مسکو آماده برگزاری مراسم عید فطر می شود

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Глава Совета муфтиев России Равиль Гайнутдин. Архивное фото
Глава Совета муфтиев России Равиль Гайнутдин. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسلمانان اهل سنت و شیعه روسیه که حدود 25 میلیون نفر از جمعیت 146 میلیون و 500 هزار نفری بزرگترین کشور جهان برآورد می شوند، روز سه شنبه جشن بزرگ عید فطر را پس از یک ماه روزه داری برگزار می کنند که با وجود تعلق داشتن به 39 قوم و مذهب مختلف، نماد یکرنگی و همگرایی است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- مانند تمامی کشورهای جهان، اصلی ترین آیین عید فطر در روسیه برگزاری گسترده نماز است و تقریبا در تمامی مساجد و مراکز عبادی مسلمانان در سراسر روسیه صورت می گیرد که حدود هفت هزار مرکز می شود.

به مناسبت فرا رسیدن این روز، همچنین مقام های بلندپایه از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر روسیه، شهردار مسکو و جمهوری های مسلمان نشین این کشور عید فطر را به مسلمانان شادباش می گویند.
بزرگ ترین و پرشمارترین مراسم نمازهای عید فطر روسیه در پایتخت و مکان های از قبل پیش بینی شده از جمله مساجد جامع، یادبود، تاریخی، خاتم الانبیا وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران و حسینیه شیعیان و همچنین 40 مسجد در استان مسکو برگزار می شود که انتظار می رود فراتر از سال های قبل بیش از 300 هزار نفر شرکت کنند.

حضور شیعیان و اهل تسنن در کنار هم، شرکت سفیران کشورهای مختلف اسلامی و روحانیون برجسته روسی در آیین های نماز عید فطر نیز از دیگر ویژگی های این روز در روسیه است. 
شهر سن پتربورگ که یکی دیگر از مناطق مرکزی دارای جمعیت قابل توجه مسلمانان در روسیه بشمار می رود نیز شاهد برگزاری نماز و آیین های عید فطر در مساجد مختلف از جمله مسجد تاریخی است. 

 

اصلی ترین مراسم عید فطر شیعیان روسیه نیز در جمهوری داغستان در ساحل غربی دریای خزر برگزار می شود و بزرگ ترین آن در مسجد جامع شهر دربند و همچنین مسجد خامنه ای مخاچ قلعه پایتخت این جمهوری است که میزبان نماز بزرگ فطر و برگزاری جشن این عید بزرگ می شوند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала