گزارش و تحلیل

عمق ناکامی داعش در پایتخت ایران

© REUTERS / Marius BoschA view shows Tehran's skyline at night with the Milad tower, the sixth tallest tower in the world, Iran May 3, 2016
A view shows Tehran's skyline at night with the Milad tower, the sixth tallest tower in the world, Iran May 3, 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«در عمق ناکامی» مستندی است که در آستانه پایان ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیمای ایران نشان داده شد

ششم ژوئیه اهالی ایران بدون هیچ مشکلی در حال برگزاری عید فطر بودند. ولی اگر سرویس های ویژه، شبه نظامیانی را که یک سری اعمال تروریستی در تهران را تدارک می‌دیددند دستگیر نکردند همه چیز غیر از این می بود. در فیلم 16 دقیقه‌ای که بر پایه داده‌های ضربتی وزارت اطلاعات و امنیت ایران تهیه شد جزئیات عملیات ویژه جهت خنثی کردن و دسیگیری عوامل سلول داعش افشا می‌شود که هدفش 50 محل در پایتخت ایران بود

Контртеррористическая операция - اسپوتنیک ایران
جزئیات جدید از کشف عملیات داعش در تهران
قهرمانان این فیلم مجریان این قضبه پر سر و صدا افراد فارسی زبانی هستند که به گفته شان قصد داشتند با کشتن هممیهنان خود پول گزافی به جیب بزنند. مرد جوانی با نام مستعار هوشنگ یکی از آن‌ها است. وی اقرار کرد که وظیفه او منفجر کردن چند ده دستگاه اتومبیل با پلاک تهران پارکینگ شده در خیابان‌ها بود. مشاوری از سلول خاور نزدیک به هوشنگ دستور داده و وعده داد که بابت این کار او 600 هزار یورو را دریافت خواهد کرد. بخشی از این مبلغ به صورت حساب هوشنک از پیش حواله شد. هوشنگ که دارای معلومات عمیق در شیمی و فیزیک بود خودش مواد منفجر ساخت.

این داستان به مراتب پیشتر شروع شد. بنا به داده‌های سرویس اطلاعات ایران گروه 50 نفری اشخاص استخدام شده در ایران (یا گروه داوطلبان) برای تدارک اعمال تروریستی آموزش ویژه دید. سرکرده های داعش محل های اعمال احتمالی را تعیین کردند. آن‌ها مساجد و دیگر جاهای شلوغ تهران بودند. اردوی تعلیم و تربیت آن‌ها در 20 کیلومتری سراوان در استان سیستان و بلوچستان بود. از آنجا داعشی ها به مرکز کشور روانه می‌شدند و سر راه ویدیو های حاوی فراخوانی ها به ترور تهیه می کردند.

سازندگان مستند «در عمق ناکامی» به تاکتیکی توجه کردند که داعش در ایران برگزیده است. سرکرده های داعش با درک سطح بالای دشواری سازمان دادن اعمال تروریستی در ایران بوسیله مزدوران خارجی امیر خود را در ایران از میان افراد محلی با اسم مستعار هاشم همچنین دارای نام مولوی محمود پیدا کردند. آن‌ها به سرکرده تازه تعیین شده حقوق بالایی یک میلیون دلار بابت یک عمل تروریستی وعده دادند. ابو یاسیر هماهنگ کننده اعمال تخریبی است که شماره های تلفن و مکالمات او از طرف سرویس های ویژه ایران پیگیرانه رصد می شدند.

Мужские руки в наручниках - اسپوتنیک ایران
دستگیری‌ و اعترافات داعشی‌ها در تهران (ویدیو)
ولی به مجریان باز می گردیم. دوم آن‌ها با اسم مستعار اخی وقتی به تهران رسید بایستی پس از ملاقات با هوشنگ و 10 روز کار مشترک مجری اساسی اعمال تروریستی شود. او بایستی یک فرد انتحاری شود. ولی اخی را در یکی از خانه‌های اجاره ای در نزدیکی تهران دستگیر کردند. نیروی ویژه در مسکن او کل مدارک جرم را پیدا کرد: مواد شیمیایی تهیه شده برای انجام انفحار، و مواد منفجره بسته به کمربند های انتحاری و دیگر لوازم مخصوص آدمکشی.

بعد از چندی اخی و هوشنگ اسامی همدستان خود را لو دادند. سرویس های ویژه ایران به پیگرد داعشی ها در کشور خود ادامه می دهند. سازندگان فیلم «در عمق ناکامی» مطمئن هستند که عملیات موفقیت آمیز سرویس های ویژه ایران جهت دستگیری تروریست ها استراتژی داعش به قصد گسترش ترور در این کشور را به شک خواهد برد. آن‌ها با ملاحظات امنیتی عجالتاً از معاشرت با رسانه‌ها خودداری می کنند.

ظاهراً ردپای تروریست ها خارج از حدود ایران است. حسین شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس ایران در امور بین الملل در باره جلوگیری از اعمال تروریستی در تهران به اسپوتنیک چنین گفت:

 

شما با اظهار نظر حسین شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس ایران در امور بین الملل در باره جلوگیری از اعمال تروریستی در تهران آشنا شدید

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала