گزارش و تحلیل

ترساندن کره شمالی یا هراس از چین؟

© AP Photo / Lee Jin-manРепортаж южнокорейского телевидения с архивными кадрами запуска ракет в Северной Корее
Репортаж южнокорейского телевидения с архивными кадрами запуска ракет в Северной Корее - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا برای رهگیر موشک های کره شمالی، آزمایش سه جانبه را برگزار کردند.

فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا، در رابطه با آزمایش، بیانیه ای را پخش کرد که در آن در ضمن گفته می شود: "هرچند در این تمرین، پرتاب موشک ها انجام نمی شد، شرکت کنندگان تعالیمات بر همکاری مشترک کار کرده، کانال های ارتباطی، جمع آوری داده ها و ارزیابی قابلیت واکنش به تهدیدات مستحکم می کردند. آنها پروازهای متظاهر موشک های بالستیک دشمن مشروط را زیر نظر گرفته به مبادله اطلاعات می پرداختند.
مورخ 22 ژوئن، کره شمالی موشک میان برد بالستیکی نوبتی
"موسودان" را پرتاب کرد. با این وجود، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت که امکان حمله به اهداف آمریکایی در اقیانوس آرام فراهم می شود چون ظاهراً موشک های کره شمالی می توانند به جزیره گوئام، پایگاه مرزی آمریکایی در این منطقه جهان برسد. بنابراین، به تعبیر رسمی، تمرینات سه جانبه ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در رابطه با آزمایش های موشک های هسته ای پیونگ یانگ برگزار شد که بسیار مورد نگرانی سه کشور می باشد. با این حال، به نظر گئورگی تولورایا، مدیر برنامه های کره ای دانشکده اقتصادی آکادمی علوم روسیه، این تمرینات، جهتگیری محسوس ضد چینی دارد. وی می گوید"
"انجام چنین تمرینات،چال و پاسخ نسبتاً سریع آمریکا به بلندپروازی موشک های هسته ای کره شمالی است. این بیشتر بهانه است و نه دلیل. صحبت های غیر رسمی من با آمریکایی ها در واشنگتن و سان فرانسیسکو، گویای این است که در واقع آمریکایی ها جداً معتقد نیستند که کره شمالی قادر حمله با موشک های هسته ای به ایالات متحده باشد. اما برای واشنگتن این بهانه ای بزرگ برای استقرار سیستم های ضد موشکی در کره جنوبی و سرهمبندی بلوک سه جانبه نظامی، ایالات متحده آمریکا — ژاپن — کره جنوبی می باشد. البته، تا حد زیادی، این اقدام، ماهیت ضد چینی دارد. چون روابط ایالات متحده آمریکا و چین از مرحله همکاری و مشارکت بیشتردارد به مرحله رویارویی تبدیل می شود. عامل کره شمالی، نقش ماشه برای چنین اقدامات آمریکا بازی می کند. لازم به ذکر است که حتی اگر کره شمالی بی سر و صدا بنشیند و هیچ کاری انجام ندهد، واشنگتن بهانه دیگری را پیدا می کند. البته، کره شمالی رفتار جسورانه دارد و موجب نگرانی آمریکا می شود، اما این، دلیل واقعی رشد تنش در شمال شرقی آسیا نیست".
به گونه ای که انتظار می رفت، پیونگ یانگ به این تمرینات کشتی های نظامی که با سیستم تشخیص زود هنگام "ایجیس" مجهزند، به شدت واکنش نشان داد و آن را تحریک آمیز نامید. ریاست کره شمالی همچنان قول می دهد به " اقدامات متقابل " ادامه بدهد تا زمانی که ایالات متحده آمریکا از فشار بر کره شمالی توسط " تهدیدات هسته ای و تحریمها " دست بردار نباشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала