شایعات روزمره و کاتالیزگرهایی به نام شبکه های اجتماعی

© East News / IsopixSocial media
Social media - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرتال خبری "Nasim News Agency" در گفتگو با یک استاد علوم ارتباطات می نویسد که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در دامن زدن به شایعات دارند.

مدیرکل دفتر مطالعات برنامه‌ریزی رسانه‌ها در گفتگو با «نسیم آنلاین» اعلام کرد که برخی از شایعات با چنان سرعتی پخش می شوند که در شبکه های متخلف با یکدیگر تمایز دارند. برای مثال، اخبار متناقضی در رابطه با اتوبوس سربازان پادگان 50 کرمان در حوالی کیلومتر ۵ محور نی ریز در رسانه‌ها منشتر می شود که برخی تعداد کشته‌ها را 13 نفر، 14 نفر و برخی هم تا 19 نفر را اعلام می‌کنند.

چندی بعد در شبکه های اجتمائی عکسی منتشر می شود که گویی متعلق به سربازان جان باخته بوده است ولی در اصل این عکس از طرف یکی از نجات یافتگان حادثه اشتباه عنوان می‌شود، به نحوی که هیچ یک از سربازان فوت شده در عکس وجود خارجی نداشتند.

دکتر محمد سلطانی‌فر مدیرکل دفتر مطالعات برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه شایعات اینترنتی به نسیم آنلاین می گوید:

"به طور کلی شایعه زمانی منتشر می‌شود که اولاً خبری وجود نداشته باشد یا منابع خبری موثقی این خبر را انعکاس ندهند. سومین حالت این است که خبر دیرتر از منابع رسمی اتفاق بیافتد یا به تعبیری، منابع رسمی از محافل بی اعتبار عقب تر باشند. متاسفانه این اخبار بدون منبع موثق شکل می گیرند."

وی در ادامه افزود که موضوع پخش شایعات نشان دهنده این موضوع است که رسانه‌های رسمی ما خیلی عقب‌تر از فضای رسانه‌های غیر رسمی هستند. بدون شک این اخبار دستمایه بازار داغ شایعه سازی، کانال سازی و موج سواری عده‌ای با اهداف خاص هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала