش فراوانی برای کنترل آتش و مهار آن در حال انجام است.
شهیدی نیا با بیان اینکه آتش سوزی اخیر تلفات جانی به همراه نداشته است، افزود:این حادثه با تمهیدات اندیشیده شده، تلفات انسانی و مصدومیت نداشته است.
عبدالرسول دشتی رئیس روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس نیز گفت:آتش سوزی در تاور ٨٠١١ بامداد پنجشنبه به صورت کامل مهار شد و با تلاش بدون وقفه مخزن ٢٠٠١A نیز خاموش شده است.
وی با بیان شعله ور شدن مجدد مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا طی ساعاتی پیش، افزود:آتش سوزی ادامه دارد، اما آتش این مخزن تحت کنترل است تا به سایر بخش ها سرایت نکند.
دشتی گفت:آتش این مخزن زمانی تمام می شود که موجودی سوخت داخل آن به اتمام برسد و این حادثه تاکنون هیچ مصدومی نداشته است.
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا که در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است، دیروز چهارشنبه ١٦ خرداد دچار حریق شد.

هم اکنون زبانه آتش در بلندترین برج پتروشیمی کشور که در پتروشیمی بوعلی سینا قرار دارد مهار شده اما آتش در مخزن این پتروشیمی که صبح امروز مهار شده بود بار دیگر زبانه کشید.

وزیر نفت به ماهشهر رفت

بیژن زنگنه وزیر نفت ساعت ۲۳:۴۵ پنجشنبه به سمت ماهشهر پرواز کرد. هدف از این سفر، بررسی آتش سوزی بزرگ و مستمر در پتروشیمی ماهشهر در جنوب خوزستان است.

آتش‌سوزی پتروشیمی 'تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت'

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پیش‌بینی کرده است که آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی‌ سینا در جنوب غرب ایران تا دو روز دیگر ادامه داشته باشد.
عادل سلیم‌نژاد گفته است آتش سوزی تا سوختن کامل محتویات مخزن آتش‌گرفته ادامه خواهد داشت اما اطمینان داده که آتش‌ "به صورت زمینی و هوایی تحت کنترل است".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала