گزارش و تحلیل

تغییر روش مبارزه با داعش برای ترکیه ضروری است

© AP Photoفرودگاه ترکیه
فرودگاه ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این اواخر مواضع شبه نظامیان داعش به طور محسوسی در سوریه تضعیف شده و هسته های سازمان موضع انعطاف پذیرتری اتخاذ کرده اند.

هیلمی دمیر کارشناس در مسایل اسلام رادیکال و جنبش های سلفی ضمن مطالعه در ارتباط بین انفجارها و تغییرات در استراتژی سیاست خارجی ترکیه از جمله در محور سوریه با مساله مبارزه با تروریسم به نتایج جدیدی دست پیدا کرده است.

به گفته دمیر، ترکیه و اروپا باید در پارادایم تامین امنیت و به روز کردن روش های مبارزه با تروریسم بازنگری کنند. وی در ادامه به خبرنگار اسپوتنیک می گوید: «در کشورهای اسلامی از قبیل ترکیه، داعش بیشتر انفجارها و خرابکاری ها را در چارچوب دستورات سلسله مراتبی سازمان انجام نمی دهد. به عبارتی امروز دیگر در این سازمان دستورات از بالا نمی رسد. این اواخر مواضع شبه نظامیان داعش به طور محسوسی در سوریه تضعیف شده و هسته های سازمان موضع انعطاف پذیرتری اتخاذ کرده اند. این هسته ها بدون هماهنگی با مرکز عملیات و اقداماتی را برنامه ریزی می کنند. عناصر سازمان های تروریستی در خاک ترکیه بر همین اساس عمل می کنند. چرا انفجار در چنین زمانی و در فرودگاه رخ داد؟ پاسخ من این است که ترکیه این اواخر چندین گام مهم در رابطه با بحران سوریه و مبارزه با داعش برداشته است. در سخنان نخست وزیر ترکیه وقتی صحبت از ضرورت افزایش تعداد دوستان و کاهش دشمنان ترکیه را به میان می آورد، می توان به همین نتیجه رسید. در نظریه سیاسی جدید ترکیه متوجه تلاش برای عادی سازی روابط با اسراییل و روسیه می شویم. بی شک این اقدام باعث نگرانی شدید برخی از هسته های داعش شده، به همین خاطر دست به خرابکاری و انفجار در فرودگاه زده اند».

هیلمی دمیر می گوید که باید با توجه به واقعیت های امروز استراتژی جدیدی برای مبارزه با داعش تدوین کرد. این مساله نه تنها برای ترکیه که حتی برای اروپا و قطعا تمام دنیا ضروری به نظر می رسد.

وی در ادامه توضیح می دهد: باید دید که جوانان را چطور به صفوف داعش می کشند. در این پروسه علاوه بر تشکل های دینی و شبکه های اجتماعی، چه عامل سیاسی و فرهنگی وجود دارد. تنها با یافتن پاسخ به این سوالات می توانیم برنامه موثری برای مقابله با تهدیدات تروریستی تهیه کنیم. این اواخر روند گرایش افراد به داعش و دیگر گروهک های تروریستی به شدت افزایش یافته است. شاید نقش عامل دینی بیشتر از سایر عوامل نباشد. ما شاهدیم که جوانان غیر مسلمان از کشورهای فرانسه و بلژیک به داعش ملحق می شوند و بعد اسلام می آورند. با این حال نمی توان نقش وعظ های دینی و ایدئولوژی دینی را برای فعالیت در این گروه ها و حتی انجام عملیات انتهاری نادیده گرفت. ما باید راه های ضد تبلیغ را برای مبارزه با آنها پیدا کنیم و شیوه های مبارزه با رفتارهای رادیکال جوانان را کشف کنیم. زیرا سازمان هایی همچون داعش به دست پلیس و یا نیروهای امنیتی از بین نمی روند. ما باید زبان جدید و نگاه جدید برای این مساله را یافته و راهکار دیگری برای حل این مساله پیدا کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала